1 Heliga kvarten Hemsidor Poolen Datorer Mini-verkstan Schema – närtid / läxor (projektorganisation 7/10) Övrigt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Gymnasiearbetet p..
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Att söka till högskolan
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Mål och betygskriterier
Att skriva projektrapport
Intervju inför ViV-projektet.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Nya utvecklingssamtal
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
© Synovate Ungas attityder till rökning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Debattera.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Läroplansträff Välkomna!.
Att lära sig att analysera
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

1 Heliga kvarten Hemsidor Poolen Datorer Mini-verkstan Schema – närtid / läxor (projektorganisation 7/10) Övrigt

2 Kursmateriel Personlig projektpärm Personligt projektblock - logga tid och eget arbete - dokumentera viktiga beslut och överenskommelser - gör noteringar från telefonsamtal etc - gör löpande minnesnoteringar om eget och andras arbete Miniprojekthandboken (frivilligt) OH-presentationer Projektdokument

3 Nyckel till framgång Ansvar Om inte du gör din del av jobbet, vem gör det då? Planering I genomsnitt 12 h/vecka hela året. Planera för det och se till att du får uppgifter i motsvarande omfattning. Kommunikation -När och hur mycket planerar du att arbeta? -Vem behöver information från dig, när och på vilket format? -Undvik missförstånd och irritation genom att tydligt förmedla vad du gör, dina resultat och/eller slutsatser

4 Examination Mäta individuella prestationer i en gruppmiljö är svårt …men vi tror vi vet hur man gör Kursledningen ansvarar för en betygsättning som relaterar till kursmålen Ni bidrar genom att: -samla bevis på egna och andras insatser (”portfolios” – dokument på hemsida, ansvarstagande, hårdvara, initiativ, stöd, mm) -redogöra för vad ni har gjort under projektet -bedöma egna prestationer -bedöma och ge feedback på andras prestationer

5 Examination För betyg A krävs ovanstående samt -att man utmärkt sig inom flera ovanstående arbetsområden och mål -att man i visat särskilt personligt engagemang, ansvarstagande och initiativ för projektet och arbetet i gruppen … För betyg C krävs ovanstående samt -att man arbetat med flertalet av kategorierna analys, praktiskt arbete, administration och kommunikation -att man i visat initiativ och tagit personligt ansvar i kursen … För betyg E krävs -att man aktivt deltagit vid kursgemensamma aktiviteter, seminarier och möten -att man deltagit i kursgemensamma övningar läst och svarat på e-post från kursledningen samt lämnat in kursgemensamma uppgifter i tid -att man ägnat kursen en total arbetsinsats motsvarande 20 hp -att man visat att man signifikant närmat sig kursmålen

6

7 Ur 2008 års Preliminära designrapport: Tidsplaneringen blev inaktuell tidigt, men har successivt uppdaterats och har gått från att innehålla aktiviteter på två till tre veckor och för flera personer till att innehålla veckolånga aktiviteter för en person, vilket ökat produktiviteten avsevärt.

8 Att lösa en uppgift

9 Uppgiften - Problemet Ett problem bryts ned i deluppgifter utan överlapp eller glapp: Problem MålVerklighet

10 Uppgifter är ofta kort formulerade Tänk utanför den formulerade uppgiften Sök kontaktytor Sök överlapp Sätt dig in i uppdragsgivarens situation Upplys projektet om ev formuleringsfel, överlapp och hål Ifrågasätt indata Meddela (i tid) projektet om dina behov av indata Ändra inget utan att inkludera konsekvenserna –> Omförhandla.

11 Vi frågade i en annan kurs: Läraren - När vill ni ha deadline för rapportinlämningen? Student A - Vad sägs om 1 november Student B - Nää, då har vi mycket annat, kan vi inte säga 15 oktober? …

12 Mänskligt… 100% 0% Ångest Arbete Skär bort dötiden Deadline Tid

13 Planera jobbet Planera din tid –Börja genast (- varför inte minska ångesten?) –Lägg in reservtid –Lägg in egna avstämningspunkter (“kilometerstolpar”) –Inköp kan orsaka enorma förseningar! –Behåll initiativet vid beroende “Förtroende är bra - kontroll är bättre” Planera ditt arbete –Påbörja rapporten tidigt –Identifiera kritiska moment –Anskaffning är svårt –Handgripligheter tar mycket tid (särskilt om man inte är van eller har planerat dåligt!)

14 Arbetsgång Tag emot din uppgift (ofta kortfattad och luddig) Formulera din uppgift mer i detalj (och kommunicera detta) –Vad är problemet och vad förväntas du göra? –När ska resultat levereras? –Hur ska resultat levereras? – Vilka är projektets behov? –Identifiera gränsytor mot andra –Stäm av med din handledare Lös uppgiften –Välj metod –Lös det som är nödvändigt först, eventellt lull-lull senare –Använd alla tillgängliga hjälpmedel

15 Arbetsgång, forts. Verifiera –Funktion –Gränsytor Leverera –Gör klart jobbet –Be någon kollega som inte varit inblandad läsa och kommentera –Åtgärda granskarens synpunkter –Presentera Reflektera/utvärdera Det ligger i din uppgift att till nytta för projektet –tolka resultaten –peka på konsekvenser –föreslå lösningar Fortsätt bevaka relevansen i dina resultat Det är inte sannolikt att någon annan än du kommer ihåg det du rapporterat om några månader. -> Du måste göra det!

16 Lös uppgiften - våga fatta beslut Vi påstår: Studenter är vana att svara på en entydigt konkret ställd fråga Studenter är ovana att 1: avsluta analysen och 2: dra slutsatser vilka skall leda till 3: beslut och 4: handling

17 Välj rätt metod “Servett och blyerts” ger ofta rimlighet inom 50% till låg kostnad Standardmetoder ger ofta svaret inom 90-95% till rimlig kostnad Förfinad datoranalys (FEM, CFD etc) ger sista 5-10% till i princip obegränsad kostnad Reflektera tidigt över: Vilken nivå skall jag lägga mig på?