Affärsplan för Östra Göinge Gk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Information om ungdomsverksamheten på Östersund-Frösö golfklubb 2011
Att identifiera och utveckla ledare
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Ungdomsverksamheten på Östersund- Frösö golfklubb En handlingsplan.
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Föräldramöte F-05.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Enhetschef Fastighetsutveckling
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Samarbetspartners och Medlemssponsring Österlens GK 2012.
HANDSLAGET •År tkr •År tkr •År tkr •År tkr (ej klart)
Hammarö GK 2012.
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Därför spelar svensken golf: Motion och hälsa 76,3% Umgänge med familj och vänner 67,6%. Gillar golf som idrott 59% Förbättra mitt spel 49,6% Personlig.
Post Girots Vänner PGV Verksamhetsplan 2014.
SPF ARVIDSJAUR Norrbotten C:a 150 medlemmar MEDLEMSAKTIVITETSFÖRNYELSE (MAF-12)
Ortsutveckling i Sparreholm Stormöte Folkets Hus - Sparreholm 9 maj 2011.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
GUMBALDE GOLFKLUBB - JUNIORKOMMITTÉN BOX STÅNGA TELEFON: ”Goda exempel” Idrottskonferensen
Grönt Kort VARFÖR STARTADE PROCESSEN?  FM/FS  Revidering ett stark och bra koncept – Grönt kort - På väg till HCP  Anpassa efter golfens.
Sammanställning från Idrottsenkäten 2009 Totalt 344 svarande.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
Oaxens BK; Vision och långsiktig utveckling. Förslag, styrelsen dec 2010.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Spelarutvecklingsplan för Vimmerby Tennisklubb Mars 2011.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
aGolf Utveckling Sverige År Marknadsvärde x 4000 = minus 300 miljoner.
Onsdagsgolfare!!! Upptaktsmöte den 20/3 kl 18:30 Vi vill, som traditionen påbjuder, träffa er alla och diskutera årets upplägg. Herrkommittén Roine, Hoa,
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Tävlingsutläggning 2014 Förbunds- och Distriktstävlingar.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till höstårsmöte kl 18:30. Förslag till dagordning Höstårsmöte för MGK Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Verksamhetsplan Avesta Volley 2014/2015. Sammanfattningsvis: Liksom under föregående verksamhetsår kommer föreningen under 2014/2015 fortsätta att satsa.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Lyckeby BTK Vision/Mål/Aktiviteter
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
Alvesta Golfklubb Ny organisation Två kommittéer istället för 10 st. En spelkommitté och en ekonomi/service kommitté. Dessa kompletteras med sektioner.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
ERBJUDANDE FRÅN HAVERDALS GOLFKLUBB
Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb
Välkommen till informationsmöte
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Presentationens avskrift:

Affärsplan för Östra Göinge Gk 2015-2020

“Den omfamnande golfklubben” Vision 2020 ska vägleda våra insatser, beslut och förhållningssätt i riktning mot en golfklubb som har en öppen familjär attityd där alla känner sig välkomna och vill vara delaktiga ”Den omfamnande golfklubben” kännetecknas av ..trivsam och hållbar miljö som vi hjälps åt att skapa ...glädje – vi har kul tillsammans, på och utanför banan …en välskött och utmanande bana med flera spelalternativ …alltid positivt och välkomnande bemötande …en hög tillgänglighet som innebär plats för alla …”fler kan mer” – samverkan inom och med andra organisationer, sponsorer etc …att banan är ett parklandskap, öppen för olika upplevelser, men främst avsedd för golf

