SUPPORT AB. Frågorna i modellen. Information/utbildning Anställningstrygghet Löner och arbetstider Arbetsmiljö Opinionsbildning Sociala frågor Inflytande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Viktiga utgångspunkter
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Luppundersökningens förutsättningar  Rapportens struktur  Jämförelser  Användning  Uppföljning.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Tillsammans i ST Facklig grundutbildning för STs medlemmar
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
STs Arbetsmiljörapport 2010
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Uppföljning av avdelningarnas uppdrag 2011 Ordförandekonferens Polstjärnan 23 – 24 november 2011 Torbjörn Carlsson, utredare.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
En introduktion till ST
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bra villkor för akademiker i staten
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Presentationens avskrift:

SUPPORT AB

Frågorna i modellen. Information/utbildning Anställningstrygghet Löner och arbetstider Arbetsmiljö Opinionsbildning Sociala frågor Inflytande Övrig service NMI SUPPORT AB

NMI och faktorernas betygsindex och effektmått NMI Indexvärdet 49 (-1 jämfört med 2003) ej statistiskt säkerställd Lägsta betygsindexLöner och arbetstider värde 47 – 45 – (2003) Högsta betygsindexÖvrig service värde 60 – 64 (2003) Övrig service (60) (minskning med fyran enheter jämfört med 2003) SUPPORT AB

Förbättra om möjligt Prioritera ! Bevara Lågprioritera

Kvadrant I – Förbättra om möjligt Information/utbildning: 52 – 69 % angett ej aktuellt/vet ej för frågor rörande ST Rapport, ST:s fackliga utbildningar, ST:s hemsida och ST Direkt. Fler har valt att betygssätta tidningen ST Press och fackets lokala information. Drygt 30 % lämnade lågt betyg för fackets lokala information Cirka 25 % är mycket nöjda med informationen från lokal fack och tidningen ST Press SUPPORT AB

Kvadrant II – Prioritera Inflytande: Har det näst högsta effektmåttet och betygsindex samma som medelbetyg. 60% har svarat ”ej aktuellt/vet ej” på frågan ”möjligheter att påverka centralt” respektive ”komma i kontakt med ST centralt” (Störst antal höga betyg och minsta andel ej aktuellt/vet ej). 56% gav högt betyg. SUPPORT AB

Kvadrant II – Prioritera Löner och arbetstider: Har lägst betygsindex och samtidigt högst effektmått. Samtliga indikatorer har fått lägt betyg (medelvärden 4,9-5,7). Frågor rörande ST:s lönepolitik, centrala- och lokala löneförhandlingar har fått lägsta betyg (40% av de svarande) Mest nöjd är man med frågan ” Hur ST lokalt arbetar med lika möjligheter till löneutveckling mellan kvinnor och män (25% mycket nöjda) SUPPORT AB

Kvadrant II – Prioritera Anställningstrygghet Indexvärde lika med medelvärde Samtliga indikatorer har medelvärden mellan 5,4-6,4. Frågan ”Hur ST agerar för att minska inkomstbortfall vid sjukdom/arbetslöshet” har 60 % svarat ej aktuellt/vet ej. Mest nöjd är man med frågan ”Hur ST värnar om anställningstryggheten” (36% höga betyg) SUPPORT AB

Kvadrant III – Låg prioritet Opinonsbildning Näst lägsta indexvärdet och förhållandevis lågt effektmått. Indikatorerna avser mäta hur nöjda medlemmarna är med hur ST företräder medlemmarnas intressen i den offentliga debatten och hur ST talar för och värnar om den statliga verksamheten samt de privata bolagen. 50% av de svarande har gett mellanbetyg och 30 % låga betyg. SUPPORT AB

