Infrastrukturplanering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Regionförbundets satsning på energi och miljö
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Nya transportpolitiska mål 2009
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Fjärde järnvägspaketet
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Havsplanering – till glädje och nytta för alla
1 Bygg stråk i stället för snuttar- det kan spara stora belopp! Presentation av Göran Tegnér & Janne Henningsson, WSP Analys & Strategi, 15 mars 2010.
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Kriterier för att identifiera objekt Bristinventering av stråk - trafiksäkerhet resp framkomlighet Utpekade stråk 90/100/110 – Möteseparering av befintlig.
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Trafikens betydelse för att nå miljömålen Fredrik Holm RUS/Länsstyrelsen i Värmland.
att Välj(a) jämställdhet!
Miljömålen består av tre slags mål
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Presentationens avskrift:

Infrastrukturplanering 2010-2021 Helena Ervenius 2008-10-03

30 mars 2010: Regeringens beslut för perioden 2010-2021 ”482 miljarder till förstärkt infrastruktur i hela landet” 417 miljarder i statlig finansiering 65 miljarder i trängselskatt, vägavgifter, EU-medel, kommunala bidrag ev 15 miljarder i framtida banavgifter skulle kunna ge 497 miljarder Fördelning av ramen 200 miljarder till drift och underhållsåtgärder 136 miljarder till väg 64 miljarder till järnväg 217 miljarder till investeringar 184 miljarder investeringar i nationell plan 33 miljarder till länen © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Bakgrund © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling Systemanalys för östra Götaland Samband mellan universitetsorter Starka besöksmål Samband mellan godsnoder Tre områden som påverkar resande, infrastruktur och utveckling © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Vår bild av framtiden Fem stora arbetsmarknader Universitetsorterna är motorerna © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Slutsatser östra Götaland Bind ihop starka områden Fånga upp mellanliggande områden Tåg – nyckelfråga för hållbar tillväxt Trafiksäkra riksvägar © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Infrastruktur för hållbar tillväxt Prop. 2008/09:35 Planeringsperiod 2010-2021 Förslag till inriktning av åtgärder Ekonomiska ramar © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Huvudinriktning Ett trafikslagsövergripande perspektiv Trimma den fysiska planeringen Samhällsekonomisk nytta Regionalt inflytande och ansvarstagande Klimatutmaningen – Infrastrukturen säkras för att klara klimatförändringarna – Klimateffektiva resor och transporter underlättas vilket bidrar till att uppnå de klimatpolitiska målen Ett mer jämställt transportsystem Användarens behov Trafiksäkerhet Jag vill transportera mina varor miljövänligt. Men fisken måste vara färsk när den kommer fram. © Regionförbundet i Kalmar län 2007

De transportpolitiska målen Funktionsmål om tillgänglighet Transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Transportsystemet ska vara jämställt, det vill säga likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov. Hänsynsmålet om säkerhet, miljö och hälsa Transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt. Det ska också bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås och att ökad hälsa uppnås. © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Kalmar län – regional plan (enligt besked 2010-03-30) 793 miljoner för regional infrastruktursatsningar åren 2010 – 2021 Nationella objekt 190 miljoner - varav järnvägar 150 miljoner Större investeringar 290 miljoner - Rv 34/47 St Aby – Glahytt, Rv 23/47 förbi Målilla Mindre investeringar 153 miljoner - Trafiksäkerhet, framkomlighet, rastplatser Åtgärder för regional kollektivtrafik 63 miljoner Cykelåtgärder utanför tätort 49 miljoner Bidrag till åtgärder i tätorter, enskilda vägar, 48 miljoner attitydpåverkan © Regionförbundet i Kalmar län 2007

Kalmar län – nationell plan (enligt besked 2010-03-31) Åtgärder i andra län av intresse för Kalmar: E22 förbi Söderköping samt Söderköping – Norrköping E22 Lösen – Jämjö E22 Sölve – Stensnäs Rv 33 förbi Eksjö samt Eksjö – Nässjö Kust till kustbanan mötesstation mm i Kronobergs län miljoner 78 84 230 971 338 © Regionförbundet i Kalmar län 2007