Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping 2011-05-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet p..
Advertisements

Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Att söka till högskolan
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Grundkurs i marknadsföring
Viktorija Kalonaityte
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Projektföljeforskning
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
KURSINTRODUKTION- DAGORDNING
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Att få rätt saker att hända
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Huvudområde offentlig förvaltning
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Läroplansträff Välkomna!.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Välkommen till kursen ”Strategi och S tyrning” Styrelsen Linköping

1 1.Presentation av lärarlaget 2.Presentation av kursens idé och placering i utbildningen 3.Kursens lärandemål 4.Tanken om kursen som lärandeprocess 5.Presentation av kurslitteraturen 6.Presentation av företagen 7.Presentation av projektet 8.Formera grupper KURSINTRODUKTION- DAGORDNING

2 PRESENTATION AV LÄRARLAGET Vecka 1: Henrik Nehler, Hans Andersson, Gunilla Söderberg & Per Åman Vecka 2: Hans Andersson Vecka 3: Erik Nilsson Henrik Nehler Vecka 4: Erik Nilsson Hans Andersson, Henrik Nehler & Gunilla Söderberg Vecka 5: Hans Andersson, Henrik Nehler & Olga Yttermyr Gunilla Söderberg, Fredrik Tell & Per Åman Kursansvarig: Gunilla Söderberg, Examinator: Henrik Nehler

3 PRESENTATION AV KURSENS IDÉ OCH PLACERING I ER UTBILDNING -Integrerar det ni har läst under era första två år av utbildningen -Blickar framåt mot kommande kurser och arbetsliv -Nyttig & kul kurs!

4 KURSENS LÄRANDEMÅL- Efter avslutad kurs ska studenten kunna 1.redogöra för grundläggande begrepp och modeller inom området strategi och styrning 2.redogöra för hur strategisk kongruens och integrerad styrning bidrar till skapandet av konkurrenskraft 3.med ett kritiskt förhållningssätt analysera en organisation och med särskilt fokus på strategisk kongruens och integrerad styrning kunna föreslå hur strategier och styrsystem bör utformas och användas.

5 FORMALIA- start, avstämning och avslut START MÅNDAGEN DEN 9/5, MED INLÄMNING AV PROJEKTGRUPPSSAMMANSÄTTNINGEN TILL GUNILLA SÖDERBERG SAMMA DAG. AVSTÄMNING I FORM AV EN SKRIFTLIG DUGGA ONSDAGEN DEN 1/6 KLOCKAN INLÄMNING AV PROJEKTARBETET SENAST ONSDAGEN DEN 8/6 KLOCKAN 08:00. STYRELSEMÖTE FREDAGEN DEN 10/6 ENLIGT KALLELSE PUBLICERAD PÅ HEMSIDAN.

6 TANKEN OM KURSEN SOM LÄRANDEPROCESS De tre första veckorna följer samma schema: 1.Föreläsning 2.Föreläsning 3.Litteraturseminarium 4.Projektseminarium Vecka 4 Därefter ges ni en avslutande föreläsning som tar er vidare in i en ny fas av kursen med mer fokus på eget arbete och initiativförmåga. En sammanfattning och kollektiv frågestund på måndagsförmiddagen följt av SoS modellstuga på eftermiddagen. Därefter följer en dugga på onsdagen. Vecka 5 Sista veckan är det hårt arbete i gruppen med inlämning av grupparbetet samt intensiva förberedelser för att på fredagen möta styrelsen i styrelserummet.

7 KURSENS LITTERATURSEMINARIUM En gång per vecka är det individuella litteraturseminarium som är till för att underlätta för studentens inlärning och förståelse av kursens kunskapsmassa. Inträdesbiljetten till litteraturseminarium är att studenten är välförberedd med en sida individuella svar/reflektioner till seminmarieuppgiften/seminarietexten.

8 KURSENS PROJEKTSEMINARIUM En gång per vecka är det projektseminarium, dessa är till för att hjälpa projekt kvalitetsmässigt framåt. Respektive grupp förväntas läsa det erhållna materialet noggrant och med utgångspunkt i de läsinstruktioner de fått. Det skall poängteras att det är obligatoriskt att läsa och kommentera rapporten samt att minst en gruppmedlem närvarar vid seminariet.

