REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nödvändiga perspektivskiften
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
God sed – förändringar/nyheter Starev-Syds Erfakonferens i Borås 2011
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Demokratisk granskning av kommunala bolag
AGENDA Introduktion/presentation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Revisionen i JLL 6 revisorer = antalet partier i fullmäktige
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Att få rätt saker att hända
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Vad är kommunal revision?
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Läroplansträff fritidshem
Denna bildserie presenterar ”God revisionssed i kommunal
Nya föreskrifter och allmänna råd
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Granskning av gränssnittet mellan administration och politik Seminarium 20 oktober 2006.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Kommunal redovisningsdag REVISIONENS VISION ”Vi medverkar till att stärka tilltron till det demokratiska systemet”
Stadsrevisionens roll och uppdrag. Introduktion för förtroendevalda 2011.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL. Den här bildserien kompletterar skriften ”Fullmäktige och revisorerna” och kan användas i lokala presentationer.
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Västerås stads revisorer Information vid Kommunala Pensionärsrådet 1 oktober 2015 Annette Björnson.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
53. En revision som leder till utveckling. DEN KOMMUNALA REVISIONENS NYTTA OCH ROLL Svaret är 64 Emma Ek Österberg och Rolf Solli.
Ett meningsfullt yrke som gör skillnad
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
DET-Uppgifter.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Min psykosociala Arbetsmiljö
Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad är kommunal revision?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!

REVISIONEN – för resultat och utveckling KENT inleder med att hälsa alla välkomna och passar på att kortfattat påminna om revisionens lagstadgade uppdrag (5-10 min)

REVISIONEN – för resultat och utveckling Revisionsuppdraget enligt kap 9 § 9 KL (1) Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden. De granskar på samma sätt, genom de revisorer eller lekmannarevisorer som utsetts i företag enligt 3 kap. 17 och 18 §§, även verksamheten i de företagen. (Detta definierar OBJEKTEN för och OMFATTNINGEN på granskningen, dvs ”nämnder styrelser och bolag” samt ”all verksamhet årligen”.

REVISIONEN – för resultat och utveckling Revisionsuppdraget enligt kap 9 § 9 KL (2) Revisorerna prövar  om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt sätt  om verksamhetens ekonomi är tillfredsställande  om räkenskaperna är rättvisande  om den interna kontrollen som sker inom nämnderna är tillräcklig (Detta definierar DIMENSIONERINGEN och INRIKTNINGEN på granskningen)

REVISIONEN – för resultat och utveckling NPM fortsätter med att sätta in dagens seminarium i ett revisionellt sammanhang med betoning på utveckling och avslutar med en genomgång av programmet (10-15 min)

REVISIONEN – för resultat och utveckling

Att på olika sätt granska och pröva samt verka för 1.Ändamålsenlig verksamhet 2.Ekonomiskt tillfredsställande verksamhet 3.Rättvisande räkenskaper 4.Tillräcklig intern kontroll är något som, utifrån resonemang med utgångspunkt från en intressentmodell, gynnar alla parter (politiker, allmänhet, anställda, brukare, leverantörer osv)

REVISIONEN – för resultat och utveckling REVISIONEN bidrar till RESULTAT OCH UTVECKLING genom att Granska verksamheten och pröva ansvar vilket verkar både förebyggande och främjande. (Den främjande delen måste hela tiden tillse att synpunkter, råd och idéer hanteras inom ramen för revisionens oberoende)

REVISIONEN – för resultat och utveckling RE - VISION RE – delen Granska verksamheten och pröva ansvar (bakåtblickande) VISION - delen (Förebyggande och främjande genom att att synpunkter, råd och idéer,inom ramen för revisionens oberoende, lyfts fram)

REVISIONEN – för resultat och utveckling REVISIONSPROCESSEN – DEL I

REVISIONEN – för resultat och utveckling REVISIONSPROCESSEN – DEL II

REVISIONEN – för resultat och utveckling REVISIONSPROCESSEN – DEL III

REVISIONEN – för resultat och utveckling Viktiga frågor för Revisionen att inhämta synpunkter kring: Hur tar vi vara på revisionsrapporterna? Vad är lämpliga former för kommunikation och dialog kring olika typer av rapporter? Hur uppfattas revisionsrapporterna av mottagarna?

REVISIONEN – för resultat och utveckling Program – Förmiddagen kl 9-12  Granskning av kvalitet, kvantitet och samhällsnytta – Rapport nr 62,63,70 och 71 1.Inledning – Kent Ericson och NP Magnusson 2.Ulf-Johan Olson redovisar rapporterna 3.Lars-Åke Rudin redovisar regionens syn på ersättningssystemets utveckling 4.Fredrik Fexner redovisar Trelleborgs lasaretts´ syn på styrningen 5.Rita Jedlert redovisar hälso- och sjukvårdsledningens strategi för att utveckla och styra den regiongemensamma vården 6.Gemensam reflektion och diskussion. Först i smågrupper, därefter i plenum

REVISIONEN – för resultat och utveckling Program – Eftermiddagen kl  Granskning av gränssnitt mellan administration och politik – Rapport nr Jan von Heland presenterar och ger sin syn på granskningen 2. Gemensam reflektion och diskussion. 3. Enkät för utvärdering av dagen 4. Avslutning – Kent Ericson och NP Magnusson

REVISIONEN – för resultat och utveckling KENT och NPM avslutar dagen med en kort övergripande sammanfattning på temat ”hur man drar nytta av revisionsrapporterna” och framför tack för dagens insatser

REVISIONEN – för resultat och utveckling Viktiga frågor för Revisionen att inhämta synpunkter kring: Hur tar vi vara på revisionsrapporterna? Vad är lämpliga former för kommunikation och dialog kring olika typer av rapporter? Hur uppfattas revisionsrapporterna av mottagarna?

REVISIONEN – för resultat och utveckling Hur tar vi vara på revisionsrapporterna? Mycket fokus har traditionellt lagts på att bemöta kritiken i revisionsrapporterna, mera energi kan läggas på att ta sikte på förbättringsmöjligheter! Bara för att man undviker anmärkning i revisionsberättelsen har man ju inte lyckats – målet bör vara att flytta fokus från problem till möjligheter när man tar emot en revisionsrapport

REVISIONEN – för resultat och utveckling Vad är lämpliga former för kommunikation och dialog kring olika typer av rapporter? Seminarier i enlighet med dagens upplägg kan utgöra ett alternativ när det gäller övergripande granskningar och generella frågeställningar Revisorerna kan kanske besöka verksamheten och föredra granskningsresultat för att öka förståelsen?

REVISIONEN – för resultat och utveckling Hur uppfattas revisionsrapporterna av mottagarna? Varierande, och man kan inte komma ifrån att vi har olika roller och uppdrag och därigenom ser saker och ting från olika utgångspunkter. Det är inte ofta vi träffas och får möjlighet att titta in i ”varandras världar” Diskussion kring generella frågeställning i rapporterna kan tas upp vid möten mellan HSN/HSL och förvaltningscheferna Visionsfrågorna – de främjande och förebyggande delarna – kan lyftas fram tydligare ( Jfr RE – VISION)

REVISIONEN – för resultat och utveckling RÄNTAN SOVER ALDRIG