http://www.youtube.com/watch?v=1mebNNtuF7c (Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet"
Välkomna – Marhaba bikoum
Nabil Al Fakir
Madeleine Eriksson 4
Kontraster
Förändring ?
Yttrandefrihet Regler
Öppen atmosfär & dialog
09:45
Kapitelindelning 1 Kultur och Tvärkulturell kompetens 2 Kulturella Dimensioner 3 Den syriska Kulturen 4 Integrationsresan
Kultur & Tvärkulturell kompetens - Definition kultur - Tvärkulturell Kompetens
Definition kultur 13
Software of the mind (Hofstede) Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden 14 14 14 14
Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbets-platsen, Samhället... 15 15 15 15
KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke Bostadsområden 16 16 16 16
The Cultural Iceberg Värderingar Beteende Uppfattning 10 % Lätt att se Vad jag gör Beteende Uppfattning Vad jag tänker Attityder & Normer Vad jag känner Värderingar 17 17
När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. Tar tid. 18 18 18 18
Tvärkulturell Kompetens 19
En kontinuerlig process som ger oss förståelse: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör 20
Lärandeprocess 7 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande
Steg 1 Rädsla
och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen 23
Vår rädsla för det okända 24
Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet
Steg 2 Mentalisering
Att förstå sig själv är att förstå andra 27 27 27
www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp
TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp
Individuella värderingar Sekulära/Rationell Traditionella värderingar Överlevnadsvärderingar Individuella värderingar
Steg 3 Karaktär
Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 32 32 32 32
Personlighets faktorer Intresse i andra Utåtriktad Medvetenhet Självkännedom Anpassningsförmåga Social kompetens Respektfull Empati och förståelse Motivation Flexibilitet 8/3/2011 11:45
Steg 4 Perspektiv
ljlkjlkjölhkhkj Var är Sverige ? 35 35 35
ljlkjlkjölhkhkj 36 36 36
ljlkjlkjölhkhkj 37 37 37
ljlkjlkjölhkhkj 38 38 38
Varför ska norr alltid vara uppåt ?
Steg 5 Etik
Din eller min kultur?
Finns inte Bara olika 44
Steg 6 Kunskap
Kunskaps inhämtning
Steg 7 Kommunikation
KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %
Hög & Låg kontext kulturer
Låg Hög Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Se bakom orden - lyssna,tolka Kontextuella ledtrådar Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 10:05
3 av 5 Kulturella Dimensioner - Makt - Individualism - Osäkerhetsundvikande
Maktdistans Osäkerhets-undvikande Tidsperspektiv Individualism Maskulint
Maktdistans
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arab världen 80 Sverige 31 54
PDI 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra - Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad/lögnen - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Hög korruptionsnivå/myndighetskontakt - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra
Individualism
Induvidualistiskt vs Kollektivt samhälle Staten är ditt ryggstöd Mina tillgångar är mina Vänskap är viktigt Inga kriterier för framtida make(a) Extroverta individer Högre mänskliga rättigheter Förväntas ha egen åsikt Familjen är ditt ryggstöd Jag delar med min familj Vänskap kan undvaras En brud ska vara ung och maken rik Introverta individer Lägre mänskliga rättigheter Åsikter är bestämda av gruppen
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arabvärlden 80 38 Sverige 31 71 58
Osäkerhets-undvikande
Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index Country PDI IDV UAI Arabvärlden 80 38 68 Sverige 31 71 29 61
https://www.youtube.com/watch?v=S5wDVA9gDxg 10:45
Den syriska Kulturen Stad vs landsbygd Kvinnans roll i Syrien Myndighetskontakt
Stad vs landsbygd Klädsel Ekonomisk situation Utbildningsnivå Religiösa & kulturella minoriteter
Kvinnans roll Syrien Familjen - makten - val av make - barnuppfostran - arbetsfördelning Samhället - arbete - inflytande - makt Utbildning
Myndighetskontakt Pengar & korruption Relationer Papper & stämplar före dator Tar tid - maniana Förtroende för myndigheter
Integrationsresan - U-kurvan - Nabils möte med den svenska kulturen
U-kurvan
Isolering, ångest, depression, förvirring Lättupprörd, okontrollerade känsloutbrott Ensam och anonym Missförstådd av alla Bristande koncentrationsförmåga Negativa attityder mot svenskar Negativa vanor ökar Familjegräl – Barnen i obalans Extremism Anpassning & integration 69
Att lyckas förändra något Motivationen och viljan till förändring minskar över tid om vi inte upplever någon vinst, vi sörjer det vi förlorar.
Integrationsresan
Hur Nabil upplevde den svenska kulturen Arbetsliv – privatliv Saklighet – känslor Teori – praktik – (validering) Stark känsla för jämlikhet Borde, måste, skulle
Hur Nabil upplevde den svenska kulturen Lagom Experttänkande Slippa trängas Vaktar sina ord – överväger Svårt med medmänskliga relationer Klara sig själv Göra rätt för sig Arbetet kommer först
xenaconsulting.se 74 74 74
Ha en bra dag! https://www.youtube.com/watch?v=0P_f1Amv70g 75 https://www.youtube.com/watch?v=0NOmReb5iCI 75 75