Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nollvisionen går åt fel håll

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nollvisionen går åt fel håll"— Presentationens avskrift:

1 Information från Trafikverket 26 april 2019 Erica Kvist Patrik Alenklint Sofia Sjödin

2 Nollvisionen går åt fel håll
Antalet döda i trafiken ökade under personer omkom på vägarna i Sverige, vilket är 72 fler än året innan Varför jobbar Trafikverket sedan 2008 med anpassning av hastighetsgränser på statliga vägar? Det handlar om trafiksäkerhet. Det handlar om att rädda liv. Vi arbetar med Nollvisionen som vår ledstjärna; visionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. I Sverige har vi systematiskt arbetat efter Nollvisionen i drygt tjugo år och det har gett fina resultat. Sverige lanserade Nollvisionen i samband med att det beslutades av riksdagen Det har lett till förändringar i sättet att arbeta med trafiksäkerhet. Även internationellt har Nollvisionens tankar fått genomslag. Statistik: 1960 omkom personer i vägtrafiken, 1970 omkom personer i vägtrafiken. Preliminära siffror tyder på att 325 personer dog i trafikolyckor år (källa Transportstyrelsen) Men minskningen av antalet trafikdödade och allvarligt skadade har stannat av. Och förra året ökade t o m antalet omkomna jämfört med föregående år. Vi behöver göra mer för att rädda fler. Rätt hastighet är en mycket viktig faktor för att rädda liv i trafiken.

3 Rätt hastighet räddar liv
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockeffekten varierar vid olika hastigheter. Om man kör 90 km/tim istället för 80 km/tim är risken att omkomma 70 procent högre. På Trafikverkets hemsida finns mer information om Nollvisionen, tidsomvandlare, vinster och effekter.

4 Hastighetsöversyn De föreslagna förändringarna i hastighetsföreskriften utgår från Trafikverkets uppdrag och arbete med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägars säkerhetsstandard. Förslaget var en del i en bred remiss som skickades ut till länsplaneupprättare, kommuner m.fl. under mars-maj Väg 44 i Västra Götalands län Väg 160 Orust kommun Fler remisser kommer i höst.

5 Status: Utredningar och ÅVSer 2019
Namn Status Projektledare Väg Väg 172 Stora Bön Planerad workshop i början av juni Boel Olin Väg 161 Rotviksbro – Skår Planerad workshop 28 maj Per Schillander Väg 176 Oslorondellen Planerad workshop 14 maj E45 Vänersborg – Mellerud Planerad workshop hösten 2019 E45 - Tunhemsvägen Trollhättan Startar sommaren 2019 Joakim Karlsson E45/44 Båberg Blir istället en utredning Caroline Karlsson Järnväg Norge/Vänerbanan Kil – Skälebol Startar sommaren 2019 (klar 2020) Kerstin Boström Öxnered – Göteborg (dubbelspår) och Öxnered – Skälebol (förbigångsspår) ÅVS Älvsborgsbanan Startad 2018, pågår Fredrik Bärthel

6 Tack!


Ladda ner ppt "Nollvisionen går åt fel håll"

Liknande presentationer


Google-annonser