Telephone interaction and social identity 1.Den uppringande 2.Den uppringde 3.Den som svarar Tre kategorier av talare
Exempel (1) Goldberg: II:1 1((ring)) 2 Lana: HelloSvarande 3 Gene:Is Maggie thereUppringande 4 Lana:.hh Uh who is calling 5 Gene:Uh this is Gene:. Novaki Maggie = den uppringda, Ingen komplett hälsningssekvens
Svararen som grindvakt Fråga: Vem kan fungera som den som svarar? Kan man svara någon annans telefon om men t.ex. är gäst i huset? Är det kanske som Sachs säger att endast en person som skulle kunna vara den som är den uppringde kan svar, t.ex. en familjemedlem kan svar i familjens telefon flr det skulle kunna vara just till honom/henne som samtalet är avsett för.
Svararen som grindvakt Svararen fungerar som ett slags grindvakt. I företag kan denna funktion vara renodlad. Växeltelefonister är normalt inte den uppringde, men alltid den som svara. Ett problem kan vara att avgöra om den som svara är den uppringde om den som svara inte identifierar sig. Om svaret på uppringningen bara består av ett ’hallå’ har den uppringande bara ett ”röstprov” på ungefär en sekund tillgängligt för att avgöra om den som svarar är den som samtalet avser.
Exempel där det går snett 1 Mac: Hello? 2 Rick:Violin 3(0.4) 4 Mac:Pardon me? 5(0.4) 6 Rick:Cello? 7(0.5) 8 Mac:Hello? 9(0-2) 10 Rick:Is Tony there
Exempel (3) Schegloff 1986: 119