Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning 2009-2010 Referensgruppsmöte 2009-10-02 Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning 2009-2010 Beställare:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Staffan Abrahamsson Boverket.
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Allmän information Projektet initierades av Trafiksäkerhetsenheten men drivs nu av ”Sektion utformning av vägar och gator” (Ssau) på Vägverket i Borlänge.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
8 700 invånare 900 km2 Centralort: Charlottenberg
Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Mars 2009 Utvärdering av åtgärder inom ramen för SKK:s genetiska hälsoprogram HD/ED.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Trafikupphandlingar Linköping Trafikupphandlingar 5-årsavtal Linköpings kommun Beskrivning  Befintliga 5-årsavtal från 2004 för inomkommunal.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
1 Vägverket År 2006 apr-dec NL 106 Rivningar på Norra Stationsområdet
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
VG Primärvård Ordförandekonferens 10 juni Antal registrerade vårdval.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Valfrihet i social välfärd
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Metodikk i gateplanlegging august 2007 Erfaringer fra Sverige Einar Lillebye/ Mathias Wärnhjelm.
Införande av nya hastighetsgränser
Motorcyklisters hastigheter
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Ekonomirapporten. April 2014
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Vi ger liv åt historien och en bild av idag!. Syftet är att beskriva den förändring som den halländska landsbygden genomgått under de senaste 60 åren.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Revisionsplan — Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Nordic Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Nationell Kvalitetsdag för primärvården 2009 Fortbildning för Allmänläkare i Kronobergs län Resultat från SFAM-Kronobergs Fortbildningsenkät.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Övervikt och fetma i Sverige
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Avtal 2010 Ska genomföras med största möjliga:  Synlighet  Delaktighet  Inflytande.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Ventelo Ny operatör för LU är Ventelo Gemensamt avrop 17 universitet/högskolor Tele2 och (Telia), samarbetspartners Ventelo.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare: Vägverket Utförare: KTH avdelningen för trafik och logistik Projektansvarig: Karl-Lennart Bång Tidplan: Ev. Förlängning t.o.m 2011 p.g.a. försenad implementering av nya hastighetsgränser i många kommuner

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Syfte 1. Att mäta och redovisa verklig hastighet i tätort som följd av ändrad hastighetsgräns och självförklarande utformning: - sänkning från 50 till 40 km/h - höjning från 50 till 60 km/h 2. Beräkna frekvens av förändringar av hastighetsgräns före- resp efter implementering av nya hastighetsgränser 3. Belysa tänkbara effekter avseende regional utveckling (ändrade restider)

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Omfattning Övergripande nät och huvudnät inkluderande vägtyperna - flerfältsväg/gata - normal tvåfältsväg/gata Väg- och gatulänkar i lokalnätet medtages i observations- materialet om detta tillför information ang. effekt av självförklarande utformning på förarnas hastighetsval

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Underlag för analysen Observerade effekter på biltrafikens hastighet genom mätningar före resp. efter ändring av hastighetsgränsen Datainsamling - Egna mätningar före- resp efter ändrad hastighetsgräns - Motsvarande data insamlade av LTH, Trivector, Vectura Antal väg/gatulänkar: > 100 fördelade på olika regioner och tätortsstorlekar

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Resultat av studierna (LTH m fl) Källa: PM – Resultat av långtidsstudie av nya hastighetsgränser i tätort (Johnsson, T: LTH )

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Resultat av studierna (LTH m fl) forts. Faktorer som påverkar valet av hastighet 1) Nättillhörighet: Huvudnät eller lokalnät 2) Förekomst av parkering längs gatan (enkel- eller dubbelsidig)

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Metodik för mätningarna 2009 och 2010 Typ av mätningar: - Snittmätning av hastighet och passagetid för varje fordon - Sträckmätning av restid mellan olika mätsnitt - Mobil mätning av hastighetsprofil och videofilmning av förekomst av oskyddade trafikanter m.fl. faktorer som kan påverka förarnas val av hastighet

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Effektmått som tas fram i KTHs studie - Frifordonshastighet (dvs vald hastighet föraren inte påverkas av något framförvarande fordon) - Medelvärde och 85-percentil av hastigheten - Trafikflöde och andel fordon i kolonn - Medeltidsavstånd vid körning i kolonn - Restid, hastighetsprofil

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Datainsamling av självförklarande (inverkande) faktorer - Gatuutformning (tvärsektion, linjeföring) - Trafikanordningar (vägmärken, körbanemarkeringar, signaler) - Hållplatser, övergångsställen, cykelpassager - Avstånd till gatukorsningar - Förekomst och frekvens av utfarter från fastigheter mm - Områdestyp - Nättillhörighet - Livsrumsklassificering - Gaturummets karaktär

Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Tidplan (förutsatt förlängning av projektet) Planering Aug 2009 Före-mätningar etapp 1 Sept-Okt 2009 DatabearbetningNov 2009 – Mars 2010 Föremätningar etapp 2 April-Maj 2010 Eftermätningar etapp 1 Sept-Okt 2010 Eftermätningar etapp 2 April-Maj 2011 Analys – slutrapport Augusti 2011