Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare: Vägverket Utförare: KTH avdelningen för trafik och logistik Projektansvarig: Karl-Lennart Bång Tidplan: Ev. Förlängning t.o.m 2011 p.g.a. försenad implementering av nya hastighetsgränser i många kommuner
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Syfte 1. Att mäta och redovisa verklig hastighet i tätort som följd av ändrad hastighetsgräns och självförklarande utformning: - sänkning från 50 till 40 km/h - höjning från 50 till 60 km/h 2. Beräkna frekvens av förändringar av hastighetsgräns före- resp efter implementering av nya hastighetsgränser 3. Belysa tänkbara effekter avseende regional utveckling (ändrade restider)
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Omfattning Övergripande nät och huvudnät inkluderande vägtyperna - flerfältsväg/gata - normal tvåfältsväg/gata Väg- och gatulänkar i lokalnätet medtages i observations- materialet om detta tillför information ang. effekt av självförklarande utformning på förarnas hastighetsval
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Underlag för analysen Observerade effekter på biltrafikens hastighet genom mätningar före resp. efter ändring av hastighetsgränsen Datainsamling - Egna mätningar före- resp efter ändrad hastighetsgräns - Motsvarande data insamlade av LTH, Trivector, Vectura Antal väg/gatulänkar: > 100 fördelade på olika regioner och tätortsstorlekar
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Resultat av studierna (LTH m fl) Källa: PM – Resultat av långtidsstudie av nya hastighetsgränser i tätort (Johnsson, T: LTH )
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Resultat av studierna (LTH m fl) forts. Faktorer som påverkar valet av hastighet 1) Nättillhörighet: Huvudnät eller lokalnät 2) Förekomst av parkering längs gatan (enkel- eller dubbelsidig)
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Metodik för mätningarna 2009 och 2010 Typ av mätningar: - Snittmätning av hastighet och passagetid för varje fordon - Sträckmätning av restid mellan olika mätsnitt - Mobil mätning av hastighetsprofil och videofilmning av förekomst av oskyddade trafikanter m.fl. faktorer som kan påverka förarnas val av hastighet
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Effektmått som tas fram i KTHs studie - Frifordonshastighet (dvs vald hastighet föraren inte påverkas av något framförvarande fordon) - Medelvärde och 85-percentil av hastigheten - Trafikflöde och andel fordon i kolonn - Medeltidsavstånd vid körning i kolonn - Restid, hastighetsprofil
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Datainsamling av självförklarande (inverkande) faktorer - Gatuutformning (tvärsektion, linjeföring) - Trafikanordningar (vägmärken, körbanemarkeringar, signaler) - Hållplatser, övergångsställen, cykelpassager - Avstånd till gatukorsningar - Förekomst och frekvens av utfarter från fastigheter mm - Områdestyp - Nättillhörighet - Livsrumsklassificering - Gaturummets karaktär
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Tidplan (förutsatt förlängning av projektet) Planering Aug 2009 Före-mätningar etapp 1 Sept-Okt 2009 DatabearbetningNov 2009 – Mars 2010 Föremätningar etapp 2 April-Maj 2010 Eftermätningar etapp 1 Sept-Okt 2010 Eftermätningar etapp 2 April-Maj 2011 Analys – slutrapport Augusti 2011