Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Beredningen för integration och mångfald
Västra Götalandsregionen äger och driver…
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Intranät – inte för alla?
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Chefskommunikation i Värmland
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Mål- och resultatstyrning
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Landstingsstyrelsens förvaltning
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Lönesamtalet.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Patientsäkerhetskultur mätning
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
Medarbetarundersökning
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Uppdrag motverka mäns våld mot kvinnor Introduktion till filmen Vill du välja färg och/eller layout? Klicka på den lilla pilen under knappen ”Ny bild”
Interna kommunikationsflöden
Patientsäkerhetskulturenkät
Hur tänker vi i Västernorrland?
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Kommunstyrelsen har beslutat
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Beställning vid brådskande ärende - process
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Omställningen av hälso- och sjukvården
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Introduktion till processen för balanserad styrning
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Arbetsmiljömål 2018 Hur ligger sektor KoF till i dagsläget.
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen Lena Alexanderson Västra Götalandsregionens informationsavdelning 2009-08-27

50 000 anställda – över 2 000 chefer 8 sjukhus /sjukhusgrupper Primärvård Folktandvård Handikappförvaltning Skolor Kulturförvaltningar Bolag Näringslivsutveckling Miljö Intern service och förvaltning

Ur Västra Götalandsregionens kommunikationspolicy: ”Kommunikation är medel för att uppnå de mål som ställs upp av regionens politiker” ”Internt är kommunikation ett chefsansvar. Varje chef är ansvarig för att kommunikationen fungerar inom respektive ansvarsområde” ”Varje medarbetare har ett ansvar att skaffa den information han/hon behöver för sitt eget arbete”

Politiskt uppdrag i budget 2008: Information och kommunikation som styr- och ledningsinstrument ska beaktas i all chefs- och ledarutbildning

Enkät om internkommunikation 11 500 tillfrågade vintern 2009 – underlag för åtgärder Benchmark – hur ligger vi till i jämförelse Frågeområden: Kommunikationsbehov Kommunikationsmiljö Kommunikationskanaler Effekten av kommunikationen Bedömningar både om: Hur nöjd? Hur viktigt är det?

Övergripande resultat De flesta anser att de har den information de behöver för sitt dagliga arbete Svagare kunskap om de övergripande målen för den egna arbetsplatsen och hur det går i arbetet med att nå dessa Litar starkt på informationen från närmaste chefen, men mindre på information från förvaltningsledningen Närmaste chefen och kollegorna är viktigaste kanalerna – mest nöjda med kollegorna – personaltidning minst viktig Närmaste chef får höga värden – svagast för återkoppling

Så stöder vi cheferna: Professionella informatörer/kommunikatörer informationsavdelningen i regionkansliet 25 medarbetare varav en på heltid med chefskommunikation informatörer i förvaltningarna,ca 150 personer Kommunikationsutbildningar Kommunikation i chefsutbildningar

Så stöder vi cheferna… ”Hjälp till självhjälp” chefens kommunikationsverktyg Aktuell information till chefer i-linjen, nyhetsbrev Chefsplatsen på intranätet

Ibland finns problem på vägen … Organisation som: är stor har väldigt olikartade verksamheter… …som arbetar på i sina stuprör Enskilda chefer som: har fokus på sig och sitt: ”regionen är ett nödvändigt ont” ser inte behovet: ”jag kommunicerar ju jämt” har ont om tid: ”jo, jätteviktigt men jag hinner inte”

Vi jobbar vidare med att: Fokusera på cheferna i internkommunikationen Göra regionledningen tydligare/synligare Översätta och sprida strategiska budskap Utveckla I-linjen och Chefsplatsen – nyttigare, snabbare Utveckla utbildningsinsatserna i kommunikation och inte minst: Utveckla samarbetet med HR/personalområdet