Vägverkets och Banverkets remiss av förslag till reviderade nationella planer Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras Avser endast investeringar
Tidplan mm för remisserna av rev planer Utkast till yttranden överlämnas för synpunkter till Västtrafik och Kommunalförbunden 13 april Kommunalförbunden ansvarar för att höra kommunerna Västtrafik och Kommunalförbunden lämnar synpunkter 4 maj till kommunikationsenheten BRU-presidiet 7 maj BRU 15 maj RS 29 maj 1
Vägverkets remiss av reviderad nationell plan Oförändrade prioriteringar-alla objekt finns med- ev senarelagda Ramarna för potter TS, miljö oförändrade Förbifart Stockholm o Norra länken, 33 miljarder VGR E6 genom Bohuslän färdig 2011 E 45 Angeredsbron-Trollhättan enligt plan E 20 Tolered-Alingsås, enligt plan men minskad ambitionsnivå Byggstart senarelagd till 2015: E6:21 Lundbyleden, samfinansiering diskuteras E 20 Genom Alingsås (Västsvenska paketet) Rv 40 Slambymotet, Rv 40 Rångedala-Hester (Västsvenska paketet) E 45 Falutorget i GBG,
Banverkets remiss av reviderad nationell plan VGR: Norge/Vänerbanan, dubbelspår utbyggt under planperioden S:a Bohusbanan, fjärrblockering mm Göteborg Breddning av midjan Godstågsviadukten Hamnbanan, kapacitetsåtgärder Utanför planperioden Västra Stambanan, Floda-Aspen Götalandsbanan, Mölnlycke-Rävlanda Älvsborgsbanan, spårbyte mm Ökad kapacitet bangården Spårvägar, infra Sävenäs rangerbangård, ny infart
Synpunkter på reviderade planförslag Vägverkets rev plan: Vi förutsätter att de projekt som ligger i Västsvenska paketet och Trollhättepaketet genomförs enlig tidigare beslut Banverkets rev plan: Kapaciteten för person- och godstransporter är redan idag för liten – oacceptabelt att objekten förskjuts utanför planperioden För att klara tillväxten och klimatfrågan behövs tvärtom stora satsningar på järnvägen – en utbyggd Götalandsbana, Västlänken, kapacitetsförstärkningar på Västkustbanan, Västra Stambanan, Älvsborgsbanan och andra fd länsjärnvägar