Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Pedagogisk verksamhetsidé
Individuellt lärande tillsammans
Utifrån entreprenöriellt lärande
Föräldramöte 12 september 2011
Handlingsplan för matematikutveckling
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Akuta barnsituationer på förlossningen i Linköping. Förkortning ABS.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att synliggöra lärande
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
Tänkande och språk Våga Visa
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
VISION - PASSION - ACTION
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Nya föreskrifter och allmänna råd
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Obstetrisk team-träning
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Lite om lärande och stöd för lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
ATT ARBETA I LAG. 1 Lag “Ett lag är en grupp människor som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål.”
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
På uppdrag av KlinSim: Metodikum Kliniskt träningscentrum, Örebro Clinicum.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Lära för livet!.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Coachande samtal.
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Ta del av riktlinjerna här
Instruktörskurs med fokus på
Tips för bättre kommunikation
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1

[Program, sammanhang] [Förväntningar]

Begrepp

Definition SimuleringEn metod för att träna upplevelser eller situationer, som efterliknar verkligheten i en kontrollerad miljö SimulatorUtrustning för att efterlikna verkligheten

BegreppDefinition FärdighetsträningLärande av ett tekniskt såväl som icke tekniskt moment genom övning ProcedurträningTillämpning av färdighetsträning i ett sammanhang ScenarioträningSimulering som utgår från en scenariomall och som innefattar hela processen från briefing till debriefing

BegreppDefinition TeamträningTvå eller fler deltagare som tränar på att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål Interprofessionell träningDeltagare av flera yrkeskategorier som i en gemensam lärandesituation, lär av, med och om varandra i syfte att förbättra samarbetet

Frågor?

Briefing Här skapas tryggheten

Spelregler

Vuxenlärande - delat ansvar - nivå anpassat - praktiskt lärande - utmanande och tillåtande miljö

Vuxenlärande Delat ansvar Nivå anpassat Praktiskt lärande Utmanande och tillåtande miljö

Lärandemål Om du inte vet vart du är på väg, hur ska du då veta när du är framme…?

Rum och utrustning

Filmning

Frågor?

Simuleringen

Instruktör Fascilitator Operatör

Facilitering Facilitering är konsten att leda en grupp människor genom processer mot överenskomna mål på ett sätt som skapar delaktighet, ägarskap och kreativitet hos alla deltagare (Eliasson M, 2006)

Deltagarna?

Observatörer?

Val av simulator?

Frågor?

Återkoppling (Debriefing)

Syftet med återkopplingen är: Reflektion och lärande -inte bedömning

Hur kommer jag igång? –Förklara syftet med återkopplingen –Skapa en bra atmosfär –Ha en plan –Slå fast en tidsram

De tre faserna 1.Beskrivningsfasen 2.Analysfasen 3.Användnings/applikationsfasen

Beskrivningsfasen Kursdeltagarna beskriver fallet –Sakligt –Kronologiskt –Neutralt Ställ öppna frågor

Analysfasen –Kom ihåg lärandemålen –Använd öppna frågor –Tillåt tystnad

1.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade korrekta kunskaper/färdigheter/handlingar. 2.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade inkorrekt eller under förväntad kunskap/färdigheter/handlingar.

Advocacy and Inquiry I saw… I thought.. I wonder…

Användnings, Applikationsfasen –Fråga deltagarna vad de lärt sig och tar med sig till sin vardag –Be deltagarna att formulera inlärningsmål och hur de ska nå dit

Frågor?

Tack!