PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg 08-04-02 - 03 Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Det goda lärandet – Den goda skolan
Skola och arbetsliv i samverkan
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
som underlag för skolutveckling och eget lärande
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur tänka och göra som processtödjare
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
”Vi kan inte lösa de problem vi skapat med samma tänkande som skapade dem” Albert Einstein.
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till ESF:s seminarium
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Dagordning Träff med skolledare Avesta
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsarbete och politisk styrning utifrån ett PBS-perspektiv
Gemensamt skapa kunskap Handling
Vi kallar dessa människor ledare.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Arbets- och utvecklingsorganisation
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PBS så här långt Föreställningskarta
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Personalpolitisk inriktning
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Nämndplan 2015.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium Hans-Åke Scherp Docent Karlstads Universitet

Styrning Ledning Skolutveckling Kvalitet Mätning

Styrningsformer Styrning och ledning av första ordningen genom direkt övervakning, Styrning och ledning av andra ordningen genom planer och rutiner samt Styrning och ledning av tredje ordningen består av gemensamma föreställningar och förståelser som medarbetare använder för att förstå en situation och som underlag för beslut och handling. (Perrow)

Weick Tredje ordningens styrning och ledning är viktigare som styrform i organisationer som inte kännetecknas av rutinarbete. Decentralisering behöver föregås av centralisering så att medarbetarna i organisationen delar och omfattas av samma helhetsidé och antaganden som grund för decentraliserat och samtidigt koordinerat agerande.

Stöd: Varför gör vi det vi gör när det som händer händer Risk: För svårt  Tradition Risk: Traditionella lösningar återskapar problemen  Tips, lösningar eller krav från andra Risk: Passar inte in i det egna undervisnings- mönstret  Meningsskapande och vägledande helhetsidé

Helhet Händelse Agerande Helhet

Einstein: Vi behöver nya sätt att tänka för att lösa problem som orsakats av gamla sätt att tänka.

Ledningsnivåer Visioner Mental modeller, helhetsidéer Systemiska strukturer Handlingsmönster Händelser, enskilda situationer

Helhet Händelse Händelse ? Agerande Händelse

Verksamhetsidé Löne- kriterier Kvalitets- arbete IUP Utveckling sområde X Verksam hetsidé Kvalitets- arbete IUP Utveckling sområde X Verksam hetsidé Löne- kriterier Handlingsplaner

Organisationer som instrument för styrning och kontroll En organisation skapas (av dess huvudmän) och designas som ett instrument för att uppnå vissa bestämda syften Organisationen ses som ett system av resurser, som skall användas så effektivt och rationellt som möjligt för att uppnå nyttomaximering Medveten kalkylering med explicita mål föregår handling. Organisationen måste planeras, styras och kontrolleras, och forskningens roll är att utveckla och utvärdera instrument för detta. Stark fokus på det explicita och konkreta

Organisationer som sociala system av mening och innebörd Organisationer är sociala gemenskaper som hålls samman av gemensam förståelse av verksamheten: uppgift, roller och arbetssätt. Myter och moderörelser har betydelse för val av strategier och metoder. Handlingar (inte planer) är centrala. Människor handlar i enlighet med sin förståelse av verkligheten. Överväganden kan föregå handling, men lika viktiga är reflektioner efter handlingen. Att leda och organisera innebär att få till stånd lärprocesser, där de gemensam förståelse utvecklas och förändras. Förtroende ersätter till betydande del kontroll. Fokus på den subjektiva verkligheten

Rekommendationer Behovet av en meningsskapande och sammanhållande helhetsidé som skapar kontinuitet –Knyt an till utvecklingshistorien Någon som är idébärare och relaterar delarna till helheten En pedagogisk helhetsidé implementeras inte utan skapas tillsammans

Hur blir helhetsidén levande i såväl det egna ledarskapet som i medarbetarnas vardagsarbete och de strukturer och traditioner som skapar stabilitet och kontinuitet i verksamheten?

