Andra perspektiv på historia

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Meningsbyggnad.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Folkhögskolan i ett nordiskt perspektiv Enhet och skillnader.
MaB: Andragradsfunktioner
Amerikanska revolutionen
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
~ Den första mobiltelefonen ~
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Beredningen för integration och mångfald
Industri och demokrati i sverige
Demokrati och diktatur
Där den vanliga pedagogiken inte räcker till!
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
FN - Förenta nationerna
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Rättigheter under 1800-talet
Det finns många bildspråk !
Historiens historia Historia och historiesyn under 3000 år.
Sexuellt utsatta pojkar
Ett tema om befolkningen i världen
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
PP.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Tro.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Kort biologiskt svar: För att sprida sina gener!
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att lära sig att analysera
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
En guide för arbeten i SO
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Första världskriget
Institutioner och aktörer
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Begreppet Var i begreppets begynnelse ett nedsättande ord. Feminist var en person som inte anpassat sitt beteende och uppförande till de normer som ansågs.
Den stora utvandringen Emigrationen från Sverige till Nordamerika av: Asli, Frong och Leylo.
Frihets- och folkrörelser under efterkrigstiden
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Flyktingfrågan.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Religionskunskap Att undersöka tro.
Vilka olika grupper gav sig iväg från Europa? Vilka var deras mål?
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Vad tänker du spontant på när du hör ordet…
Osynliga i historien.
Historien om Rosa Parks.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Religion och vetenskap
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Andra perspektiv på historia Vems historia berättas? Historia B

Vems historia? Historia har betydelse för människors och samhällens identitet Men historia har inte samma identitetsskapande betydelse för alla. Vi har olika sociala omgivningar, bakgrund och erfarenheter. Detta påverkar vår historiesyn.

Vår uppfattning om världen bestäms av vårt perspektiv Vår uppfattning om världen bestäms av vårt perspektiv. Även så för historiker. Historikerns perspektiv bestämmer vad som hamnar i förgrunden och bakgrunden. På 1960-talet börjar man fråga om vad som saknas i historieskrivning och varför det förpassats till bakgrunden.

Ljuger våra historieböcker? Är historieböcker skyldig till historieförfalskning? De kan inte berätta allt! Historia som lärts ut i skolorna under 1900-talet har kritiserats på tre punkter: Försummat det arbetande folkets perspektiv Försummat kvinnornas perspektiv Försummat de utomeuropeiska folkens perspektiv

Klassperspektivet Svårt hitta källmaterial från det breda folklagren. Spåren blir mindre och mindre ju längre tillbaks i tiden man går. Underifrånperspektiv på historien får ett genombrott under 1960-talet. Inte bara krigshistoria! Socialhistoria lyftes fram och riktar sig på folkets levnads-, handlings-, och tänkesätt.

Postkoloniala perspektivet Samband med avkolonialisering efter Andra världskriget Varför fanns det inte något spår av kolonialismens övergrepp och folkmord i historieböckerna? ”Vi” i västvärlden mot ”De andra”. Nedlåtande och negativ bild av utomeuropeiska folk har dominerat. Fokus ligger på att förklara samhällsproblem i olika delar av världen som en konsekvens av européernas industrialisering och kolonialisering.

Segrarnas historia Minoritetens historia berättas av majoriteten, t.ex indianerna i USA, samerna i Sverige. De besegrades version har alltid hamnat i skymundan. Varför? De besegrades lidanden är deras eget fel. För att få fram en sannare bild av historia måste man ge rum för de besegrades version.

Könsperspektivet Var finns kvinnorna i historieböckerna? Samhällets synsätt är att mannen är normen och kvinnan det avvikande. Saknas källmaterial. Kvinnans värld speglar mannens. Kvinnohistoria som ett tillägg i den gängsehistorieberättelsen; inte ”lika viktig”.

Genushistoria Gå från kvinnohistoria till genushistoria, dvs en historia som berättar om de båda könen och ser hela samhällsutvecklingen ur ett könsperspektiv. Synen på könsskillnader och deras orsak blir centralt inslag i forskningen. Det som har varit i bakgrunden flyttas fram: hur har kvinnorna påverkat samhällsutvecklingen.