SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Närvaro!!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Pedagogiskt ledarskap
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
En PowerPoint om PowerPoint
I transit – ensamkommande barn berättar
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Askersunds kommun
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur gör du för att förstå en text?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Nämndplan 2015.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Elev loggbok.
Hur du hittar elevernas styrkor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Presentationens avskrift:

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar kunskaper om hur man är eller bör vara mot varandra samt utvecklar färdigheter i att tillämpa dessa värden. Fältet refererar till den värdepedagogiska praktik som blir en följd av lärares handlingar inom ramen för en förskole-/skolverksamhet. Har syftet att utveckla och pröva olika strategier för allas likvärdiga delaktighet i förskola, skola och samhälle

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Lärares upplevelser av etisk fostran i den postmoderna skolan

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Syfte Syftet med studien var att förstå hur lärare erfar arbetet med elevers etiska fostran, med utgångspunkt i lärarnas levda erfarenhet.

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Bearbetning av insamlat material Naiv läsning Strukturell analys Teorianknuten förståelse

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Strukturell analys Meningsenheter Kondensering Abstraktion Tema Övergripande tema

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Exempel på en strukturell analys

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES

Individens behov i relation till organisation ”Det är förmodligen så att det sker en viss förändring i och med att vi löser upp organisationsstrukturen för eleverna, så tillåts ju… det blir ju en ny konstellation och man ser eleven i ett annat sammanhang, som vi sa innan… att dom agerar mer utifrån sig själva än utifrån ett lärar- perspektiv.” ”Man har inte så många beröringspunkter som man har när man har utp. Där tvingas vi ju att samsas om viss tid på skolan som vi alla har del i. Då tvingas det också fram en diskussion om vad vi gör med den tiden och hur eleverna fungerar under den tiden, hur dom använder den och hur vi ser på deras utbildning och fostran.”

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Etisk osäkerhet i relation till tydlighet ”Det är ett svårare samhälle nu… det finns ju många mer olika arenor för ungdomar idag som vi inte har samma inblick i. Jag tror att föräldrar för trettio år sedan hade större inblick i elevernas liv./…/Det gör fostrarrollen svårare.” ”Nu vet dom inte riktigt vad det är som gäller. Dom vill ha raka besked ofta. Det är ofta som dom står i lite gungfly och så vet dom inte… var ska jag sätta ner foten här.”

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Engagemang i relation till rådvillhet ”Jag ska bygga en så bra relation till varje elev som jag kan. Då menar jag personlig relation. /…/ Det är för mig väldigt viktigt, för känner dom att jag bryr mig i andra frågor utöver skolan så känner dom också att dom betyder nånting.” ”Jag kan känna att man läser in väldigt mycket i skollagen och jag förstår ju och jag vill ju engagera mig i eleverna också, men ibland kan jag känna att det här är….utanför min kompetens.”

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Teorianknuten förståelse Relevant litteratur användes i syfte att rekontextualisera den text som erhållits i den strukturella analysen

SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Postmodernitet är ramverket i den teorianknutna förståelsen -Skolan ses mer eller mindre som en ”rörlig mosaik” där elevens behov är i centrum. -Svårigheter att finna en balans mellan det universella och det partikulära. -Frågor om ”rätt och fel” blir allt mer kontextuellt bundet. -Lärarens lägger stor vikt vid att ”möta” varje elev i syfte att skapa samförståndslösningar. -Lärarna har svårt att hitta gränser för den professionella fostran. -Svårighet att skapa en framgångsrik målstyrd skola när målen för elevers etiska fostran varken är uttalade eller tolkade.