Tankar om vuxenutbildning. Peter Lindroos, personalchef.
SKÄRGÅRDSSTADEN VÄSTÅBOLAND
o 5545 km², varav 80 % är vatten o drygt öar och skär o 8 landsvägsfärjor och 10 förbindelsebåtar o 10 gästhamnar och 20 mindre hamnar o 12 större och flera mindre broar
VÄRDEN o Jämlikhet o Trygghet o Levnadskvalitet
Personalstrategi ”En kunnig och motiverad personal som mår bra och går in för sitt arbete” ”Kvalitativt god service utgående från invånarnas och kundernas behov” ”Rekryterar kunnig personal” ”Stöder personalen att upprätthålla sin kompetens och sakkunskap”
Utmaningar Kommuner i allmänhet: Pensioneringar (50% före 2025) Ersätta försvinnande kompetens? Ny kompetens, omorganiseringar, bevara och utveckla. Förändringsberedskap Väståboland: Avstånd, kommunikationer. Jämlikhet Specialisering vs. mångkunnighet. Omplaceringar, omfördelning av uppgifter
Trender Ökat behov av service, förebyggande verksamhet (Både kunder och personal) Befolkningen åldras, vårdalternativ Anstaltvård, sjukvård, utbildningsnivån stiger Teknologi, tempo, kravnivå, växelverkan Kompetensutveckling som del av arbetsgivarimage Förändringsledning, förankra strategier i vardagen.
Rekryteringsproblemen ökar: Socialarbetare, sjukskötare, läkare, närvårdare, speciallärare, tekniker och ingenjörer (mättekniker, byggnadsinspektör mm.) Utbildningsnivån stiger; Pedagogiskt kunnande i dagvård, specialsjukvård, tekniskt kunnande. Systematisk kompetensutveckling, fortbildning. Färre ”kryssningar och massaföreläsningar” Kompetensutveckling som en del av personalstrategi. Vilket kunnande behöver vi idag och i morgon? Personalens eget ansvar för att upprätthålla och förnya sakkunskap. Samarbete – Inlärning i arbete, läroavtal, projekt, praktikanter. Framtiden?
Vision: Väståbolands stad rekryterar personal som skaffat sitt kunnande genom utbildning, i arbetslivet eller genom sina intressen, samt stöder personalens kompetensutveckling. Fortbildningen består av uppgiftshelheter som baseras på arbetslivet och dess utvecklingsbehov. Det teoretiska kunnandet utgör grunden för arbetet, men allt större vikt läggs vid den konkreta yrkesskickligheten, arbetsprocesser och helheter samt de för arbetslivet nödvändiga språkkunskaperna och sociala färdigheterna.