Skånes golfklubbar

Nulägesanalys - SWOT Styrkor Möjligheter Svagheter Hot Utmanande bana med specifik layout Bra stämning i klubben Orange tee Serviceinriktad reception med shop Husvagnsplatser med el Stugor för övernattning med storstuga Hög tillgänglighet Inga köer Årsavgift rimlig i relation till närliggande klubbar Kiosk med personlig service på banan Restaurang Frivilligt arbete Läge vid riksväg 19 Tävlingsverksamhet Övningsområde med range Möjligheter Marknadsföring med utvecklingsinriktad klubbchef, pro och greenkeeper Restaurangen kan bli bättre Banförbättringar Bättre träningsområde Satsning på ungdomar Ökad samverkan med andra organisationer Personal med rätt utbildning t.ex servicegrad Ökad frivilliginsats genom utvecklad klubbkänsla Ökad andel kvinnor och ungdomar Ökad nyrekrytering med tex satsning på nya samhällsgrupper Utvecklade och långsiktiga sponsorarrangemang Utvecklade företags- och greenfee paket Samverkan med kommunen Bättre och fler boendemöjligheter Svagheter Dålig beläggning Dålig marknadsföring Pro och greenkeeper endast på deltid Avsaknad av klubbchef för samordning och ledning Ungdomsverksamheten Restaurangen inte etablerad För liten andel kvinnor Lågt engagemang hos medlemmar Lyckas inte hålla kvar nybörjare Ingen långsiktigt stabil ekonomi För få medlemmar Hot Medlemstapp Konkurrens från närliggande klubbar Konflikter med grannar till golfbanan Avsaknad av kvalitativt boende Ålderstigen maskinpark Ekonomin

Övergripande Mål 2020 Långsiktigt hållbar ekonomi 80% av utbildade nybörjare stannar i klubben Banan, restaurang och boende får högsta betyg av medlemmar, gäster och övriga besökare ÖGGk upplevs av allmänheten som en viktig tillgång i kommunen Anpassade tävlingsformer med “Göingeveckan” som flaggskepp

Verksamhetsmål 2020 600 medlemmar varav 50% kvinnor och 75 aktiva barn/ungdomar 25% fler greenfee gäster, intäkterna ökar mer Långsiktigt engagerade sponsorer Medlemmar satsar 4 000 frivilligtimmar per år Ekonomiskt överskott på 500 tkr

Viktiga Milstolpar Sedanläget 2020 150 deltagare på ÖgGk årsmöte Göingeveckan passerar 1 000 deltagare Medlemmar satsar 3 000 timmar Greenfeeintäkter har ökat med 75% Klubbchef anställd - samarbete 500 medlemmar Klubbens ekonomi är stabil Långsiktig lösning av greenkeeper och skötsel av banan Företagspaket och upplevelsepaket marknadsförs Första golftävlingen för nyanlända genomförs Översyn av sponsoravtal Process i klubben kring klubbkänsla Utarbetade paketlösningar Aktiv Medlemsrekrytering Nuläget 2015

