Scouter med behov av stöd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Coachande ledarskap som mentor
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Kommunikation.
JOHANNA BJÖRK
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Psykologiska redskap.
Ett arbetsområde om poesi
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Konferens och evenemang
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Date Ledningsteam och Ledarutveckling ADIZES profiler.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Att skriva dikter.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur du tar hand om din kunskap
Utveckla skrivandet.
Personligt brev.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Autism och Asbergers Syndrom
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Kognition och teknik Beata Terzis
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Barn och stress.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Bemötande och förhållningsätt
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Susanne Ghomashi- Sjuksköterska Lisa Alsén Björneke- Kurator.
Veckans fördjupning handlar om en förkortning. Vet du vilken
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Helhet och allsidighet
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Scouter med behov av stöd Scouting för ALLA barn

Lärandemål Barn och unga i scouterna Kursen går på djupet i hur barn och unga utvecklas, vad det betyder för verksamheten, samt hur scoutledaren på ett bra sätt arbetar inkluderande så att verksamheten passar så många som möjligt. 4 tim Kunna redogöra för de viktigaste faserna i barns utveckling under scoutåldern Kunna kommunicera och ge instruktioner så att alla hörande scouter kan vara med på lika villkor Kunna planera en inkluderande aktivitet som har sin utgångspunkt i olika barns behov och förutsättningar

Vad betyder orden integrering och inkludering för dig?

Diskutera 10 min Dela in er i grupper om 3-4 pers. 1. Enas om ett exempel ur verkligheten där ni har inkluderat en scout med funktionshinder i en aktivitet. 2. Skriv upp tre framgångsfaktorer i just detta fall

4 strategier för inkludering Förhållningssätt Kommunikation Scoutlokalen Scoutmötet

Förhållningssätt – bråkiga barn eller utmanande miljö?

Förhållningssätt 1. Till barnet Minska negativ uppmärksamhet: uppmärksamma det positiva Uppmärksamma personen – inte prestationen

Förhållningssätt 2. Till verksamheten Se över rutiner och traditioner –aktiva val eller gammal vana? Rimlig ambitionsnivå? Rastlöshet är ett budskap… Hitta individuella lösningar

Kommunikation

Kommunikation Tydliga instruktioner Korta meningar En instruktion i taget Tydliga förväntningar: Vad ska de göra? Hur länge? Med vem? Repetera instruktionerna enskilt om det behövs

Kommunikation Bild- och skriftstöd hjälper barn att… Förstå informationen Minnas Planera Välja Självständiga

Kommunikation Undvik… Otydliga eller hemliga budskap Inte-budskap. Prata om det man ska göra istället Ironi Metaforer ”Regnet är på gång. Nu lägger vi benen på ryggen så att vi kommer fram!” - ???

Scoutlokalen

Scoutlokalen Var sak på sin plats Måste man leta kanske man glömmer bort vad man höll på med. .. Ökar förutsägbarheten Minskar stress

Scoutlokalen Störande inslag Blinkande lysrör och klockor mitt i synfältet Lågfrekvensljud som ventilation kan störa ljudkänsliga barn Sitta nära fönster i ögonhöjd kan distrahera Begränsa intrycken så blir det lättare att koncentrera sig. Gör iordning en ”ren” vägg

Scoutmötet

Scoutmötet Skapa lugn genom förutsägbarhet Ge mötet en tydlig rutin Skapa en tydlig inledning och avslutning. Håll dem korta! Konsekvent ledarskap: samma ”budskap” Information i förväg?

Scoutmötet Skapa fler möjligheter Anpassa – alla behöver inte göra samma sak Skapa flera alternativ vid en aktivitet Gör något positivt av det som begränsar Låt alla barn få lyckas! Fråga – gissa inte

ADHD Uppmärksamhetsproblem Impulsivitet Överaktivitet ADD: passivitet

Styrkor Mycket energi till att göra sånt man gillar Effektiv & snabb när man gör något kul Superkoncentration när något är kul eller intressant Sprida glädje när man är på gott humör Komma på roliga idéer och nya lekar

Autismspektrumtillstånd Begränsade i ömsesidigt socialt samspel Begränsad kommunikativ förmåga Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter

Styrkor Informationsinsamling Mycket plikttrogna och ärliga Starkt logiskt tänkande Mönsteridentifiering Problemlösning Målmedvetenhet och envishet

Utmaningar

Överkänsliga sinnen Ljud Ljus Beröring Lukt = Svårt att hantera flera sinnesintryck samtidigt.

= Kontrollera impulser Starka och svårkontrollerade känsloreaktioner Ofrivilliga kroppsrörelser eller skrik. = Svårt att kontrollera sig själv när orken är slut…

Reglera aktivitetsnivåer Överaktivitet Passivitet = Trötthet. Koncentrationssvårigheter Hög produktivitet 

Kontrollera motoriken Nedsatt fin- och/eller grovmotorik ”Klumpighet” Svårt att samordna rörelser = Spiller, välter, svårt med finlir (knopar) eller simma/cykla

Förstå och uttrycka känslor Känslorna stormar (adhd) känslor något abstrakt som kan vara svårt att sätta ord på (autismspektrat) = Fastnar i olika känslouttryck, svårt att tolka andras känslor, osäkerhet

Minnas Svårt att minnas/lära sig nya saker - Reflexivt/automatiserat minne (knyta skor etc)= Lågenergiminne - ett helt annat minne för inlärning (språk, fakta) = högenergiminne = tar mycket energi och plats “på hårddisken”.

= Lära in saker ”Gammal” kunskap i en ny situation = ny kunskap För att lära krävs uppmärksamhet och koncentration = Du och barnet kanske har olika uppfattningar om huruvida hen har lärt sig något tidigare.

Samspela med andra människor Förstå sociala koder Förstå hur man meddelar sig med andra = Brutal rättframhet, kör över andras viljor, förstå lekar

Uttrycka sig i tal och skrift Läs- och skrivsvårigheter Knäcka läs- och skriv koden tidigt Lillgammalt språk och lite stolpigt kroppspråk (autismspektrat) Begränsad social kommunikation

Planera och strukturera Se och förstå sammanhang eller orsak och verkan (autismspektra) Svårt med överblick men styrka i detaljen

Övning inkludering del 2 Är ni fortfarande eniga om att scouten inkluderades? Enas om tre ytterligare framgångsfaktorer som ni önskar att ni hade gjort