Kvadrant III – Låg prioritet Arbetsmiljö Betygsindex precis under medelbetyget Indikatorerna ” Hur ST arbetar centralt- respektive lokalt för en god arbetsmiljö har medelvärden mellan 5,8 – 5,9. Ingen förändring jämfört med mätningen 2003 Ny fråga i senaste mätningen var ”hur ST lokalt arbetar med ledarskapsfrågor”. 25% är missnöjda, 50% svarat ej aktuellt/vet ej. SUPPORT AB

Kvadrant IV – Bevara Sociala frågor Indexvärde samma som mätning 2003, har ett förhållandevis lågt effektmått. Indikatorerna avser mäta hur nöjda medlemmarna är med hur Starbetar för jämställdhet mellan könen, lika villkor i arbetslivet för invandrare, mot mobbning samt internationellt med fackliga frågor. Medelvärden mellan 5,9 – 6,0. 20% av de svarande gett låga betyg medan majoriteten lämnat mellanbetyg. 73% angav ”ej aktuellt/vet ej” som svar till frågan ”hur ST arbetar internationellt med fackliga frågor”. 49% angav ”ej aktuellt/vet/ej” som svar till frågan ”hur ST arbetar för jämställdhet mellan könen”. SUPPORT AB

Kvadrant IV – Bevara Övrig service Få medlemmar har erfarenhet av ST:s service. Har dock erhållit högsta indexvärdet. Frågorna relaterar till ST:s rättshjälp, medlemsförsäkringar, medlemslån och service med semesterbostäder. Undantaget medlemsförsäkringar har 76-90% svarat ”ej aktuellt/vet ej” Mest nöjda med Medlemslånen, 40% lämnat ett högt betyg. Största missnöjet är med ST:s rättshjälp, 23 % lämnat ett lågt betyg. SUPPORT AB

Viktig kuriosa Största andelen medlemmar hör hemma i gruppen myndigheter, affärsverk (70%). Merparten av medlemmarna arbetar som handläggare, assistent och administratör (61%) Andel tillsvidareanställda utgör 94,1% Andel heltidsanställda utgör 83,7% Medlem > 10år (inkl FF, Doff och Försvarsförbundet) – 66% Majoriteten av medlemmarna har blivit rekryterade av facket 54%. Själva sökt upp ST 36% De som blivit rekryterade av det lokala facket går i större utsträckning på möten. Tendensen under de senaste 10 åren är dock att en växande andel själva söker upp facket. 45% av medlemmarna har haft funderingar på att gå ur ST. 29% har funderingar på att gå ur A-kassan. Andelen medlemmar som aldrig haft något förtroendeuppdrag uppgår till 50,6% ( ,1%) Anledningen till det låga intresset för förtroendemannauppdrag anges vara tidsbrist och ointresserad. Endast 27,9% av nyanställda har hälsats välkomna av ST:s lokala fack vid tidpunkten för anställning ! Endast 34,1% av nya medlemmar i ST har hälsats välkomna av lokalt fack ! SUPPORT AB

Viktig kuriosa Flesta personliga kontakter är med arbetsplatsombud (33,3). Minst med förbundsstyrelse (9,2) Anledning till dessa kontakter avsåg främst frågor relaterade till Lön (43,0) Arbetsmiljö (32,3) och A-kassa (20,6) Andelen som haft personlig kontakt med förtroendevald har ökat till 80%. Motsvarande siffra i 2003 års undersökning visade att 30% inte haft någon personlig kontakt. 47% av populationen har inte varit på något fackmöte de senaste 12 månaderna (2003 – 54,3%) En av fem uppger att de känt sig delaktiga i förberedelserna för Avtal Av de som deltagit i någon aktivitet inför Avtal 2007 har den största närvaron/intresset funnits för möten på arbetsplatser (24,8%) medan 75,2% angett ”ej aktuellt”. Gällande medlemsförmåner är det medlemsförsäkringar som intresset är störst och då främst liv och olycksfall. Förtroendevalda värderar ST Direkt och dess möjligheter relativt högt. På frågan ”hur ofta brukar du besöka” förbundets hemsida – öppna hemsidan svarar 44,2% aldrig förbundets hemsida – medlemsidan svarar 51,0 % aldrig förbundets hemsida – förtroendevaldasidan svarar 75,1% aldrig avdelningens hemsida (i förekommande fall) svarar 56,3% aldrig fackets sidor på Intranätet (i förekommande fall) svarar 47,2% aldrig ST Press hemsida svarar 70,3% aldrig Antalet medlemmar som har kännedom om TRIA:s verksamhet utgör endast 12,4% SUPPORT AB

