Man lär så länge man lever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
©BLIND 2006.
Advertisements

Det behavioristiska perspektivet
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
”Ett skratt förlänger livet”
Analytiker & Holistiker
Inlärning Psykologprogrammet, KI
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Kognitiv Psykologi Inlärning Minne Beslutsfattande Intelligens Känslor
Tillämpad Beteendeanalys
Mental träning Mål & Motivation
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
HaschAvvänjningsProgram
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Ledarskap.
Humanistiska Perspektivet
Dialektisk beteendeterapi
Rådrum Centrum för Utveckling OMVÄRLD Strukturer, rutiner och traditioner.
Analytiker & Holistiker
Instrumentell betingning
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Inkludering – med plats för alla
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kommunikation OL108A.
Schizofreni och andra kroniska psykossjukdomar
Beteendeperspektivet
Universums födelse och undergång
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Hur du tar hand om din kunskap
Översikt av väsentliga frågor -samråd 2008 Du har nu möjlighet att 1 februari till 1 augusti ge oss din åsikt om rapporten och om vilka frågor du tycker.
Det behavioristiska perspektivet
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Förändring – hot eller möjlighet?
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Inlärningspsykologi.
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Att vara eller att icke vara… Instruktör
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Självkänsla.
Kommunikation.
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Nyköping Strand Utbildningscentrum
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Man lär så länge man lever Inlärning Man lär så länge man lever

Inlärning Den process där människan upplever omvärlden och genom den skapar upplevelser och erfarenheter som påverkar och ändrar beteenden Man lär så länge man lever Endast ett fåtal beteenden är medfödda och styrda av instinkter

Inlärning Olika psykologiska inriktningar har olika syn på inlärning Psykoanalytiker – omedvetna önskningar Humanistisk – längtan att nå självförverkligande Beteende – förstärkning, betingning Social – miljöns och omgivningens påverkan

Beteendeperspektivet Klassisk inlärning Pavlovs hundar Stimulus och respons Obetingad stimuli (maten) Obetingad respons (saliv) Betingad stimuli (klockan) Betingad respons (saliv)

Klassisk inlärning - Betingning En uppsjö av våra beteenden har vi lärt oss genom betingning Barn är extra känsliga för betingning Barn som besöker läkare, har ont och blir rädd, kopplar sedan vit rock till rädsla och blir rädd för vita rockar Fobier Klassisk inlärning även kopplat till positiva omständigheter

Beteendeperspektivet Instrumentell inlärning När vi upptäcker att beteenden ger utdelning så strävar vi efter att upprepa dem Positiv förstärkning Negativ förstärkning Bestraffning

Socialinlärning Påverkan från miljön, omgivningen och social relationer Imitationsinlärning härmning Modellinlärning Dra slutsatser från andras beteenden

Inlärning Motivation Aktivitet Konstlad motivation Användning av kunskapen nu Vidga sina vyer Aktivitet Få tillfälle att träna, använda kunskapen

Inlärningsstilar Visuell Auditiv Kinestetisk

Inlärningstester http://www.advantumkompetens.se/kunskapsbibliot eket/tester/ http://www.utbildningsinfo.se/sb/d/123/a/118

http://www. nobelprize http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine /laureates/1904/pavlov-bio.html http://www.vof.se/blogg/placeboeffekten-och- klassisk-betingning/ http://misshopeful.blogg.se/2008/november/ http://www.annahallen.se/motivation-och-undantag http://www.futurum.polyvalent.se/stilar.htm