Telephone interaction and social identity 1.Den uppringande 2.Den uppringde 3.Den som svarar Tre kategorier av talare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Egypten.
Advertisements

Historien om Antiken i Grekland.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Les meilleures photos de
Ekonomi – hushållning med resurser
Läran om det verkliga - ontologi
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
som egentligen hette Elof Mauritz Olsson
Praktisk arbetslivsorientering
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Samtalsanalys gjord på telefonsamtal
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Mobiltelefonins utveckling
Relationer i Strindbergs tragedi Fröken Julie
Varför blev jag företagare? Generna, båda föräldrarna var egen företag, dock inte i denna bransch. Fånga tillfället! Se möjligheten inte problemen. Rätt.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Vägen till en bra novell
Varje dag försvinner flera personer…
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Om barnkonventionen Bilden kommer från UNICEFs bildbank och och återfinns på
Social interaktion. Vad är social interaktion?  Samspel mellan personer eller grupper  Påverkar andras åsikter och blir själva påverkade.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Historien om Grekland.
Panasonic’s SIP Telefon KX-HGT100 HGT100 SIP Telephone Innehåll HGT100 SIP Telefon KX-HGT100 - Funktionsöversikt Display – Samtals ID – Samtals logg Vänt,
i olika programmeringsspråk
Resultat av kvalitetsundersökning Äldreomsorg Linköpings kommun
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Livets former Djur.
Aktiva och passiva verb
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Operativsystem Vad är det för något ? Varför har man operativsystem ?
Rikki Tikki Tavi Denna boken handlar om Rikki-Tikki som är en mungo. En dag spolades han bort från sina föräldrar. Och vaknade upp nerbäddad i bomull.
Att inleda och avsluta en berättelse
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
SPARKVIPA.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Dax att rösta Händerna på knapparna. Vilket ref-program använder du idag? 1.Inget 2.EndNote 3.EndNote Web 4.Refworks 5.Reference Manager 6.Connotea 7.CiteULike.
Mobiler.
Esperanda Santana Lopez
”strid” med ord, meningsbyte
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
 Det här bordet är gult.  Det där huset är vitt.  De här pennorna är mina.  De där flickorna går på Nicolai.
STRÅKINSTRUMENT.
HSO i Jönköpings län FIA mé knuff Ett arbetsmarknadsprojekt som har drivits av Handikappföreningarnas Samarbetsorgan i Jönköpings län och finansierats.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Biologi - Livets former.
This is a lie 404 Web page does not exist.
This is a lie 404 Web page does not exist.
Vad? Ett återuppringningssystem - samtalsbokning istället för kö för bl.a. vårdcentraler och bilverkstäder. Inte vanlig CallBack!
Räkna till en miljon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljon är ett stort.
Presentationens avskrift:

Telephone interaction and social identity 1.Den uppringande 2.Den uppringde 3.Den som svarar Tre kategorier av talare

Exempel (1) Goldberg: II:1 1((ring)) 2  Lana: HelloSvarande 3  Gene:Is Maggie thereUppringande 4  Lana:.hh Uh who is calling 5  Gene:Uh this is Gene:. Novaki Maggie = den uppringda, Ingen komplett hälsningssekvens

Svararen som grindvakt Fråga: Vem kan fungera som den som svarar? Kan man svara någon annans telefon om men t.ex. är gäst i huset? Är det kanske som Sachs säger att endast en person som skulle kunna vara den som är den uppringde kan svar, t.ex. en familjemedlem kan svar i familjens telefon flr det skulle kunna vara just till honom/henne som samtalet är avsett för.

Svararen som grindvakt Svararen fungerar som ett slags grindvakt. I företag kan denna funktion vara renodlad. Växeltelefonister är normalt inte den uppringde, men alltid den som svara. Ett problem kan vara att avgöra om den som svara är den uppringde om den som svara inte identifierar sig. Om svaret på uppringningen bara består av ett ’hallå’ har den uppringande bara ett ”röstprov” på ungefär en sekund tillgängligt för att avgöra om den som svarar är den som samtalet avser.

Exempel där det går snett 1  Mac: Hello? 2  Rick:Violin 3(0.4) 4  Mac:Pardon me? 5(0.4) 6  Rick:Cello? 7(0.5) 8  Mac:Hello? 9(0-2) 10  Rick:Is Tony there

Exempel (3) Schegloff 1986: 119