Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist
Varning! Projektifiering
Vilken är projektets innovativa idé? Innovativ idé
Vilka resultat är viktigast att sprida? Projekt Innovativ idé Resultat Hur bra vi är? Svårigheter vi har? Antal deltagare? Arbetsmetoden? Lösningsmodellen? Samarbetsformen? Processen? Lärdomarna?
Vad vill vi åstadkomma för skillnad efter projektet? Innovativ idé Resultat Effekter
Till vem ska vi sprida och vem vill vi påverka? Projekt Innovativ idé Resultat Deltagarna och deras vänner? Styrgruppen? Samarbetspartners? Branschorganisationer? Myndigheter? Politiker? Beslutsfattare? Media? Effekter
Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin) Innovativ idé Vad är problemet och vem äger det? Vilka kan vara intresserade av lösningen? Problem Behov Regionala planen Svenska ESF-rådet Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin)
Vilka nivåer vill vi påverka? Resultat Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Effekter Strukturer
Intern kommunikation för extern påverkan Helhetssyn Analys Strategi Plan Förankring Delaktighet Handling Uppföljning Lärande
Strategisk checklista Identifiera vad som är unikt/nytt i vårt projekt Lista vilka aktörer som bör påverkas av våra resultat Prioritera de viktigaste aktörerna att nå för att få långsiktiga effekter Granska och stärk deras grad av delaktighet i projektet
Projekt Resultat Innovativ idé Problem/ Möjlighet Effekter Regionala planer (RUP) ESF/ Programmål Strukturer Arbetslivsutveckling i EU (t.ex. Lissabonstrategin)