Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1
[Program, sammanhang] [Förväntningar]
Begrepp
Definition SimuleringEn metod för att träna upplevelser eller situationer, som efterliknar verkligheten i en kontrollerad miljö SimulatorUtrustning för att efterlikna verkligheten
BegreppDefinition FärdighetsträningLärande av ett tekniskt såväl som icke tekniskt moment genom övning ProcedurträningTillämpning av färdighetsträning i ett sammanhang ScenarioträningSimulering som utgår från en scenariomall och som innefattar hela processen från briefing till debriefing
BegreppDefinition TeamträningTvå eller fler deltagare som tränar på att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål Interprofessionell träningDeltagare av flera yrkeskategorier som i en gemensam lärandesituation, lär av, med och om varandra i syfte att förbättra samarbetet
Frågor?
Briefing Här skapas tryggheten
Spelregler
Vuxenlärande - delat ansvar - nivå anpassat - praktiskt lärande - utmanande och tillåtande miljö
Vuxenlärande Delat ansvar Nivå anpassat Praktiskt lärande Utmanande och tillåtande miljö
Lärandemål Om du inte vet vart du är på väg, hur ska du då veta när du är framme…?
Rum och utrustning
Filmning
Frågor?
Simuleringen
Instruktör Fascilitator Operatör
Facilitering Facilitering är konsten att leda en grupp människor genom processer mot överenskomna mål på ett sätt som skapar delaktighet, ägarskap och kreativitet hos alla deltagare (Eliasson M, 2006)
Deltagarna?
Observatörer?
Val av simulator?
Frågor?
Återkoppling (Debriefing)
Syftet med återkopplingen är: Reflektion och lärande -inte bedömning
Hur kommer jag igång? –Förklara syftet med återkopplingen –Skapa en bra atmosfär –Ha en plan –Slå fast en tidsram
De tre faserna 1.Beskrivningsfasen 2.Analysfasen 3.Användnings/applikationsfasen
Beskrivningsfasen Kursdeltagarna beskriver fallet –Sakligt –Kronologiskt –Neutralt Ställ öppna frågor
Analysfasen –Kom ihåg lärandemålen –Använd öppna frågor –Tillåt tystnad
1.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade korrekta kunskaper/färdigheter/handlingar. 2.Utforska de situationer som deltagarna uppvisade inkorrekt eller under förväntad kunskap/färdigheter/handlingar.
Advocacy and Inquiry I saw… I thought.. I wonder…
Användnings, Applikationsfasen –Fråga deltagarna vad de lärt sig och tar med sig till sin vardag –Be deltagarna att formulera inlärningsmål och hur de ska nå dit
Frågor?
Tack!