Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter"— Presentationens avskrift:

1 Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter Anm: Med skyddade trafikanter avses trafikanter i personbil, lastbil och buss medan övriga är oskyddade Källa: Trafikanalys

2 Få 15-16-åringar just nu 2003 ca 260.000 2013 ca 200.000
Hur många är de, ungdomarna som kan ta körkort? Om vi tittar på denna befolkningspyramid så ser vi att de just nu är väldigt många, ca per årskull, men inom 10 år är de färre per årskull. Då finns det färre åringar som vill ta körkort. N P Gregersen

3 Antal registrerade resp
Antal registrerade resp. i trafik/avställda mopeder klass 1 per 30 juni, Antalet registrerade klass 1-mopeder har ökat över tiden, mitt i sommaren är dock mer än hälften av klass 1-mopederna avställda Källa: SCB och Trafikanalys

4 Antalet omkomna på moped (3-års medelvärden) 2000-2014, samt mål till 2020
Halvering från 2007 ( ) Halvering från 2010 ( ) Nytt mål

5 Antalet omkomna fördelade efter trafikantkategori, 2006-2014
Källa: STRADA, ( exkl. suicid), 2015 prel. uppgifter * Med bil avses här personbil, lastbil och buss

6 Antalet omkomna oskyddade fördelade efter trafikantkategori, 2006-2015
Källa: STRADA, 2015 prel. data

7 Antalet allvarligt skadade (≥1 %) fördelade efter färdsätt, 2007-2014
Och eller staplar – trafikarbete för all trafik och väder

8 Andel skadade barn och ungdomar (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (6 082 allvarligt skadade) Barn o ungdomar skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA ?

9 Utveckling av antalet omkomna mopedister fördelat efter mopedklass, 2000-2015
Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

10 Utveckling av antalet svårt skadade mopedister fördelat efter mopedklass, 2003-2015
From okt 2009 krävs AM-körkort för klass 1- och förarbevis för klass 2-mopeden Under de senaste åren skadades flest svårt på klass 1 mopeder Antalet svårt skadade mopedister minskade kraftigt 2010. Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

11 Åldersutveckling svårt skadade mopedister, 2003-2015
Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

12 Åldersfördelning omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister, 2010-2014
Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

13 Andel svårt skadade mopedister fördelat efter kön, 2003-2014

14 Väghållare i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013
Flest mopedister omkom på det statliga vägnätet. Flest mopedister skadades svårt på det kommunala vägnätet Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

15 Omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister fördelat efter olyckstyp, 2010-2014
2 av 3 som omkom eller skadades svårt gjorde det i en kollision mot ett annat fordon Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

16 Andel olyckor med löst grus där mopedister skadats 2011-2015 (n=6478)

17 Friktionsrelaterad mopedolyckor i tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=3926)
Okänt

18 Friktionsrelaterad mopedolyckor ej tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=2011)
Okänt

19 Hjälmanvändning i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna)
Nästan 5 av 10 omkomna saknade eller tappade hjälmen vid olyckstillfället Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

20 Andel observerade mopedister med hjälm 2012-2014, samt nödvändig utveckling till år 2020
Stor andel som inte har hjälm eller som har burit den fel! Källa: VTI

21 Tekniska brister i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna)
Endast 3 av 10 mopeder var utan kända tekniska brister Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

22 Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade.
Andel omkomna mopedister med och utan trimmad moped, (77 omkomna) Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade. I dödsolyckor där föraren var under 18 var hälften av mopederna trimmade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

23 Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat
Utveckling av andel trimmade mopeder i dödsolyckor (80 omkomna) Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

24 Platstyp i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013
Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

25 Hastighetsgräns i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013
De flesta omkommer och skadas svårt på vägar/gator med hastighetsgräns km/h Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

26 1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad
Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder (77 omkomna) 1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

27 I åldersgrupp 18-64 omkommer flera påverkade än opåverkade.
Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder (77 omkomna) I åldersgrupp omkommer flera påverkade än opåverkade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor


Ladda ner ppt "Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter"

Liknande presentationer


Google-annonser