Bibliotekets samling och tjänster VEGA Vårgårda 2007
Samling och tjänster –Tryckt och AV/elektronisk samling –Text, ljud, bild –Programverksamhet, länksamlingar, utställningar, biblioteksvisningar, sagostunder, informationssökningsundervisning, läsecirklar, fjärrlån, släktforskning, boka en bibliotekarie, studieplatser… –Eller något helt annat…?
Kundperspektivet Utgångspunkt i kundens önskemål istället för i bibliotekets befintliga utbud VEGA Vårgårda –Vilka kunder har vi och vill vi ha? –Vilka önskemål har dessa kunder på bibliotekets samling och tjänster? –Hur avpassar vi vår samling och våra tjänster efter kundernas önskemål och behov?
Vilka önskemål har våra kunder? Vilka ska vi erbjuda vår verksamhet? MÅL/UPPDRAG KUNDERSAMLING/TJÄNSTER Vad ska vår verksamhet erbjuda?
Relationerna mellan samling och tjänster Vad är viktigast - samlingen eller tjänsterna? –Hur ser relationerna ut mellan bibliotekets samling och bibliotekets tjänster? –Hur understödjer våra tjänster förmedlingen av samlingen? SvBF: ”De tjänster biblioteken erbjuder utöver bokutlåningen tenderar att påverka efterfrågan positivt”