BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Genomförande av IED m.m. Presentation
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Sammanställning länsstyrelserna
Elektroniskt expert-stöd, EES Handledarmaterial
Nya miljöprövningsdelegationer
Energimyndighetens kurs för tillsynsmyndigheter
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Allmänna hänsynsregler
Förordning om Stöd till konvertering och effektivisering i off. lokaler Åtgärder i lokal som används för offentlig verksamhet och som finns i byggnad som.
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Industriutsläppsdirektivet (IED)
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Varuinformationsblad
Susanne Eriksson och Lennart Höglind Lagstiftning, miljömål etc Avloppsreningsverk.
Vårdhygienisk standard i kommunerna
22 maj – val av åtgärd  Åtgärdsmetoder  Åtgärdsutredning  Riskvärdering 12 september - ärendets handläggning   Granskning av åtgärdsutredning  
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Landstingets miljöarbete
Strandskydd och miljöpolitik
ENERGITILLSYN V-Dala - 8 års erfarenheter Leif Markfjärd
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Handläggning enligt SoL
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Hygienrutiner i förskolan
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Täkthandläggarträff 4 april 2011
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Förbifarten.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Agenda för eftermiddagens övningar
BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne
Energitillsyn Martina Berg. Privat och offentlig samverkan Lokal, regional, nationell och internationell samverkan AnalysTeknikEnergieffekt ivisering.
NFS 2002:26 – 2010:2 Denna föreskrift genomför större delen av direktivet 2001/80/EG om stora förbränningsanläggningar i svensk rätt. EUROPAPARLAMENTETS.
2 september 2015 Regelverket kring buller
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
NFS 2002:28 och 2002:26 NFS 2002:26 stora förbränningsanläggningar på 50 MW tillförd effekt eller mer Avser NOx, SO2 och stoft Kontinuerlig mätning 100.
EGENKONTROLL ENLIGT MILJÖBALKEN ENLIGT ABP-FÖRORDNINGEN
Presentationens avskrift:

BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne 2010-03-25

MPD i Skåne Cecilia Giese Hagberg (70%) Ann Westerdahl (40%) Anna Månsson (30%) Göran Fagerström (30%) Jolanta Green (30%) Maria Bouvin (90%)

BEGRÄNSNINGSVÄRDE av MÖD jan 2009 M 3792-07 Växjö Energi; Me i avloppsvatten - prövotid M 1303-07, Kalmar Industries AB; buller - se villkor nedan

Enligt MÖD: gräns- och riktvärde bör från bland annat rättssäkerhetssynpunkt inte användas som begränsningsvärden i villkor villkor bör preciseras genom att kontrollen av dem fastställs i villkoret så att minst kraven i 22 kap 25 § miljöbalken uppfylls. ett tillstånd ska i förekommande fall innehålla bestämmelser om tillsyn, besiktning och kontroll såsom utsläppskontroll med angivande av mätmetod, mätfrekvens och utvärderingsmetod. tillsynsmyndigheten kan vid behov besluta om ytterligare kontroll. OK med riktvärde i provisoriska föreskrifter

MÖD:s argument varken rikt- eller gränsvärde får överskridas praxis lett till att straffsanktioner av rv kommit att avse underlåtelse att vidta åtgärder dålig rättssäkerhet med rv då ingen tid finns preciserad när åtgärderna senast ska vara vidtagna villkor är förenade med stränga sanktioner (HD; T 2303, NJA 2006, sid 310) exv återkallelse av tillståndet och straffansvar för otillåten miljöverksamhet

i EG-rätten förutsätts att begränsningsvärden preciseras genom föreskrifter om kontroll. i IPPC- direktivet (artikel 9) anges att tillståndet ska innehålla lämpliga krav på utsläppskontroll med angivande av mätmetod, mätfrekvens och utvärderingsmetod implementerats i MB 22 kap. 25 § första stycket

Naturvårdsverket: delar MÖD:s uppfattning att rv är tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt. Svagheten är att det inte med tillräcklig säkerhet går att förutse vilka åtgärder VU måste vidta. sällan utsläpp under kortare tid som kan få akuta hälso- eller miljöeffekter långgående detaljreglering medger inte flexibilitet av kontrollbehov efter resultat rv ger tidigt signal om det finns risk för överskridande av gv

Utformning av villkor: det går att formulera rättssäkra villkor med samma syfte som dagens rv: VU ska meddela inom bestämd tid TM om utsläppet överstiger en viss nivå och underrätta om skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått som vidtagits och kommer att vidtas för att undvika ett upprepande. + delegera till TM besluta om åtgärder. Villkoren samma status, blir en del av beslutet och därmed straffsanktionerade. Kontroll: hänvisar till NV föreskrifter (NFS 2000:15) där det finns regler om mätning och provtagning som ska utföras vid kontroll av efterlevnaden av bl. a villkor.

Vatten – Knauf Danogips MÖD 2009-06-18, M 7933-08 ”Utsläppen till Göta älv av organisk substans, mätt som COD, från verksamheten får inte överstiga 1600 kg/d som månadsmedelvärde. Utsläppet ska kontrolleras efter kontinuerlig tids- eller flödesstyrd provtagning”.

Bullervillkor enligt MÖD: Inte överstiga ekvivalent ljudnivå 50/45/40 Kontroll genom immissions- eller närfältsmätningar och beräkningar Kontroll ska ske så snart det skett förändringar i verksamheten som kan medföra ökade bullernivåer/befogade klagomål, dock minst en gång vart tredje år Ekvivalentvärden över de tidsperioder som anges; dag-, kvälls- och övrig!! En viss utformning har utkristalliserats Vissa MPD/MD: Om ett värde överskrids ska omedelbara och tillräckliga åtgärder vidtas så att värdet kan klaras senast vid den tidpunkt som TM bestämmer (VG) NV förslag på nya riktlinjer: ekvivalent över den/de timmar som har högst värden/är mest störande.

Luft: MÖD hänvisar i domarna till NV:s föreskrifter om VOC , NFS 2001:11 och om avfallsförbränning, NFS 2002:28 Om förbränningsanl > 50 MW, NFS 2002:26 NV:S föreskrifter

I föreskrifterna om avfallsförbränning anges Utsläppsgränsvärde ex: mg/m3, mg/l Mätkrav ex: periodisk/kontinuerlig mätning Uppfyllande ex: minst 97% av dygnsmedelvärdena understiger utsläppsgränsvärdet, validerade värden Har vi gjort i skärpande riktning

Annan reglering MB 26:19-20 om VU:s kontroll och MR Fo (1998:901) om VU:s egenkontroll Allm. råd, NFS 2001:2 om egenkontroll NFS 2000:15 om genomförande av mätningar och provtagning

MB 26:19 och 20 VU ska fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att hindra olägenheter fö människor och miljön. Lämna in MR till TM. MR ska redovisa åtgärder som vidtagits för att uppfylla villkoren i tillståndet och resultaten av åtgärderna

Fo (1998:901) om VU:s egenkontroll Innebär ingen inskränkning för TM att ställa krav om kontroll VU ska ha ansvarsfördelning för kontroll VU ska undersöka och bedöma risk med verksamheten från hälsa miljösynpunkt VU ska omgående underrätta TM vid driftstörning eller liknande som kan leda till olägenheter för hälsa eller milljö

Tillägg till villkor enl MÖD ? Varningsvärde enl NV eller ingår i ek Tid för att meddela TM +åtgärder enl NV Tid för att göra tillräckliga åtgärder så att villkoren innehålls Kontroll : ramar enl MÖD eller inte enl NV ?