Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
för sjuksköterskeexamen ©
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kristina Bäck VFU-handläggare
Förskola – lärande och yrkesprofession
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
17 december Dolda kunskaper 17 december
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Vad skiljer APL från APU??
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Information till LU-lärare
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Ortsutveckling Skebokvarn
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Lite statistik och några förslag
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Årskursinformation för blivande åk 3
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)

Vad har hänt? Utredningen ”En hållbar lärarutbildning” (SOU 2008:109) föreslog en modell med fältskolor som en kvalitetshöjande åtgärd Hösten 2010 (-2017) inledde Stockholms universitet ett pilotprojekt med särskilt utvalda fältskolor Våren 2013 inbjöds 4 lärosäten (LTU) till utbildningsdepartementet för att få information Sommaren 2013 – en remiss kommer till lärosätena – LTU ställer sig positiv Ht 2013 Kontakter tas med verksamheter för att kartlägga intresset Ansökningsprocessen försenas (från 1/10 till…) - LTU filar på ansökan Nov Kristina och Greta besöker Uleåborgs universitet och ÖS Dec 2014 – ansökan presenteras för FFN som ställer sig positiva Januari 2014 – regeringen beslutar om 40 miljoner kronor per år till försöksverksamheten Mars 2014 – Projektet presenteras på rektorsmöte vid LTU 27 mars – ansökan inne hos UHR April – begäran om komplettering av ansökan pga otydliga direktiv kring antalet studenter i vid respektive lärosäte kommer från UHR Fredagen den 9 maj 2014 – Besked meddelas att LTU blivit en av de 15 lärosäten i Sverige som uttagits av UHR att delta i projektet med ÖS och ÖFS 20 maj 2014 –Informationsmöte på LTU för alla intresserade!

2 steg Steg 1 Luleå, Piteå och Boden kommunala samt fristående verksamheter Steg 2 Övriga kommuner och fristående verksamheter i Norrbotten

LP 3 Fsk VFU 1 f-3 VFU VFU 1 ämnes Gy VFU 1,2 LP 4 Fsk VFU 2 och 4 ämnes Gy VFU 3 (2015,16) LP 1 Fältstudier Grundlärare f-3, 4-6 LP 2 Fsk VFU 1,2 och 3 f-3 VFU 2 och VFU 2 och 3 ämnes Gy VFU 3 (from 2017-) VFU-året i utlägg Förskollärare campus o.distans 4x5 veckor (VFU 1-4) Grundlärare f-3 VFU 1:5 v, VFU 2:5 v, VFU 3:10 v) Grundlärare 4-6 VFU 1:5 v, VFU 2:5 v, VFU 3:10 v) Ämneslärare Gy VFU 1:5 v, VFU 2:5 v, VFU 3:10 v) Studiegång ändrad för ant. 2013

VFU-kurser i de lärarprogram vid LTU som deltar i ÖS/ ÖFS- projektet Antagna lå 2013/14 Program Termin i utbildningen Förskollärar- programmet campus fältstudier VFU hp Treparts- samtal fältstudierVFU hp VFU hp VFU hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet F- år 3 VFU hp Treparts- samtal VFU hp fältstudier VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet år 4-6 VFU hp Treparts- samtal VFU hp fältstudier VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. tom Ht 2012 VFU hp Treparts- samtal VFU hp VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. from Ht 2013 VFU hp Treparts- samtal VFU hp VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp

Huvudsyfte med ÖS och ÖFS -stärka den verksamhetsförlagda utbildningen Genom att upprätta ett nära samarbete mellan universitetets lärarutbildare och skolans handledare… …i syfte att höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka de blivande lärarnas professionsutveckling

Långsiktiga mål med projektet ÖS/ÖFS bidrar till lokal och regional skolutveckling Ge alla studenter likvärdiga förutsättningar under den verksamhetsförlagda utbildningen Alla studenter ges ett antal likvärdiga professionsutvecklande seminarier Pröva olika modeller för handledning (enskilt, i par och i grupp etc) ”ÖS/ÖFS” blir bas för praxisnära examensarbeten ”ÖS/ÖFS” fungerar som värdar för gemensamma ämnesdidaktiska forsknings- och utvecklingsinsatser

ÖS/ÖFS vs. annan skola Hög koncentration av studenter och utbildade handledare Kontinuerligt stort antal studenter Erfarenhetsutbyte mellan såväl handledare som mellan studenter under VFU-perioden Huvuddelen av VFU bör fullgöras vid en ÖS eller ÖFS Skola som inte är ÖS eller ÖFS kommer ifråga för en mindre del av VFU:n

Projektets omfattning 5-årigt projekt: start ht 2014 och slut vt 2019 Merparten av lärarstudenternas VFU: - förskollärare (VFU 1 samt 4, samt fältstudier) - grundlärare (VFU 1 alt.VFU 2 samt VFU 3 och fältstudier) - ämneslärare (VFU 1 samt VFU 3) Villkor för deltagande är att: ÖS/ÖFS ska omfatta minst hälften av en högskolas lärar/förskollärarstudenter när verksamheten är fullt utbyggd - KPU ingår ej då merparten av studenterna kommer från andra håll än Norrbotten

Resurser Projektmedel från utbildningsdepartementet 40 miljoner/per år fördelat utifrån antal studenter i projektet (3500 per student) Luleå tekniska universitet finansierar projektledare Kristina Bäck

Ansökan om deltagande Ansökan har disponerats utifrån 7 punkter och Universitets- och högskolerådet har vid urvalet strävat efter att försöksverksamheterna ska omfatta högskolor med olika förutsättningar för att ge breda erfarenheter av försöksverksamheten. Kort kan sägas att punkterna handlar om hur LTU avser att hantera ÖS/ÖFS- projektet inom områdena: 1.Planering av VFU så kriteriet uppfylls 2.Utbyggnad av ÖS/ÖFS 3.Handledarkompetens inom ÖS/ÖFS 4.Att LTU erbjuder handledarutbildning 5.Användandet av de yrkesskickliga lärarna inom ÖS/ÖFS 6.Stöd för bedömning 7.ÖS/ÖFS med olika förutsättningar

Huvudman för ÖS och ÖFS Handledare (LU-lärare) vid ÖS och ÖFS ska ha genomgått eller planerar att genomgå handledarutbildning introduktion för nya LU-lärare ”light”-utbildning som uppdragsvariant P0037P 12,5% lå Hur kan de särskilt yrkesskickliga lärarnas kompetens nyttjas vid ÖS och ÖFS?

Ett gemensamt arbete Ta fram tilläggsavtal som reglerar samverkan kring ÖS/ÖFS mellan LTU och kommunal- eller fristående huvudman Systematisk utvärdering genomförs

Övrigt Utbildningsdepartementet har gett UHR i uppdrag att genomför en särskild granskning inom den verksamhetsförlagda delen av förskollärare -och lärarutbildningarna Kvalitetsaspekter i organisation och genomförande av VFU i LP11:s lärar- och förskollärarutbildning