Statens Geotekn Institut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”OpenBIM” - för bättre samhällsbyggande ”Fokus på slutprodukten – effektiviserade processer i alla led – utvecklande konkurrens från en gemensam IT-plattform”
Advertisements

Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
SAMVERKANS ENTREPRENAD
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nordisk slutkundsmarknad
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Ett arbete med att etablera
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Upphandling av badanläggning
En introduktion till SEB Way
AU Digital samverkan LO Process
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
NCC Komplett Industriellt bostadsbyggande NCC Komplett
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Göteborgs universitet förnyas
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
”Vägen mot e-samhället”
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Anläggningsbranschen
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Demoprojekt väg 610 Funktionskrav i entreprenader
Konferens 4S-ledningsnät
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
NEA Seminarium 7 december 2004
Upphandling EPC, december 2005 Upphandling EPC Olika delar i upphandlingen.
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Personalpolitisk inriktning
Mallar svenska.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Hälsofrämjande arbetsplats
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Statens Geotekn Institut Vi har bestämt oss! Vi vill förnya anläggningsbranschen ELU Skanska Kvalitets- asfalt WSP NCC Peab Lemcon Oden Anläggn Nynäs SwePro Sandahls Borlänge kommun SVEAB Carl Bro Deltagare i förnyelse i anläggningsbranschen Aktiv och direkt verksam aktör i Svensk anläggningsbransch Instämmer i den aktuella problembilden för anläggningsbranschen och har en uttalad vilja att bidra till förändringar till det bättre är beredd att ställa såväl egna erfarenheter som resurser till förfogande för att branschens aktörer gemensamt skall åstadkomma önskade förändringar till det bättre Är beredd att i sin verksamhet pröva/implementera de relevanta resultat som framkommer inom ramen för förändringsarbetet Statens Geotekn Institut Göteborgs kommun Widmark & Platzer Tyréns Geo-sigma Hifab Veidekke Bygg analys ÅF- Infrastruktur AB IVL Bergab ASFAB SWECO VBB AB Ramböll

Vårt gemensamma ansvar! [Alltför teknikorienterad bild, behöver nytt utseende.] Med fokus på anläggningar i ett helhetsperspektiv

Vision 2010 ”Anläggningssektorn är, och upplevs som, en viktig och respekterad samhällsbyggare, vilken i en gemensam, innovativ och lärande process, på ett kostnadseffektivt sätt utvecklar väg- och baninfrastrukturen för att tillfredställa samhälls- och (slut)kundbehoven. Anläggningsbranschen har jämfört med dagens situation uppnått dels markant höjd effektivitet, dels kraftigt minskad felfrekvens.” [Betona accelerationen – snabbare utvecklingstakt nödvändig]

Industriellt tänkande inkl aktiv design Funktionskrav Ökad kunskap och erfarenhet Systematisk kravhantering Förbättrat samspel Ökad konkurrens Affärsmässighet och god etik Implementering och tillämpning Ledarskap och engagerat med-arbetarskap Rätta till och förbättra

SÄNKTA KOSTNADER MED1/3 TILLSTÅNDSPROCESSEN 10-20 % - Krav - Kravhantering Planeringsprocessen PROJEKTERING och PRODUKTION 10-20 % - Produktivitet - Inköp - Spill Hälsa och säkerhet FELKOSTNADER 10-15 % - Synliga fel - Dolda fel - Kontroller och besiktningar - Stölder och skadegörelser

FIA:s arbetsmetodik [Denna bild slås ihop med nästa, samt med bild nr 13; ”Modell för förbättringar”.]

Kritiska framgångsfaktorer i FIA:s arbetsmetodik 1. Att identifiera ”rätt” områden och prioritera problemen. 3. Att få alla aktörer att implementera lösningen i sin organisation. 4. Att mäta och beskriva effekten. 2. Att skapa öppna forum för att formulera problem och hitta lösningar.

FIA:s organisation [Ta bort förbättringsområden. Lägg till cirkel för medlemsforum. Sekretariatet är bara stöd till förnyelseforum, illustrera detta. Ta bort pratbubblor.]

Rekommendationer Program för effektiv asfaltbeläggningsverksamhet Program för effektivt byggande av väg- och järnvägstunnlar i berg Överprövningar av upphandlingar Tillhandahållande av ballast Tillhandahållande bitumen Produktrevisioner Erfarenhetsöverföring – bilderböcker för drift, beläggning och vägbyggande Samverkan

Ansökningar om överprövningar – rekommenderat förhållningssätt Fel och brister i förfrågningsunderlag eller i andra upphandlingsdokument ska meddelas till upphandlande enhet så snart de upptäcks och normalt inte anföras som motiv för ansökan om överprövning av tilldelningsbeslut Ansökan om överprövning bör ske om anbudsgivare, anbudssökande eller anbud inte behandlas lika eller om affärsmässigheten i övrigt åsidosätts Utvärderingskriterier utöver pris såsom kompetens, innovativt tänkande och nya lösningar bör användas för att stimulera anläggningsbranschens utveckling Vid avbruten upphandling och tilldelning till egen enhet skall samma grad av transparens råda som i det fall en upphandling fullföljs i dess helhet

Samverkan Beställarens instrument för effektiva projekt

Asfaltbeläggningsverksamheten – åtgärderna beräknas få följande effekter: Ökad konkurrens Effektivare resursutnyttjande/bättre produktivitetsutveckling Fortsatt produktutveckling Tryggad (slut)kundnytta Tryggare arbetsmiljö

Tillhandahållande av bitumen – risker som förts fram Tillgodogörande av rabatter på marknaden Bitumen utgör en komponent i en kemisk process Varje asfaltverk betjänar fler kunder Alternativa utföranden enbart baserade på tillhandahållen bitumen

Pågående projekt Systematisk kravhantering Funktionskrav generellt Funktionskrav för underhållsbeläggningar Industriellt tänkande inklusive aktiv design Konsultuppdragsformer Kompetensförsörjning FIA-priset 2006 FIA Dagen 2007 Funktionsentreprenad Upphandling Norrortsleden Konfliktlösning Riskhantering Erfarenhetsöverföring bilderbok bergbyggande