Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
Rösjöskolan.
VART SKA VI…?.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Fler och mer språk till flera elever
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
På gång 2010 ….
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Studie- och yrkesvägledare
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomnar DIG till Nätverksträff på Nalen 12 maj 2009.
Tyresö förskola och skola
Vårträff för svensklärare den 7-8 maj Min bakgrund & erfarenheter Om vuxenutbildningen i Sverige Kommunal vuxenutbildning Eftergymnasial.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
BFL Bedömning för lärande
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Elevdemokrati i praktiken
Stora Sökguiden Eva Norling Anne-Marie Pettersson
Rörelse och konstruktion
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
på föräldramöte för år 3-6!
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Orebro.seorebro.se/olauspetriskolan. orebro.seorebro.se/olauspetriskolan Meritvärde Meritvärde – Poängen av alla betygen som används för att konkurrera.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Språkutvecklande matematikundervisning
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Grundlärarutbildningarna
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Presentationens avskrift:

Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?

Marknadsundersökning Kartläggning, 20-tal djupintervjuer, ht 2008 Visionärer Pedagogik, ”jordnära” kontakter Faktainsamling, kunskap Internationellt perspektiv Teknik och media

Resultat av undersökningen Content Box Fristående – ej knuten till befintligt varumärke/serie Digitaliserade läromedelspaket Befintliga tryckta läromedelspaket som till viss del digitaliseras. Nya läromedelspaket som bygger på tryckt + digital komponent Kommunikationsverktyg/webbverktyg Teknisk lösning för interaktiva/kommunikativa moment i läromedel – elever, lärare, föräldrar och författare kommunicerar. Ett flexibelt arbetsverktyg med möjlighet att individualisera, både för lärare och elev. Exempel på anpassade produktioner Introduktionsfilmer, föreläsningar, pedagogiska bilder, interaktiva övningar, visualiseringar, mp3-filer, podcasting, pdf:er med hyperlänkar, mobilapplikationer, olika typer av lyssnaövningar, förklarande animationer, upplästa texter med olika svårighetsgrad. Ny avdelning Digitala Medier from januari 2009 http://www.nok.se/Digitala-medier/Startsida-Digitala-medier/

Produktion av digitala lärresurser Fokusfrågor Vilka särskilda behov kommer att tillfredsställas med digitalisering? Vilka delar av läromedlet skapar mervärde för eleven av att digitaliseras? Hur kan vi möta elevernas olika lärstilar och inlärningstakt? Hur kan det material som lärare och elever producerar själva tas tillvara? Arbetssätt Natur & Kultur har ett nära samarbete med lärare från olika skolor bl a Björknässkolan, Kunskapsskolan och KTH. http://www.nok.se/Digitala-medier/Startsida-Digitala-medier Skolorna kommer att kunna abonnera eller köpa hela ”ämnespaket” eller delar av. Ett antal lärobjekt och mallar inom resp. ämne är klara i oktober 2009.

Pågående digitala projekt -09 Matte 4000 IST –lärarstöd, http://www.nok.se/nok/laromedel/digitala-larresurser/ SOL IST –lärarstöd Kemi, år 7-9 – i samarbete med Kunskapsskolan Engelska för högstadiet (år 7) – samarbete med Björknässkolan Historia, år 4-5 – samarbete med Björknässkolan Svenska för högstadiet – samarbete med Björknässkolan Svenska som andraspråk, Svenska till max, http://www.nok.se/nok/laromedel/Digitala-laromedel/Demo-textbok-1-stm/ Läsa till max i samarbete med Vocab http://www.nok.se/Digitala-medier/Samarbeten/VOCAB/ http://www2.vocab.se/vocabtool/flash/myv_shell.swf

Samarbete med KTH Varför? - Att öka intresset hos gymnasieungdomar för teknisk och naturvetenskaplig utbildning - Att överbrygga gymnasium – högskola - Att tillsammans systematiskt utvärdera ny teknik och pedagogiska modeller i lärprocessen. Hur? - Att samarbeta kring utveckling av digitala läromedel inom matematik, fysik och kemi. KTH bidrar med ämnes- och teknikkompetens. N&K bidrar med kompetens om utveckling av läromedel. Start under ht 2009, matematik, kurs D eller E.

Vill du veta mer och/eller intresserad av ett samarbete? http://www.nok.se/Digitala-medier/Startsida-Digitala-medier/ Anmäl dig till Natur & Kulturs nyhetsbrev! Vi kommer varje månad att bjuda dig på - Information om nyutkomna läromedel. - Inbjudan till frukostmöten, temadagar och andra aktiviteter. - Intressanta och praktiska undervisningstips från författare och lärare. kirsti.jolma@nok.se, tel. 076-546 86 27 Tack för idag! Trevlig sommar!