© 2013 Deloitte AB 1footer FL 11 Formella krav och språk 2013-04-02, 13-15, C2 Sven-Arne Nilsson Examensarbete VT 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Att förstå anonymiteten (översättning från
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
RINKEBYSKOLAN
En Dag i Ramadan Ramadan
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
FL 11 Formella krav och språk , 10-12, C1
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Kandidatuppsats i Statistik F3
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
BREDDAD REKRYTERING.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
En guide för arbeten i SO
Referat Hur och mall.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Procedurellt potpurri Dagens samtalsämnen –Klipp (Cut) –If-then-else –fail/0 –repeat/0 Att läsa –The Art of Prolog, kapitel 11 –Relevant avsnitt i Learn.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Att referera och ange källa!
Att skriva vetenskapligt
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
Svenska som andraspråk 3
Vetenskapligt skrivande
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

© 2013 Deloitte AB 1footer FL 11 Formella krav och språk , 13-15, C2 Sven-Arne Nilsson Examensarbete VT 2014

© 2013 Deloitte AB 2footer Dagens kapitel och teman Rienecker & Jørgensen ‒ 14 Vetenskapligt språk ‒ 15 Korrekt språk i uppsatsen Bryman & Bell ‒ 4 Getting started: reviewing the literat ure

© 2013 Deloitte AB 3footer Dagens kapitel och teman, forts. Instruktioner och riktlinjer (kurshemsidan): ‒ Guidelines for Designing the Manuscript ‒ Mallar framsidan av uppsatsen (inte: Mall för examensuppsats) ‒ Svenska skrivregler ‒ Skiljeteckensboken (FL 11 Skiljeteckensboken) ‒ Ur språkspalter

© 2013 Deloitte AB 4footer Dagens kapitel och teman, forts. Aktuell debatt etc. ”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” (FL 11 Språket som röd tråd …) ”Våra studenter kan inte svenska” (UNT ) ”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Universitets- läraren 5/2013) ”Subjektsregeln är totalt subjektiv” (Språkspalten SvD ) ”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” (Universitetsläraren 2/2013)

© 2013 Deloitte AB 5footer Min bakgrund Från ”början” inte alls intresserad av språk, fortfarande inte språkvetare Däremot blev intresserad av språk, och av skrivregler, utformning av årsredovisningar, språk och form i läroböcker … genom åren (ungefär de senaste 30 åren) Forskarutbildning, doktorsavhandling ( ) Uppsatshandledning i Lund Uppsatshandledning i Linköping 2011 –

© 2013 Deloitte AB 6footer Bakgrund till denna föreläsning Vid handledningen 2011 och 2012 påpekat att det är ineffektivt att varje handledare lägger ner tid och ork på elementa om språk och form Ombedd att hålla denna föreläsning 2013, och igen i år Kursmålet omfattar bl.a. att kunna ”skriftligen i en uppsats kommunicera sin studie, utifrån vedertagna vetenskapliga, språk- och formaliakrav”

© 2013 Deloitte AB 7footer Rienecker & Jørgensen: 14 Vetenskapligt språk Använd metakommunikation – redan från början, för att vägleda er själva och för att kommunicera med er handledare ‒ T.o.m. metakommunikation som sedan tas bort, ”byggnadsställningar” ‒ Kapitelinledningar och -sammanfattningar ‒ Även vid utformning av intervjufrågor och enkäter ‒ ”Om det är du eller källorna som talar”: undvik stapling av stycken

© 2013 Deloitte AB 8footer R & J: 14 Vetenskapligt språk, forts. Använd konkreta och precisa verb ‒ Undvik överflöd av modala hjälpverb (”supermodalitet”) ‒ Undvik verbet ’välja’ i var och varannan mening, nu även ’kunna’ (se även nästa bild) huruvida … kan skapa överavkastning huruvida … skapar överavkastning Vänta inte med den språkliga (fin)formuleringen ‒ Träna ständigt att ”skriva färdigt” från början ‒ Praktiskt omöjligt att skilja mellan finformulering och betydelsefullt

© 2013 Deloitte AB 9footer ”Ordet kan kan bära på oanade möjligheter” […] Särskilt möjlighets-kan och tänkbarhets-kan kan (just det, ett tänkbarhets-kan!) ibland överutnyttjas. Försiktiga skri­benter garderar sig med täta kan. […] Hennes ståndpunkt är uppenbar. Men när vi ger luft åt en åsikt vi tror vara kontroversiell, vill vi av artighetsskäl gärna linda in den en smula. […] Olle Josephson, SvD Kultur (

