Http://www.youtube.com/watch?v=1mebNNtuF7c (Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Samhället är mer än summan av sina delar
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Aktör / Struktur.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Musik & kommunikation 50p.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hälsopedagogik- Vad är det ?
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
”Lär dig säga jag och nej”
socionom och journalist kommunikatör
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Modul 7 Kulturell medvetenhet
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Klipp: olika människosyn
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
om företaget där du gör din praktik!
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Kommunikation.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

http://www.youtube.com/watch?v=1mebNNtuF7c (Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet"

Välkomna – Marhaba bikoum

Nabil Al Fakir

Madeleine Eriksson 4

Kontraster

Förändring ?

Yttrandefrihet Regler

Öppen atmosfär & dialog

09:45

Kapitelindelning 1 Kultur och Tvärkulturell kompetens 2 Kulturella Dimensioner 3 Den syriska Kulturen 4 Integrationsresan

Kultur & Tvärkulturell kompetens - Definition kultur - Tvärkulturell Kompetens

Definition kultur 13

Software of the mind (Hofstede) Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden 14 14 14 14

Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbets-platsen, Samhället... 15 15 15 15

KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke Bostadsområden 16 16 16 16

The Cultural Iceberg Värderingar Beteende Uppfattning 10 % Lätt att se Vad jag gör Beteende Uppfattning Vad jag tänker Attityder & Normer Vad jag känner Värderingar 17 17

När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. Tar tid. 18 18 18 18

Tvärkulturell Kompetens 19

En kontinuerlig process som ger oss förståelse: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör 20

Lärandeprocess 7 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande

Steg 1 Rädsla

och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen 23

Vår rädsla för det okända 24

Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet

Steg 2 Mentalisering

Att förstå sig själv är att förstå andra 27 27 27

www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

Individuella värderingar Sekulära/Rationell Traditionella värderingar Överlevnadsvärderingar Individuella värderingar

Steg 3 Karaktär

Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 32 32 32 32

Personlighets faktorer Intresse i andra Utåtriktad Medvetenhet Självkännedom Anpassningsförmåga Social kompetens Respektfull Empati och förståelse Motivation Flexibilitet 8/3/2011 11:45

Steg 4 Perspektiv

ljlkjlkjölhkhkj Var är Sverige ? 35 35 35

ljlkjlkjölhkhkj 36 36 36

ljlkjlkjölhkhkj 37 37 37

ljlkjlkjölhkhkj 38 38 38

Varför ska norr alltid vara uppåt ?

Steg 5 Etik

Din eller min kultur?

Finns inte Bara olika 44

Steg 6 Kunskap

Kunskaps inhämtning

Steg 7 Kommunikation

KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %

Hög & Låg kontext kulturer

Låg Hög Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Se bakom orden - lyssna,tolka Kontextuella ledtrådar Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 10:05

3 av 5 Kulturella Dimensioner - Makt - Individualism - Osäkerhetsundvikande

Maktdistans Osäkerhets-undvikande Tidsperspektiv Individualism Maskulint

Maktdistans

OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arab världen 80 Sverige 31 54

PDI 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra - Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad/lögnen - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Hög korruptionsnivå/myndighetskontakt - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra

Individualism

Induvidualistiskt vs Kollektivt samhälle Staten är ditt ryggstöd Mina tillgångar är mina Vänskap är viktigt Inga kriterier för framtida make(a) Extroverta individer Högre mänskliga rättigheter Förväntas ha egen åsikt Familjen är ditt ryggstöd Jag delar med min familj Vänskap kan undvaras En brud ska vara ung och maken rik Introverta individer Lägre mänskliga rättigheter Åsikter är bestämda av gruppen

OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arabvärlden 80 38 Sverige 31 71 58

Osäkerhets-undvikande

Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna

OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arabvärlden 80 38 68 Sverige 31 71 29 61

https://www.youtube.com/watch?v=S5wDVA9gDxg 10:45

Den syriska Kulturen Stad vs landsbygd Kvinnans roll i Syrien Myndighetskontakt

Stad vs landsbygd Klädsel Ekonomisk situation Utbildningsnivå Religiösa & kulturella minoriteter

Kvinnans roll Syrien Familjen - makten - val av make - barnuppfostran - arbetsfördelning Samhället - arbete - inflytande - makt Utbildning

Myndighetskontakt Pengar & korruption Relationer Papper & stämplar före dator Tar tid - maniana Förtroende för myndigheter

Integrationsresan - U-kurvan - Nabils möte med den svenska kulturen

U-kurvan

Isolering, ångest, depression, förvirring Lättupprörd, okontrollerade känsloutbrott Ensam och anonym Missförstådd av alla Bristande koncentrationsförmåga Negativa attityder mot svenskar Negativa vanor ökar Familjegräl – Barnen i obalans Extremism Anpassning & integration 69

Att lyckas förändra något Motivationen och viljan till förändring minskar över tid om vi inte upplever någon vinst, vi sörjer det vi förlorar.

Integrationsresan

Hur Nabil upplevde den svenska kulturen Arbetsliv – privatliv Saklighet – känslor Teori – praktik – (validering) Stark känsla för jämlikhet Borde, måste, skulle

Hur Nabil upplevde den svenska kulturen Lagom Experttänkande Slippa trängas Vaktar sina ord – överväger Svårt med medmänskliga relationer Klara sig själv Göra rätt för sig Arbetet kommer först

xenaconsulting.se 74 74 74

Ha en bra dag! https://www.youtube.com/watch?v=0P_f1Amv70g 75 https://www.youtube.com/watch?v=0NOmReb5iCI 75 75