Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS
Verksamhetsförlagd utbildning skolväsendets bidrag till utbildningen aktivt deltagande i lärarens yrkespraktik genomförs i ett skolsammanhang, men utgör alltid ett innehåll i en kurs och är därmed ett bedömningsområde inom kursen
VFU – hur då? Att erfara läraryrkets alla sidor genom att delta, utforska, observera, samtala, dokumentera, pröva, genomföra, undervisa, bedöma och utvärdera
Lärarkompetens – några exempel Initiativförmåga kreativ förmåga mångkulturell kompetens förmåga att engagera, entusiasmera och motivera förmåga att skapa ett öppet och stödjande arbetsklimat med inlevelse och empati kunna möta och samspela med människor vara uppmärksam i handling hålla flera alternativ öppna förmåga att konkretisera och strukturera ett innehåll på ett adekvat sätt
Tre centrala utvecklingsområden Mot en ökad analys- och reflektionsförmåga byggd på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Mot en didaktisk kompetens Mot ett kommunikativt och demokratiskt ledarskap
Partnerområde (PO) VFU-sekretariatet fördelar studenter i PO VFU-samordnaren i PO fördelar studenter på förskolor/skolor/fritidshem i PO och meddelar studenten Du kan inte ordna egen VFU-plats
I partnerområdet,PO VFU-samordnare, centralt på kommunen VFU-ansvarig, på skolan, ofta en bitr. rektor VFU-handledare, handledande lärare på skolan
Utdrag ur brottsregistret Sekretess Studentmail www.su.se/vfu Inför din VFU Besök på din VFU-skola Utdrag ur brottsregistret Sekretess Studentmail www.su.se/vfu
X XX
XX X
XX X
XX X
XX X
XX X
XX X