PBS så här långt Föreställningskarta

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Samtala om böcker.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Kommunikationsplan för Förskolechef
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Hur bör samhället organiseras
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Pedagogiskt ledarskap
Skolutveckling i samverkan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
IF Metalls kongress 2014 Vi utvecklar människor och industri
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna.
en mil öster om Linköping
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Erfarenheter - Teorier – Praktiska övningar.
Att få rätt saker att hända
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Dagordning Träff med skolledare Avesta
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Att tillsammans påverka!
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Skolutveckling via digitala medier
Delaktighet.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Vi kallar dessa människor ledare.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lärenergi När jag känner :
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Samordningsförbundet
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Introduktion till processen för balanserad styrning
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

PBS så här långt Föreställningskarta Nästan alla har arbetat med föreställningskartor i medarbetarsamtal-positivt Medarbetar samtal utifrån föreställningskarta-positivt Vi ha sett mönster i arbetslaget Vi har fått förståelse för uppdraget. Det gav många tankar för rektor bl.a hur kan personen gå vidare Vi har samtalat om hur man mår

PBS så här långt Samtal Samtalen har blivit mer pedagogiska Fortsättning? Eventuellt gruppsamtal, att se arbetslaget Lärande samtal: Några har provat. Fördelen är att alla får chansen att ge av sin erfarenhet

PBS så här långt Fortbildning Fortbildning av lärledare och förhållningssättet i PBS? PBS kontra annan fortbildning? Vi behöver bestämma fortbildningsdagarnas innehåll. PBS eller annat ”uppifrån”? Skall vi ha utbildade lärledare? Eller skall alla få ”kursen”?

PBS så här långt Var tar vi tiden? Skall vi ha en tidsplan? Ekonomi? Hur når vi ut till alla? Vem utser lärledare? Skall vi arbeta ihop eller i rektorsområden? skolutvecklings grupp- Så att rektor ej blir ensam Hur styrda är vi från kommunen?

PBS så här långt Övriga tankar: Utvecklingsledarnas roll? Embryo till egen organisation utifrån valda lärområden Svårigheter att hitta mönster Styrning?

Hur går vi vidare utifrån tankarna från HJO? Utbilda lärledare Stöd ifrån våra utvecklingsledare-tydlig struktur-tidsaspekten-vad gör vi i år?-vision? Träffar med utvecklingsledarna angående PBS och skolutvecklingsgruppen skall vara med Få en röd tråd i detta Få med förskolan Få en ram av utvecklingsledarna inför sommaren- hur skall arbetet fortgå? Få mer struktur ifrån våra områdeschefer Varannan gång administrativt/pedagogiskt

Hur går vi vidare utifrån tankarna från Hjo? Mer förankring i verkligheten Nyttan av PBS i den vardagliga verksamheten Vad är PBS?-form eller förhållningssätt Är det verktygen som styr? Tanken genomsyrar hela organisationen? Helheten-från förskolan till gymnasiet Uppifrånperspektiv- nerifrånperspektiv Skall kompetensutveckling komma underifrån? Vad är förvaltningsledningens roll? PBS och utvecklingshistorien

Hur går vi vidare utifrån tankarna från Hjo Områdesträffarna varannan gång pedagogiska spörsmål/administration Det är konstigt att det bara är rektorer och ej någon från verksamheten. Större förankring i verkligheten- vardags nära vinster Avsaknad av områdeschefer samt förvaltningschef

Hur går vi vidare utifrån tankarna från Hjo vad kommer från Karlstads perspektivet? 5 dagar/år Förvaltningen och PBS finns det en idé? Utvecklings historia och riktning ”Vi” skall göra visionen Dags att vända blad Riktning? Vart är vi på väg? Hur tänker förvaltningsledningen och politiker?