9 KURSBOKEN – Understanding Competitive Advantage Baserad på forskning vid LiU Unik bok som kombinerar strategi- och styrningsområdet. 6 kapitel som tydligt avspeglas i kursens struktur.

10 Stora Enso är en global aktör i inom förpackningar, pappers- och träprodukter. Omsättning (2010): 10,3 miljarder Euro Antal anställda (2010): ca Fyra affärsområden: Publication paper (32 %) Fine paper (21 %) Packaging (31 %) Wood products (15 %) Fallföretag – Stora Enso Välj ett av dessa

11 Fallföretag – Getinge ”Getinge är en ledande global leverantör av produkter och system som bidrar till kvalitetsförbättring och kostnadseffektivitet inom vår, omsorg och forskning.” (källa: Detta är Getinge sid iii) Omsättning (2010): 22,1 miljarder SEK Antal anställda (2010): ca Tre affärsområden: Medical Systems (51 %) Extended Care (27 %) Infection control (22 %)

12 Fallföretag – SKF SKF-koncernen är världens ledande leverantör av produkter och tjänster inom områdena rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Omsättning (2010): 61 miljarder SEK Antal anställda (2010): ca Tre affärsområden: Industrial Division (33 %) Service Division (37 %) Automotive Division (30 %)

13 Fallföretag – NCC NCC utvecklar och bygger framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation Omsättning (2010): 49 miljarder SEK Antal anställda (2010): Fyra affärsområden (varav ni ska studera tre): NCC Construction (63 %) NCC Roads (20 %) NCC Housing (13 %) NCC Property Dev. (4 %). Välj ett!

14  Beakta ambitionsnivå  4-5 personer  Könsblandade grupper  Skriv gärna ett gruppkontrakt  Hantera gruppen professionellt  Tag en gruppmapp, skriv gruppmedlemmarnas kontaktuppgifter på ett papper och lägg i mappen, ge mappen till Gunilla Söderberg. FORMERA TOTALT 32 GRUPPER

15 Att tillämpa förvärvade kunskaper på ett existerande företag och därmed sätta in kursens litteratur, (boken och artiklar), i ett praktiskt sammanhang. En viktig aspekt är att genom eget analysarbete förstå styrkor och svagheter hos de modeller och teorier som presenteras på kursen. MÅLET MED PROJEKTARBETET

16 ERT UPPDRAG  Ni jobbar i grupper om fyra eller fem och utgör en stor svensk koncerns affärsutvecklingsstab.  Ert uppdrag är att presentera en analys av koncernens verksamhet samt vilka förändringar som är nödvändiga för att koncernen skall vara konkurrenskraftig. Huvuddelarna består av att:  analysera koncernens strategier.  analysera koncernens styrsystem.  Styrelsen understryker att analysen - med rekommendationer - syftar till att säkerställa att koncernen har en hög grad av strategisk kongruens och integrerad styrning. För att nå dit kan varken avyttringar eller förvärv uteslutas.

17 Styrelsen som givet er detta uppdrag består av följande personer: Gunilla Söderberg Fredrik Tell Per Åman Hans Andersson Henrik Nehler Olga Yttermyr STYRELSEN

18 Ert uppdrag kommer inledas med en genomgripande analys av koncernen och dess affärer (affärsområden). Därefter skall ni till styrelsen lämna rekommendationer rörande: - Eventuella avyttringar. - Eventuella förvärv. - Förslag på lämpligt styrsystem för koncernen. Analysen skall baseras på de teorier och modeller som presenteras under kursen. Rapportens omfattning: ord Ert uppdrag (forts)

19 Den strategiska analysen som tillställs styrelsen skall innefatta ett antal delar. En kort presentation av fallföretaget ( max en halv A4 ) Koncernens övergripande vision, affärsidé och mål  Styrelsen är intresserad av huruvida vision, affärsidé och mål är tydliga. Är det exempelvis möjligt att följa upp om målen uppfyllts?  Vid tveksamheter skall förändringar föreslås och motiveras. Uppdragets första fas - strategisk analys

