Organisationskultur: Hur värderingar syns och verkar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Referat En sammanfattning.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Aktör / Struktur.
”Existensen föregår essensen!”
Ledarskap och arbetsliv
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Att arbeta praktiskt.
Lärargnäll måste ersättas
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Ledarskap och Förändring
Organisationskultur, makt och konflikt
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Begrepp.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Kommunikation OL108A.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Organisationskultur: Hur värderingar syns och verkar
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
anställningsintervju
Svenska som andraspråk 3
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Kommunikationsprocesser
Religion.
Presentationens avskrift:

Organisationskultur: Hur värderingar syns och verkar

Uppläggning Vad är kultur? –olika synsätt Att tänka kultur –nivåer och kulturyttringar Ledarskap och kultur

1. Kultur som delsystem Organisationen har en kultur vid sidan om strukturen, tillverkningssystemet, fastigheterna, ekonomisystemet, personalen etc Yttrar sig ofta i ”10 guds bud” eller liknande 80-talsföreställning som missar att allting i en organisation har en kulturell betydelse!

2. Kultur som kontext Organisationen är en del av en större (nationell) kultur, och det som sker i organisationen kan man inte förstå om man inte förstår denna större kultur Innebär oftast att man intresserar sig för nationella och regionala kulturella särdrag som påverkar organisationens verksamhet Centralt begrepp i all internationell verksamhet och i all hantering av personal med annan kulturell bakgrund!

Kultur som kontext: Att tänka på Risk för dikotomisering: Man överbetonar olikheter och blundar för likheter. Risk för självbespegling: Man beskriver motparten som mer svensk än vad motparten själv skulle beskriva sig. Risk för stereotypisering: Man överbetonar likheterna i den främmande gruppen och olikheterna i den egna.

3. Kultur som metafor Innebär att man ser organisationen som en kultur Det som händer i en organisation tolkas på olika sätt av olika människor Mångtydigheten skapar ett behov av att ”komma överens” om hur man skall tolka saker och ting Kultur är just en uppsättning sådana – medvetna och omedvetna – ”överenskommelser” om hur man skall tolka saker och ting Ledarskap innebär då att visa på hur tolkningar kan ske och att skapa sådana ”överenskommelser”.

Kultur i praktiken Kultur Handling Värderingar Attityd

Kulturnivåer Artefakter (Synliga, medvetna, konkreta organisationsyttringar. Stor möjlighet till inter-subjektivitet) Organisationssystem (Halvt synliga, halvt medvetna, inte alltid konkreta. Inte alltid inter-subjektivitet) Grundläggande värderingar (Ofta omedvetna resultat av längre utvecklingsprocesser, vi reflekterar sällan kring dem) I en fungerande kultur måste dessa nivåer hänga ihop!

Artefakter Symboler och logotypes Byggnader, kontorsinredning Myter Historier, berättelser, sagor Ritualer, ceremonier Metaforer, humor, lek Symbolhandlingar, ”critical incidents”

Organisationssystem Strategier & policies Mål Grundarens värderingar Syn på ledning och chefer Syn på kund Syn på karriär, kompetens, bekräftelse och belöningar Syn på samarbete – individ kontra kollektiv

Grundläggande värderingar

Kulturens positiva sidor Kontinuitet Överbryggning i tid och rum Idéerna det viktiga Fokusering på det gemensamma

Kulturens avigsidor Förändringsovilja Bundenhet vid kulturellt centrum Låsning vid vissa idéer Konflikter och skillnader negligeras

Kulturskapande De flesta organisationsförändringar riktar sig mot artefaktnivån Sedan mitten på 80-talet har det blivit allt vanligare att rikta förändringsinsatserna mot systemnivån (charmkurser, utbildningar, teambuilding, policyprocesser) Värdefullt i begränsad omfattning eftersom man sällan artikulerar och ifrågasätter grundläggande antaganden!

Varifrån kommer skapandet? Top-down: Ledningen sätter mål och formulerar önskvärd kultur. Drivs igenom genom tydliga symbolhandlingar och personalförändringar. Bottom-up: De anställda förändrar kulturen för sin egen skull genom att kartlägga, diskutera och komma överens om värderingar. Sedan kan man då ställa krav på vilket ledarskap som behövs, och vilken symbolproduktion man behöver hjälp med.

Ledningsstöd Ledningen har ett avgörande inflytande över kulturskapandet i en organisation Om inte kulturanalysen stöds av ledningen upplevs den som meningslös Ledningen måste vara medveten om att analysen kan innebära kritik och att de anställda tar tillfället i akt att ta upp problem – den måste likväl få fortgå!

Identifiera grundläggande värderingar Finns det skillnader mellan de värderingar organisationen säger sig ha och de värderingar man kan utläsa ur beskrivningen av artefakterna? Osäkerhet – problem i tolkningen

Diskutera underliggande antaganden Hur ser man i organisationen egentligen på människan, på tid och rum, på relationer, på ledarskap och chefer, på kunder, på ägare och andra intressenter, på pengar, på aktivitet, på förändring, på manligt/kvinnligt, på nationellt/internationellt etc?

Kulturskillnader mellan grupperingar Analyser kommer med stor sannolikhet att visa att det finns djupgående skillnader mellan olika delar och grupperingar i organisationen Vilka antaganden som är gemensamma för organisationen och vilka som skiljer sig? Betydelsen av skillnaderna, vilka som man bör göra något åt och vilka man rentav kan se som önskvärda

”Det goda ledarskapet” Samspel och lyhördhet Tydlighet Medvetenhet om grundläggande antaganden Konsekvenser för olika människor Olika situationer för olika individer Motsägelsefulla budskap (konkurrens och familjevänligt?)

Generella problem Kontroll – Frihet Kort sikt – lång sikt Struktur – experimentlusta Arbete – fritid Subkulturer, språkbruk Homosocialitet Diskriminering, mobbing

Samspel privat och arbete Starka kulturer Situationen som samspel Vilket ansvar Arbetstid Flexibilitet Upplevelse av påverkan av sin situation

Metod för kartläggning Måste förstå hur människor tolkar organisationen och dess yttringar Inter-subjektivitet mellan den som intervjuar och ”intervjuoffret” Be människor berätta, lägg inte ord i munnen Be människor reflektera, be dem utveckla intressanta tankar Förbered ändå lista på viktiga kulturyttringar som bör gås igenom

Litteratur Alvesson, Mats, Ledning av kunskapsföretag Schein, Edgar, Organizational culture and leadership