© 2013 Deloitte AB 10footer R & J: 14 Vetenskapligt språk, forts. Variation i språket? ‒ Mer tolerant än R & J, givet elementärt riktig svenska ‒ Dock: under inga omständigheter variation i terminologin Litterärt språk? ‒ Mer tolerant än R & J, givet elementärt riktig svenska ‒ Dock: precision/samma ord för samma begrepp väger tyngre Apropå att inte skriva (om) sådant som man inte förstår – se till att förstå! I övrigt kapitlet läsvärt och välskrivet, dock lite överdrivet

© 2013 Deloitte AB 11footer Rienecker & Jørgensen: 15 Korrekt språk … Följ skrivreglerna! ‒ Följ Svenska skrivregler (3:e u., 2008) ( ”In those cases the students write the report in Swedish it is strongly adviced that the recommendations of the ’Svenska Skrivregler’ is followed throughout the report design as a lex generalis. Thus it is adviced that those who are about to start their thesis writing acquire a copy of the booklet ’Svenska Skrivregler’ if writing in Swedish, […]” Guidelines for Designing the Manuscript, Report Language, p. 7

© 2013 Deloitte AB 12footer R & J: 15 Korrekt språk …, forts. Bli klar med uppsatsen två veckor före inlämning (minst en)? ‒ Bli klar efterhand, se min kommentar under Kapitel 14! Läs gamla uppsatser? ‒ Undvik att vidarebefordra fel! Fel man inte får göra (s 372): ‒ Semikolon istället för kolon: semikolon skiljer, kolon förenar (s 377)

© 2013 Deloitte AB 13footer R & J: 15 Korrekt språk …, forts. Särskrivningar: mitt bestämda intryck att blivit mycket bättre ‒ Svenska skrivregler 9 Ett ord eller flera Kommatering: sätta sig in i reglerna ‒ Svenska skrivregler 12.5 ‒ Bli klar efterhand, se under Kapitel 14! Använd ordböcker ‒ Även när man tror att man har rätt ”Språket är akademikernas arbetsredskap och såväl under studie- tiden som i arbetslivet ska akademikern ha ett bra skriftspråk.”

© 2013 Deloitte AB 14footer Korrekt språk, forts. – dock inte i R & J Tvådelade uttryck (se även nästa bild): ‒ både … och (Inte: både … men även …) ‒ dels …, dels … ‒ såväl … som … ‒ mellan … och … ‒ från … till … ‒ ju …, desto … ‒ Kommatering vid dessa uttryck: Svenska skrivregler Tempus, även modus: se i någon grammatik ‒ helst rätt, åtminstone konsekvent ‒ frågan om skriva i futurum, när uppsatsen blir en rapport efter avslutas arbete

© 2013 Deloitte AB 15footer ”Tvådelade uttryck Bryt inte mot språkets trafiksignaler” ”[…] Om en talare till exempel yttrar ett både, dels, inte bara, eller såväl så ställer många av de som lyssnar in sina språkliga förväntningar på att det snart kommer ett och, dels, utan också eller som. Sker inte detta så uppstår viss förvirring och man hör plötsligt inte vad som sägs utan lägger bara märke till hur det sägs. […]” Viveka Adelswärd, SvD Språkspalten (

© 2013 Deloitte AB 16footer Korrekt språk, forts. – dock inte i R & J, forts. “Conciseness describes direct, to-the-point writing. In contrast, wordy writing forces readers to clear away excess words before sentences can deliver their messages. Padded writing contains deadwood, the empty words and phrases that increase word count but lack meaning. Prune sentences of deadwood.” (Quick Access Reference for Writers. L Quitman Troyka)

© 2013 Deloitte AB 17footer Bryman & Bell: 4 Getting started: reviewing the literature Well, past mid-term now … So, hopefully all of you are started now—and have reviewed the literature. Further in: FL 4 Teorier, referenser och perspektiv However: continue search and reading almost throughout … (p. 94) Absolut sett: angeläget med fylligare litteraturöversikter Relativt sett: konkurrerar med mycket annat i uppsatsarbetet Inte bara frågan om att finna och läsa utan ta till sig, i uppsatsen

© 2013 Deloitte AB 18footer B & B: 4 Getting started: referencing your work (pp ) Guidelines for designing the manuscript (pp. 6-7) Svenska skrivregler 5 Källor och hänvisningar Rienecker & Jørgensen Kapitel 10 Litteratur och källor (Näst)första dokumentet: källförteckning ‒ keep it up to date; do not leave until the very end Källförteckning ≠ referenslista eller -litteratur Elektroniska källor: inte för sig i källförteckningen ‒ information som är specifik för det aktuella mediet (Svenska s.)

