Kunskap förutsättning för framgång – samverkan Universitet och Besöksnäringen Dieter K. Müller Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå universitet
3
Transit- region Hemregion Destination Environment Turismsystemet
En komplex produkt
Situationen i ett högkostnadsland Arbetsintensivt Låga kostnader för uppstart Snabb etablering Låga trösklar in till arbete gällande utbildning och kunskap Många delar i branschen – många olika kompetenskrav Global konkurrens Perifert läge innebär krav på höga intäkter per turist Konkurrens genom kompetens Krävs spetsprodukter och hög kvalitet Krävs specifik kunskap för att produktutveckla och vara innovativ
Gymnasium FK FM FD-student FD YH/FH
Förändring av utbildningsnivån inom turismindustrin Databasen ASTRID, Umeå universitet Urval: Alla som någon gång under åren 2000, 2005 och 2010 hade sin huvudsakliga anställning inom turism (2010: ) Turism definierat utifrån SNI-koder. HÖGSTA UTBILDNING DEFINIERAD I 6 NIVÅER: 1 Förgymnasial (obligatorisk) 2Gymnasium 3Postgymnasial 4Postgymnasial längre än 2 år, vid universitet och högskola 5Forskarutbildning 6Okänd
ÅRFörgymnasialGymnasium Postgymnasia l Universitet & högskola Forskar utbildning Okänd ,951,7412,366,020,181, ,1752,0416,36,690,311, ,9256,0717,57,410,311,80 FÖRÄNDRING-10,984,335,141,390,13-0,01
Uttryckt i procent av varje års totala antal verksamma inom turism respektive alla industrier. 12 FÖRGYMNASIAL FÖRÄNDRING alla20,1116,1212,2-7,91 turism27,923,1716,92-10,98 GYMNASIUM FÖRÄNDRING alla48,8148,2748,62-0,19 turism51,7452,0456,074,33 POSTGYMNASIAL, FÖRÄNDRING alla11,8214,0114,963,14 turism12,3616,3017,505,14 UNIVERSITET & HÖGSKOLA, FÖRÄNDRING alla17,5819,8222,494,91 turism6,026,697,411,39
Förändring Turismarbetande 2000, 2005 och 2010 Högsta utbildningsnivå Minskning Ökning
Samband utbildning - gästnätter
Universitetens villkor Målsättningen är skapandet av ny kunskap Framgång mäts i publiceringar i internationella sammanhang, citeringar, förmågan att erhålla externa forskningsmedel i konkurrens…
Samverkan Gärna om det främjar utbildning eller forskning Om vi hinner med den… - vi är få (1 professor, 1 docent, 4 doktorer) Vi har inga resurser för mer omfattande engagemang Anställ dem vi har utbildat!