20 Konkurrenskraft/Värdeskapande  Ett eller två relevanta sätt att mäta konkurrenskraft och/eller värdeskapande skall identifieras och motiveras.  Dessa skall sedan användas för jämförelser mot konkurrenter och andra relevanta parter/index för tidsperioden 2004 till och med  Minst ett mätvärde per år skall finnas med. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

21 Typologi Porters (1987) koncernstrategiska typologi.

22 Koncernstrategisk klassificering  Koncernens strategiska inriktning skall klassificeras med utgångspunkt i Porters (1987) koncernstrategiska typologi. Viktiga begrepp i sammanhanget är diversifieringsgrad och synergipotential.  Hela koncernen skall vara utgångspunkten för klassificeringen, inte bara de tre specifikt utvalda affärsområdena. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

23 Affärsstrategisk klassificering  Respektive affärsområdes affärsstrategiska inriktning skall klassificeringen med utgångspunkt i Porters (1980) affärsstrategiska typologi. Viktiga begrepp i sammanhanget är produktdifferentiering och kostnadseffektivitet.  Som ytterligare stöd för analysen rekommenderar styrelsen att en enkel omvärldsanalys (möjligheter och hot) genomförs. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

24 Produktionsstrategisk klassificering  Respektive affärsområdes produktionsstrategi skall klassificeras med utgångspunkt i Hayes & Wheelwrights (1979) produktionsstrategiska typologi som vi återkommer till senare under kursen. Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

25  Två ”mätpunkter” för samtliga tre organisatoriska nivåer: från omkring 2004 (välj lämplig) till och med Rekommenderade källor:  Koncernens hemsida  Årsredovisningar  Affärspress, t ex: DI, Affärsvärlden, Veckans affärer eller använda databasen Affärsdata Uppdragets första fas - strategisk analys (forts.)

26 Baserat på den koncern-, affärs- och produktionsstrategiska analysen vill styrelsen att ni analyserar följande: 1. Finns det en strategisk kongruens i koncernen (”fit” mellan koncern-, affärs- och produktionsstrategisk inriktning)? Om ja, på vilket sätt? 2. Om nej, vilka förändringar rekommenderar ni? Motivera eventuella avyttringar och typ av förvärv med koncern- och affärsstrategiska utgångspunkter. Uppdragets andra fas - strategisk kongruens och integrerad styrning

27 3. Hur skulle utformningen av ett integrerat styrsystem som hjälper till att implementera strategierna kunna se ut? Skall utgå ifrån:  De variabler för ekonomi- och produktionsstyrning som finns i den tentativa modellen i kursboken.  Framställning av nyckeltal som kan betraktas som centrala för att implementera strategierna inom koncernen. Sortera gärna utifrån de fyra perspektiven i Balanced Scorecard (Kaplan & Norton, 1992). Uppdragets andra fas - strategisk kongruens och integrerad styrning (forts)

28  Rapporten skall inte innefatta något ”teorikapitel” där använda modeller presenteras.  Er analys av koncernen syftar bland annat till att visa att ni förstått innebörden av modellerna och hur de kan tillämpas.  Analysen skall inte innefatta allmänt tyckande utan välmotiverade och logiskt härledbara/ uppbyggda resonemang, argument, analyser och slutsatser. Övrigt kring innehållet i rapporten

29 Rapportens delar - få ihop pusslet! Affärsidé, vision och mål Konkurrenskraft & värdeskapande Koncern-, affärs- och produktionsstrategier Ekonomi- och produktionsstyrning Nyckeltal

30  Den 10/6 träffar varje grupp styrelsen individuellt under 20 minuter.  Under de första 10 minuterna presenterar gruppen sina slutsatser och rekommendationer för styrelsen.  Under de andra 10 minuterna ställer styrelsen frågor rörande rapporten och presentationen riktade till enskilda individer i gruppen. Styrelsemötet

31 Än en gång, välkommen till kursen och lycka till!