Vad anser du att medlemskapet i facket ger dig ? JaNejVet ejUppgift saknasJa (2003) Stöd vid tvist60,87,927,127,153,8 Ökad anställningstrygghet 60,715,918,94,459,9 Stöd vid arbetslöshet56,79,030,34,062,0 Bra medlemsförsäkringar53,211,230,35,353,5 Stöd vid organisationsförändringar46,725,323,44,642,2 Möjlighet att påverka arbetsmiljön46,526,022,94,6- Bättre anställningsvillkor45,224,124,95,839,5 Större möjligheter till löneökning34,339,221,45,130,6 Bättre inflytande över arbetsmiljön21,347,924,95,917,1 Stöd för personlig utveckling13,551,629,25,610,5 SUPPORT AB

Viktigaste orsakerna till att du funderat på att gå ur ST ? JaEj aktuelltJa 2003 Tveksam till nyttan av att vara med59,440,653,7 Facket kan inte hävda sig gentemot arbetsgivaren 46,453,645,4 Dålig löneutveckling44,056,054,1 Medlemsavgiftens storlek40,559,532,8 Saknar fackets stöd24,975,122,4 Annat skäl14,086,014,8 Annan facklig org. passar bättre12,587,514,4 Facket arbetar för mycket med politik9,590,56,2 Ingen eller få andra på arbetet är anslutna1,698,42,7 SUPPORT AB

Vilka fackliga områden ska Fackförbundet ST prioritera ? Mycket viktigt Lön 82,9 Anställningstrygghet79,9 Arbetsmiljö72,2 Skydd mot inkomstförlust66,8 Mobbning66,0 Arbetstid52,8 Semestervillkor51,6 Jämställdhet50,1 Inflytande över egna arbetet48,7 Kompetensutveckling43,8 Utveckling i arbetet43,1 Ledarskap32,3 Mångfald25,7 Yrkesfrågor24,4 Opinionsbildning14,5 Studerandeverksamhet11,8 Internationellt fackligt arbete8,4 SUPPORT AB

Rekommendationer Använd SCB undersökningen för att diskutera varumärket ”Fackförbundet ST” internt inom organisationen. Diskussioner och workshops kan vara delar av framtida personal dagar, temadagar, utbildningar etc. Involvera även de fackligt förtroendevalda på arbetsplatserna i undersökningens utfall. Utarbeta mål- och styrdokument med tydliga mål-värden (targets) för motsvarande framtida mätningar. Prioriteringsordningen bör vara de rekommenderade från prioriteringsmallen. Skapa en visionär anda där framtiden är det gyllene ledordet. Låt de historiska aspekterna vara en kunskapskälla och vägledning mot ett starkare framtida varumärke. Säkerställ att regionala ombudsmän arbetar med en tydlig ”konsultativ framtidsfokusering”. Effekterna av en imageförbättring (och därmed högre NMI) av varumärket kan skapas genom en närhet till de fackligt förtroendevalda på arbetsplatserna, m.a.o högsta möjliga närhet till arbetsplatserna. Organisationskulturen måste bekräfta ett erkännande till anställda och fackligt förtroendevalda om den dagliga nytta dessa tillför för varumärket. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Diskutera och arbeta fram rutiner som optimerar möjligheterna att i framtida situationer/tillfällen se möjligheter att hitta potentiella medlemmar till Fackförbundet ST. (Diskutera om er logotype behöver förtydligas alternativt hur man ska profilera denna tydligare.) SUPPORT AB