Levande Engelska Syracuse Language Systems 1995-1997 svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Varför är det bra med talböcker?
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analys och utvärdering av program för datorstödd språkinlärning
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Fler och mer språk till flera elever
SET Social Emotionell Träning
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Ett arbetsområde om poesi
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Kommunikationsplanens delar
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkutvecklande förhållningssätt
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
How to learn a Second Language?
Läroplansnätverk förskola
Italienska för nybörjare
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Med världen i handen Mia Smith
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Planering november – kurs D Tema kultur
Svenska – skriva berättelser
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95

Levande engelska ett interaktivt språkprogram som tränar baskunskaper lyssna, tala, skriva och läsa uppbyggt kring 6 olika huvudteman som via olika aktiviteter övar: –grammatiska strukturer –förmåga att uppfatta - kommunicera –ordförråd diktamensövningar korsord ordlista – lyssna - uttala

Att använda programmet Programmet använder endast målspråket engelska Help ger hjälp med navigation, instruktioner och hur de olika aktiviteterna kan utnyttjas optimalt User’s manual ger hjälp på svenska Programmet startas från en huvudmeny som erbjuder en uppsättning valmöjligheter baserat på 6 olika teman I programmet finns även: –en grammatik –en innehållsförteckning –en checklista

Programmets språkliga form Programmet tränar: –hörförståelse –läsförståelse –muntlig produktion –skriftlig produktion Språket baseras på vardagliga situationer Bra språkhantering –frekvent vardagsspråk –”native speaker” röst –repeterbart input –varierad feedback

Programmets multimediala form Textsyfte –instruktioner –språkligt input (vid lyssningsövningar) –övningar / aktiviteter Textkvalitet –Tydlig Läsbarhet Överskådlighet –Varierad teckenstorlek Ljud –Reglerbart repetition hastighet –Autentiskt röst

Analys ur ett språkinlärningsperspektiv 1.Språkligt input i fokus Aktiverar flera sinnen samtidigt Repetitivt Autencitet 2.Att tolka och förstå input Tematiskt upplägg Reglerbart input ”Rätt svar” alternativet 3.Att producera på målspråket Kommunikativa övningar Uttalsövningar (ordlista) Skriftlig produktion Val av ”färdig output” 4.Analys av eget output Feedback Ingen modifikation Rätt / fel Korrektion ”trial and error” ”rätt svar” 5.Interaktion Kommunikativa övningar ”styrd” kommunikation Muntlig och skriftlig output Ingen modifikation Rätt/fel feedback Ingen felanalys

Programmets pedagogiska kvaliteter Progression? –Ur program och inlärarperspektiv –Övningar med olika aktivitetsgrad –Övningar med / utan output –Fritt val Variation? –Mångsidigt program som medger variation inom de olika övningsmomenten. –Kvantitativ / kvalitativ Mängd av input (hel sats → ord för ord) Svårighetsgrad (lyssna → producera)