IDÈ-lådan (osorterade uppslag) Greenfee-paket - Samverkan med andra organisationer , föreningar mfl för att skapa ”paketmöjligheter” utanför golfen och golfares familjer tex boende, aktiviteter, shopping, fiske, kanoting, ridning, Vanås, IKEA (museum öppnar 2015), ”Brio”, eller träningspass, promenad, utegym , cykeltur etc Prova på golf för asylboende, skolor, andra klubbar – kanske kan generera ”frivillig” arbetskraft mot gratis träning Företagstävlingar för mindre företag – erbjudande där klubben arrangerar Paket ”All inkl” – golf, vagn, mat, fika, greenfee, boende, lokal etc Spelvalsmöjligheter på banan för olika kategorier och tillfällen. Är bansträckningen optimal? Utökad klubbsamverkan för ökad greenfee och marknadsföring Öka intäkter genom försäljning av medlemslotter, starta loppmarknad, sälja bingolotto Medlemsevent/fest Utbildning av unga ledare för att skapa ökat intresse Greenfee-klippkort – få 8 betala för 7 Införa arbetsplikt – ingen kan göra allt men alla kan göra något Hålvärdar som motor i gemenskapsprocessen – får ansvar och befogenheter att i samråd med greenkeeper genomföra skötsel/förändringsarbete. Med hjälp av kommunen eller Eu- kontoret i H-holm undersöka möjligheter till bidragsformer. Lokalt ledd utveckling med Leader är en möjlighet att i samverkan genomföra projekt. Dags att fundera på idéer inom golfen som gör landsbygden mer attraktiv över tid. Utnyttja examensarbete via högskolan/universitetet för utvärderingar, marknadsföringsmöjligheter etc Tydliggör klubbens varumärke, utbud så att alla medlemmar kan vara ambassadörer för klubben. Hur vill medlemmarna ha info? Hemsida, sms, sociala medier, tidning, möten/träffa, mun till mun …. Flexiblare medlemskap efterfrågas av nya golfare, anpassat till efterfrågan Framtidstankar - Medlemskap inte krav för golfspel, ”Pay-as-you-play”, Medlemskap = mervärde, Bana och antal hål anpassade till läge och kundgrupper – Dags att tänka nytt Lustkortet - "gratis reklam" gm Krstd-bladet, bred lokal spridning Mervärde för helbetalande medlemmar, idag ranchkort + 1 greenfeecheck ( kostar lite för klubben) kan säkert utvecklas men med vad?? Översyn brickor för sponsorer. Vore bättre med greenfeecheckar = ingen disk eller tveksamhet i receptionen om vederbörande verkligen har tillstånd att spela på önskad bricka Om möjligt, bjuda in golfspelare bosatta i kommunen för att testa/visa upp banan Pay and play på vissa dagar/tider Översyn av greenfeeavgifterna. Hög- lågsäsong, vardagar, helger. Golfhäftet eller inte? (50 % rabatt mot risken att besöka annan bana som är med i Golfhäftet) Ev kampanjpris vardagar (ej högsäsong juli -aug) med tex en 4-boll med fast pris där en spelar "gratis". Vi har hög tillgänglighet på vardagarna! Sedan bör vi nog kolla lite bättre ang ev egen medlemsrabatt om man "fixar" nya medlemmar med tanke på ev skatteförmån...... Bättre att kalla det hedersmedlem under året (utan egen medl.avgift) och sätta en "dyr" prislapp på några P-platser som motsvarar en medlemsrabatt. Lite krångligt men för att undvika ev problem med förmånsbeskattning

Handlingsplan 2015 1 Förändring av sponsoravtal 2016 Insats Aktivitet Mål Ansvarig Klart Mot Mål 1 Förändring av sponsoravtal 2016 Ökad långsiktighet Minskat antal brickor Ökad intäkt 20% Markn-k 150901 3, 5 2 Undersöka golf för nyanlända Uppstart av träningsgrupp Styrelsen 150501 1, 4 3 Utarb koncept hålvärd Upplägg friv.arb och hålvärd Ban-k + keep 150301 4 Rekr 18 hålvärdar Ansv hålvärd 2015 Medlems-k 150601 4, 5 5 Anordna 3 klubbdagar Öka klubbkänslan 151231 1, 4, 5 6 Rekryteringsbonus Öka antal medlemmar 1, 5 7 Översyn maskinpark Funktionell maskinpark 2, 5 8 Nybörjarutb Minst 50% blir medlemmar Medlems-k + pro 9 Utveckla paketlösningar Ökning av greenfee gäster 2, 3

Budget milj kr Medl avg. 1,4 1,5 1,7 1,8 1,9 2,0 Greenfee 0,5 0,6 0,8 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Medl avg. 1,4 1,5 1,7 1,8 1,9 2,0 Greenfee 0,5 0,6 0,8 0,9 1,0 Övr 1,1 1,2 1,3 S:a 2,8 3,0 3,3 3,7 4,1 4,3 Banan Personal 2,7 2,9 3,2 3,6 3,8 Resultat 0,1 0,3

Uppföljning och kontroll Lägesrapport för aktivitet inlämnas av resp ansvarig via mail till sekr 3 dagar innan styrelsemöte. Uppföljning av hpl och ekonomi sker vid varje ordinarie styrelsemöte. Ev korrigerande åtgärder beslutas. Om lägesrapport saknas ansvarar ordf för kontakt med ansvarig. Uppföljning av synpunkter på bana, klubb mm sker genom greenfee-enkät, medlemslådan och särskild enkät från medlemskommitten. Synpunkter från sponsorer inhämtas löpande av marknadskommitten som 2 ggr/år rapporterar till styrelsen Ordf följer upp synpunkter från kommunen, restaurangen och Pro löpande och tar vid behov upp ärende i styrelsen Nyckelordet är kommunikation

Östra Göinge Golfklubb – på väg mot en ljus framtid