Återkoppling och minnesförvittring i klinisk träning Italo Masiello, Docent, Lektor Karolinska Institutet och Kliniskt träningscentrum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Mål med samverksanssystemet
A survey with a focus on periodontology.
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Historiebruk.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Run Coach Scenario: Du har har en fysisk skada. Med hjälp av sjukgymnastik och denna app ska du komma på benen och bli ditt vanliga jag igen. Din sjukgymnast.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Akuta barnsituationer på förlossningen i Linköping. Förkortning ABS.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Aktivt lyssnade.
935 medlemmar 935 medlemmar 23 gruppträningspass per vecka 9 barnträningspass per vecka 29 ledare 17 värdar.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Effektivisera med ökad kvalitet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Läroplansträff Välkomna!.
EN FRAMTRÄDANDE ROLL Förstudieprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden Projektägare: Music Factory Projektperiod: JANUARI 2014 – JULI 2014.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Utmaningar i arbetet med BfL
Medarbetarundersökning 2012
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
Paradigmskiftet grunden för scenarierna Delar Fragment System Helhet Person Hälsa & helhet Organisation Sjukdom & diagnos.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utvärdering av utökat barnhälsovårdsprogram i Rinkeby
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Återkoppling och minnesförvittring i klinisk träning Italo Masiello, Docent, Lektor Karolinska Institutet och Kliniskt träningscentrum

Vad är återkoppling (feedback)?  Informationen från en lärare / instruktör, en bok, en presentation, en kollega, sig själv eller erfarenhet av aspekterna från en prestation.  ”Återkoppling ger information om uppgiften eller processen av lärande som fyller en lucka mellan vad som uppfattas och vad som syftar till att förstå” Sadler DR (1989) juni Italo Masiello2

juni Italo Masiello3 Johari Fönster, Luft & Ingham (1970) Andra Jag Diskuteras sällan under professionell träning Intressant Eye-opener Nya insikter Hotande

juni Italo Masiello4 Kolbs lärcykeln (1984) Scenario träning: Instruktör, deltagare Live Video Debriefing Teori Reflektion Feedback Övning

Vad är återkoppling bra för?  Återkoppling är ett nödvändigt inslag för lärande  Hur?  1. Informerar om framsteg eller brist 2. Avslöjar lärande behov och resurser 3. Motiverar de som tränar Gipps (1999), Shepard (2000)  Kan stödja lärandet upp till 70% i ett kliniskt sammanhang Norcini & Burch (2007)  Återkoppling är ett av de primära sätten genom vilket vi lär och utvecklas juni Italo Masiello5

Juni Italo Masiello6 Minnesförvittring – vad är det?  Decay teorin föreslår att minnet bleknar på grund av blotta tidens gång. Information är därför mindre tillgänglig för senare hämtning eftersom tiden går och minnet, samt minnets styrka, vissnar

 ”Minnet bleknar enligt ett talesätt. Men i själva verket växer det. Det som kanske bleknar är den ursprungliga varseblivningen, den faktiska upplevelsen av händelsen. Men varje gång vi erinrar oss en händelse måste vi rekonstruera minnet och därför ändras det för varje gång – färgas av efterföljande händelser, av ökad förståelse, av ett nytt sammanhang, av förslag från andra och av andra människors hågkomster. Allt det som ändrar minnet smälter samman med vår erfarenhet och vi blir säkra på att vi såg eller gjorde det vi minns.” Elisabeth Loftus (1980) juni Italo Masiello7

Weinger (2010) juni Italo Masiello8