Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb"— Presentationens avskrift:

1 Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb

2 Innehåll Omvärld Vision – Vad ska vi vara Nuläge Värdegrund
Fokusområden Bana & Anläggning Klubbhus Medlemmar Restaurang Shop/Träning Kommunikation Övergripande plan Ekonomi

3 Omvärld Antalet registrerade golfspelare har under de två senaste åren åter börjar öka, ca /år, efter flera år med sjunkande siffror. En generell trend är att klubbar i större omfattning erbjuder differentierade medlemsformer. En golfrunda upplevs ta ’för lång tid’ varför andra fysiska aktiviteter prioriteras högre.

4 Vision - Vad vi ska vara Arninge GK ska vara det naturliga valet för golfspelare i nordöstra Storstockholm. Vi ska erbjuda våra medlemmar och gäster en välskött bana med god tillgänglighet. Övningsområden, shop, restaurang och klubbhus ska vara inbjudande och samtliga besökare ska vilja komma tillbaka. Varje gäst ska ses som en potentiell medlem. Vi ska ge alla medlemmar en möjlighet att utvecklas som golfspelare efter egen förmåga och ambition. Vi ska vara en golfklubb som erbjuder aktiviteter året runt.

5 Nuläge Arninge GK bildades 1988 och har idag en 18-hålsbana med skog-, park- och seasidekaraktär. Dessutom finns en 6-håls övningsbana. Golfklubben ligger strax norr om Täby vid Ullnasjön. På golfklubben finns en stor range och i övrigt goda övningsområden. I samband med exploatering av närliggande mark byggdes delar av banan om under åren Marken arrenderas av Täby kommuns fastighetsbolag. Restaurang samt Shop/Pro-verksamhet bedrivs av fristående entreprenörer. Antalet medlemmar är ca 1300 med en trend att antalet spelrättsägare blir färre till förmån för andra och billigare medlemskapskategorier. Greenfee-intäkter har ökat de senaste åren men beroende på existerande rabattflora minskar den genomsnittliga intäkten per greenfee-runda. Ekonomin är i balans. Majoriteten av våra medlemmar är bosatta i Täby eller dess angränsande kommuner vilket därmed är vårt naturliga upptagningsområde. I vår närhet finns ytterligare ca 10 golfklubbar varav ca hälften är av samma karaktär som Arninge GK och därmed direkta konkurrenter.

6 Värdegrund Arninge Golfklubb står för:
Öppenhet: Vi välkomnar alla på Arninge och hälsar på alla. Lyhördhet: Vi lyssnar på åsikter från medlemmar, gäster och sponsorer och använder dem i vårt arbete för att ständigt bli bättre. Ärlighet: Golf är ett ärligt spel och det ska också genomsyra vårt uppträdande. Glädje: Vi ska ha roligt och trevligt när vi spelar golf och varje besök ska vara en positiv upplevelse. Stolthet: Vi är stolta över vår klubb och vår anläggning.

7 Fokusområden Fokusområden Bana Klubbhus & Anläggning Medlemmar Gäster
Sponsorer Restaurang Shop/Träning Kommunikation

8 Bana Banans sjönära läge ska lyftas fram.
Banan inklusive närområden ska vara välskött och ge intryck av jämn och hög kvalitet såväl i utformning som i skötsel. Antal medlemmar och greenfeegäster ska vara fördelat så att tillgängligheten för medlemmar är god. Såväl duktiga som medelgolfare och nybörjare ska finna glädje i att spela på Arninge. Sidoområden ska skötas och planeras så att ett snabbt speltempo är möjligt. Skötsel ska ske med beaktande av eventuella miljöaspekter. Banan ska kontinuerligt utvecklas i syfte att öka spelglädjen.

9 Klubbhus & anläggning Klubbhuset ska finnas till för medlemmar och gäster. Vi ska erbjuda besökarna en fräsch och genomtänkt miljö att umgås i före och efter golfspelet. Klubbhuset ska ses som en naturlig samlingspunkt genom att: Inbjuda till kontakter med andra golfspelare. Erbjuda trevliga och ändamålsenliga omklädningsrum.

10 Medlemmar Arninge golfklubb primära målgrupp är golfintresserade som bor i Täby, Danderyd, Vallentuna, Vaxholm, Åkersberga samt övriga norra Storstockholm inklusive innerstaden. Vi har ett starkt fokus på golf för hela familjen genom en uttalad barn- och ungdomssatsning. Såväl duktiga golfare som nybörjare ska finna fördelar med att vara medlem i Arninge GK genom: Välskötta och ändamålsenliga övningsområden. Välskött bana. Väl fungerande anläggning. Arninge GK ska på egen hand eller i samverkan med andra erbjuda dess medlemmar aktiviteter året runt. Fördelar och värde med klubbens olika typer av medlemskap ska vara tydligt och kommunicerbart.

11 Gäster Arninge golfklubb ska vara en attraktiv klubb att besöka som gäst. Våra gäster är viktiga ambassadörer för vår klubb. Varje gäst ska mötas och tas om hand på ett professionellt sätt från ankomst till avfärd. Gästen ska känna sig välkommen till Arninge GK. Gäster är en naturlig och viktig del av vår verksamhet.

12 Sponsorer Att vara sponsor på Arninge GK ska ge ett upplevt mervärde till företaget/föreningen. Vi ska inom tillämpliga områden aktivt arbeta för att göra våra sponsorer mer kända för våra medlemmar. Sponsorer ska regelbundet bjudas in till träffar för att på så sätt skapa delaktighet i klubben samt stimulera nya kontakter. Det ska vara enkelt och attraktivt att arrangera företagsgolf på Arninge. Vi ska se till att företaget hamnar i centrum genom att säkerställa att samtliga kringarrangemang fungerar. En kontaktperson på klubben är ansvarig gentemot arrangerande företag.

13 Restaurang Restaurangen är en viktig del i Arninge GK’s erbjudande till medlemmar och gäster. Öppettider och utbud ska matchas mot gästernas krav på ett för alla parter ekonomiskt gynnsamt sätt. Miljön ska ge ett trivsamt intryck och inbjuda till besök såväl före som efter golfspelet. Restaurangen ska vara en naturlig samlingspunkt på Arninge GK.

14 Shop/träning Shopen samt dess personal är en del av Arninge GKs ansikte utåt. Shopen ska skötas och organiseras med hög kvalitet i fokus. Personalen ska vara väl insatt i golfklubbens verksamhet samt ska ha god kännedom om golf. Personal med djup kompetens om golfutrustning ska alltid finnas på plats under kvällar och helger. Shopen ska erbjuda ett fullgott sortiment av golfutrustning och golfkläder. Träning ska erbjudas på individuell samt på gruppbasis. En betydande kund är Arninge GK med dess lag och kommittéer. Tränarna ska vara lyhörda och agera proaktivt mot klubbens medlemmar samt potentiella medlemmar.

15 Kommunikation Arninge GK’s externa kommunikation är en avgörande faktor för att såväl rekrytera som behålla medlemmar samt attrahera sponsorer, greenfee-spelare samt tävlingar. Väl definierade kommunikationsplaner är grunden för var, när, hur och med vem vi kommunicerar. Hemsida och sociala medier är viktiga kommunikationskanaler och ska alltid vara uppdaterade med aktuell information. All kommunikation ska vara tydlig, skriven och presenterad på ett sätt som är i överensstämmelse med hur vi vill att Arninge GK ska uppfattas. All kommunikation ska ge mottagaren en känsla av god kvalitet.


Ladda ner ppt "Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb"

Liknande presentationer


Google-annonser