© 2013 Deloitte AB 19footer B & B: … referencing your work, cont’d R & J ”Vilka källor ska ha hänvisningar?” (s 266f): ‒ hänvisningar behöver inte finnas (ska inte finnas?) Allmän kunskap, kunskap som kan inhämtas överallt, egna iakttagelser ‒ hänvisningar ska finnas Citat, referat, statistik, bilder … samt parafraser och referat Påståenden, meningar, åsikter från diskutabla källor Iakttagelser av ett litet antal observatörer ‒ allt där emellan: en avvägning men snarare göra än inte göra Dock så att inte hänvisning till en och samma källa om och om igen

© 2013 Deloitte AB 20footer Utformning av uppsatsen ”Vilket typsnitt ska man använda, hur ska rubrikerna se ut, hur citerar man på ett korrekt sätt? Informationen här hjälper dig medan du skriver, innan uppsatsen ska lämnas in och även vad som händer efter att uppsatsen har blivit godkänd.” ‒ Guidelines for designing the manuscript Även här: gör rätt från början Utforska finesser i Word

© 2013 Deloitte AB 21footer Aktuell debatt etc. ”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” (LIU Magasin nr , s 8) ”Våra studenter kan inte svenska” (UNT ) ”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Universitets- läraren 5/2013, s 4-6) ”Subjektsregeln är totalt subjektiv” (Språkspalten SvD ) ”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” (Universitetsläraren 2/2013, s 6)

© 2013 Deloitte AB 22footer ”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” ”JURIDIK KRÄVER PRECISION och tydlighet. Ordning på grammatiken, huvudsatser och bisatser i rätt följd, solklara syftningar och en kommatering som underlättar läsningen och poängterar innehållet. Därtill genomtänkta ordval. […]”

© 2013 Deloitte AB 23footer ”Våra studenter kan inte svenska” (nio historiker i Linköping och Uppsala) ”[…] Orsaken till att vi nu väljer att gå ut i offentligheten med ett veritabelt nödrop är att studenterna inte längre har det redskap som är nödvändigt för att över huvud taget kunna ta till sig humanistisk vetenskap: språket. Bland de studenter som nu kommer till oss direkt från gymnasiet har en majoritet problem med språket. […]”

© 2013 Deloitte AB 24footer ”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Ebba Lisberg Jensen) ”[…] Likt historikerna understryker hon att det definitivt inte handlar om lärares krav på avancerat akademiskt språk eller "äldres" traditionella missnöje med ungas språkbruk. Det rör inte heller studenter med dyslexi eller de som inte har svenska som modersmål. Nej, hon beskriver något helt annat; studenter med obefintlig känsla för hur skriftspråk ska se ut. Det finns de som, för att ta två av många exempel, inte vet att en mening börjar med versal och avslutas med punkt. […]”

© 2013 Deloitte AB 25footer ”Subjektsregeln är totalt subjektiv” ”[…] Grammatik handlar nämligen inte om logik, och modern språkforskning visar att vår känsla för subjektsregeln är mycket varierande. […] Subjektsregeln är alltså ingen riktig grammatisk regel, utan en konstruerad och föråldrad språkriktighetsnorm. Men har man en gång lärt sig en formell regel är det svårt att skilja sin inlärda irritation från det som brukar kallas ’språkkänsla’.” Anna-Malin Karlsson, SvD Kultur (

© 2013 Deloitte AB 26footer ”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” ”EN SAJT SKRIVER att ’Akademiska uppsatser är tidskrävande och utmanande, och därför kan det löna sig att låta någon annan göra jobbet. /Vi/ författar akademiska uppsatser med resultatgaranti.’ […]” Forts: ”Våra texter är unika och kan fungera som vägledning eller som slutgiltig kopia för inlämning.”