Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Syftet med en personlig handlingsplan
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
Eller formativt lärande…
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
”Vägen mot e-samhället”
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Läroplansträff fritidshem
Hur blir man klok på universitetet?
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Digital portfölj i lärarutbildningen
Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
Att vara professionell
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Välkommen till kursen objektorienterad programmering med Java Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
L3VU20.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Du kan göra lärjungar!.
Kommunikationskurs parallellt med ex-jobbet på Byggingenjörsprogrammet
Elkraftingenjör Distansutbildning vid Norra Sveriges Universitet* I samarbete med Svensk Energi och dess medlemsföretag *Umeå, Luleå och Mittuniversitetet.
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Elkraftingenjör Distansutbildning vid Norra Sveriges Universitet* I samarbete med Svensk Energi *Umeå, Luleå och Mittuniversitetet.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender

Kort historik Labbprojekt Kvinnor- och teknik projektet Misslyckat försök att introducera Problembaserat lärande

Förutsättningar Avdelningens undervisande personal; Prof, Doc, 5+5 Adj, 5 dokt Pedagogisk utbildning Publicera det pedagogiska arbetet Arbetslag Tidsberäkning

Energiteknik, 5p Konvertering av existerande kurs Syfte - efterlikna vårt ”normala sätt att lära” - vi lärare ville bli en del av inlärningsprocessen Mål - ingen ska komma undan undervisningen - lärarna ska lära sig mer om de pedagogiska processerna - högre andel godkända - studenterna skall förmås att vara aktiva i undervisningen

Energiteknik, 5p -form Formen; -laboration - självständigt arbete (läsa) - lektion (självtest, sammanfattande diskussion) - självständigt arbete (räkna) Ny lab ……. - föreläsning Värdering i en djupintervju

Uppföljning -Energiteknik 5p Kontinuerlig informationsinhämtning, värdering och utveckling av lärarlaget medan kursen pågick Studenternas synpunkter togs upp under kursens gång med (1) Post IT lappar,(2) efter avslutad kurs i en djupintervju

Måluppföljning- Energiteknik 5p Ingen kom undan, hög närvaro. Kursen blev inkörsporten till den palett av olika undervisningsformer som vi idag erbjuder på Energi- och miljöprogrammen. Andelen godkända vid första examinationstillfället nästan fördubblades jämfört med tidigare upplägg. I senare kurser upplevde lärarna studentgruppen som aktiv, ifrågasättande och nyfiken.

Ingenjörsarbete, 10p Syfte - lågt teknikkunnande hos våra studenter - ojämnt teknikkunnande hos våra studenter - industrins krav, (1) kommunikation, (2) arbeta i team Mål - förbättra studenternas förmåga att skriva och tolka tekniska rapporter - förbättra studenternas kunskaper om gruppdynamiska processer - genom att engagera professionella ex. språklärare och beteendevetare i kursen vill vi förbättra den egna avdelningens kunskaper inom dessa områden

Ingenjörsarbete, 10p - Form Laborationer - lärarledd - studentledda Projektarbete - konstruktionsgruppen (materialbeställning, skiss, byggbeskrivning,) - byggruppen (evaluering) - besiktning - tävling

Uppföljning - Ingenjörsarbete 10p Kontinuerlig informationsinhämtning, värdering och utveckling av lärarlaget medan kursen pågick Studenternas synpunkter togs upp efter kursen avslutats genom ett antal öppna frågor. - de pedagogiska tankarna - lärandet fokuserades - hur kursen är upplagd

Måluppföljning - Ingenjörsarbete 10p En skrivprocess är nu introducerad tidigt i utbildningen. (1) innehåll (2) form (3) språk, tillgång i senare kurser Kvaliteten på studenternas projektarbeten, även examensarbeten har förbättrats. Avdelningens personal har bättre förutsättningar att handleda skrivprocessen och har en beredskap att möta gruppdynamiska problem i senare kurser.

Trender Föreläsningarna i traditionell mening där läraren går igenom materialet minskat kraftigt och de har ersatts av möten i mindre grupper. Studenternas frågor är motorn i de pedagogiska mötena. Räknandet av tal har ersatts av resonemang om och kring tankemodeller för att lösa olika uppgifter. Sammanfattningsvis kan man säga att allt mer av de pedagogiska mötena numera går ut på att stödja inlärningsprocessen istället för som tidigare förevisa kursinnehållet på olika sätt och ange ramarna för kursen.