Lönekriterier Förverkligande av uppdraget Bidrag till/ansvar för barn/ elevers lärande, utveckling, och resultat –Bidrag till/ansvar för eget lärande, utveckling och resultat –Bidrag till/ansvar för kollegors lärande och utveckling –Bidrag till/ansvar för det gemensamma lärandet för verksamhetens utveckling Förståelse av uppdraget –Bidrag till/ansvar för att fördjupa sin egen och den gemensamma förståelsen av uppdraget. Kompetens för uppdraget –Didaktisk/pedagogisk kompetens Ledarskapskompetens –Ämnes/InnehållskompetensSocial kompetens

Dialogunderlag Mitt arbete tillsammans med arbetslag och kollegor känneteckna av att: Jag lär av andra Jag bidrar till andras lärande Jag bidrar till utmanande möten Jag bidrar aktivt i pedagogiska diskussioner Jag förespråkar reflektion och utvärdering/uppföljning som ett sätt att lära mera Jag är intresserad av hur kollegor ser på sitt uppdrag Jag bidrar med min förståelse av uppdraget Jag bidrar till att skapa samförstånd om mål och grundläggande värderingar Jag bidrar till arbetet med att skapa en helhetssyn inom laget/skolan Jag bidrar till förändrings- och utvecklingsarbete genom att del av forskning och andras utvecklingsarbete Jag bidrar till att erfarenheter och lärdomar sprids på den/det egna skolenheten/skolområdet Jag skapar, bevarar och utvecklar relationerna med kollegor

Ledarskapspolicy för rektorer Örnsköldsvik ”Rektors ledarskap förändras från att planera och organisera lärares görande till att leda deras lärande. Rektor behöver därför bidra till en fördjupad förståelse av uppdraget samt skapa möten där medarbetarnas föreställningar om undervisning i relation till elevers lärande och utveckling utmanas. Detta förutsätter ett nära pedagogiskt ledarskap med både engagemang och mod. Drivkraften är att skapa en stimulerande och utvecklande verksamhet för barn, ungdomar och vuxna.”

Utvecklingskalendarium Fånga upp angelägna problem: När? Hur? Vem/vilka? Se mönster i form av problem- och utvecklingsområden som kan ligga till grund för lärområden: När? Hur? Vem/vilka? Skapande av lärgrupper: När?Hur? Vem/vilka? Förutsättningar för lärgruppernas lärarbete: När? Hur? Resurser? Utbildning av lärledare: När? Vilken omfattning? Vem/vilka? Kontinuerligt stöd till lärledarna: Vem? Hur ofta ska man träffas? upp? Skapande av ett kollektivt minne: Hur fånga upp lärdomar? Vem/vilka ansvarar för det? Spridning av lärdomar Meningsskapande och vägledande helhetsidé: Hur? Vem? När? Kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning: … ……..

Inifrånmotivation, inifrånstyrning Utifrånmotivation, utifrånstyrning  Lust att lära  Ökade krav  Arbeta med mer intresseväckande områden genom att knyta an till elevernas föreställningsvärld  Fler centrala prov  Ökad betoning av betyg,  Tydliga betygskriterier  Bygga upp en förtroendefull relation  Ordningsbetyg  Dialog  Ökad kontroll  Förståelsefördjupande lärprocesser  Inspektioner  Deltagande styrning, fördjupad förståelse av hela uppdraget  Uppifrån preciserade mål  Medarbetare som medskapare  Medarbetare som utförare Två helhetsperspektiv

Medarbetaren är missnöjd Omvärlden är nöjd Omvärlden är missnöjd Medarbetaren är nöjd Medskapande Tydlig med helhet (Handlingskraftig) (Medskapande) Tydlig med helhet (Föreskrivande) Tydlig med delar Handlingskraftig Föreskrivande Tydlig med delar (Handlingskraftig)