Antagning 2006 55 förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen –12.0 9 Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kursplaner (årskurs 7-9)
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Karlstads universitet Datavetenskap Inför tredje året Dataingenjörsprogrammet Information inför tredje året 2009/2010.
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
MMT Mats Hanson 1 Framtidens MMT utbildning UN-MMT, vers 12 Mats Hanson Presentation för Universitetsstyrelsen 12 december 2001.
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Bildning / personlig utveckling
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Kvalitet i grundutbildningen1
Biomedicinsk analytiker:
Internationella språkprogrammet
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Nya Programmet Sammanfattning Syfte: Omforma/omstöpa AE-programmet – Möjligheter Valbarhet inom ramen för programmet Än bättre profilering.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språk och interkulturell kommunikation
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Filmvisning
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
Den största Högskolereformen sedan 1977
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Protein Science Masterinriktningar/masterprogram i kemisk biologi respektive teknisk biologi: Notera; - En KBcv-student som läser Industrial Biotechnology.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nämndplan 2015.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Antagning ht VHS pressmeddelanden NATIONELLT Totalt anmälningar i tid till program och fristående kurser ht (jfr ht 2014, -1,4%)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Grundläggande och särskild behörighet
Examensarbete Civilekonomprogrammen
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp

Uppföljning E03 augusti 06

Uppföljning E04 augusti 06

Uppföljning E05 augusti 06

Åtgärder för att stärka E 1-3 Civilingenjörsutbildning/Tekn. Kandidat/Master Antagning/Rekrytering/Marknadsföring Internationellt program Mentorer

Bakgrund 200p/300hp KTH ska besluta om en ny lokal examensordning gällande från KTH:s nya arkitekt- och civilingenjörsprogram ska vara sammanhållna programutbildningar som leder till yrkesexamen omfattande 300 högskolepoäng. KTH:s ledning ser ingen anledning till stora förändringar i antalet program eller i programmens huvudsakliga inriktning. Införandet av 300 högskolepoäng arkitekt- och civilingenjörsprogram ska dock ses som att KTH inför nya programutbildningar.

KTHs lokala examensordning 200p Minst 30p (40p) grundläggande matematik och naturvetenskap Därutöver minst 120p inom programmets teknikområde Minst 60p på avancerad nivå varav minst 40p (50p) (inklusive 20p examensarbete) inom programmets teknikområde

Förslag till åtgärder i den lokala planen inför ökning av E till 200p 1. Kravet på fördjupningskurser skall öka från 20p på D-nivå eller motsvarande till minst 25p. (+5p) 2. Ett Block av Teknikkomplementära kurser införs med viss valbarhet. Exempelvis kan studenterna få välja 1 av 2(3) kurser. (5p) 4. Minst en av kurserna Kravhantering eller Projektstyrning måste läsas (+5p) 6. Valfria kurser i åk 1 t ex Radioteknik, Elinstallation mm som kompletterar kursen i Tillämpad elektronik som finns idag. Inte diskuterat vid vårt möte p examensarbete för kandidatexamen 100p obligatoriskt Minst 25p D-nivåkurser Examensarbete 20p Helt valfria kurser 25p (samma som idag) Summa: 200p

Kunskap och förståelse En civilingenjör från elektroteknikprogrammet ska 1. ha kunskap om elektroteknikens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet 2. kunna praktisera ett kreativt och kritiskt arbetssätt för att inom givna ramar formulera och lösa problem med adekvata metoder och verktyg 3. kunna analysera elektrotekniska problem i ett systemperspektiv, med en helhetssyn på tekniska system och deras livscykel, från idé/behov till specifikation, utveckling, tillverkning, drift och avveckling. 4. visa insikt i att problemlösningen tar sin utgångspunkt i behov och funktion, med hänsyn till affärsmässiga villkor, miljö och samhället

Färdighet och förmåga En civilingenjör från elektroteknikprogrammet ska 5. ha förmåga att självständigt tillämpa matematik och naturvetenskap inom elektrotekniken 6. behärska och självständigt kunna tillämpa grundläggande principer inom elektrotekniken samt kunna formulera, analysera och lösa komplexa elektrotekniska problem 7. visa god förmåga att i ingenjörsmässiga sammanhang kunna kommunicera, muntligt och skriftligt med olika målgrupper på svenska och engelska och att kunna diskutera de slutsatser och den kunskap och argument som ligger till grund för dessa. 8. visa förmåga att samarbeta, planera, leda och organisera 9. kunna följa och utnyttja kunskapsutvecklingen inom elektrotekniken och ha kännedom om huvuddragen i aktuell utveckling och forskning inom teknikområdet

Värderingsförmåga och förhållningssätt En civilingenjör från elektroteknikprogrammet ska 10. visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används nationellt och internationellt 11. visa förståelse och respekt för betydelsen av hur elektrotekniken påverkar människor, samhälle och miljö med hänsyn tagen till begränsade naturresurser 12. visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete