Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
e-samverkan i Norrbottens län
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
VAS-läsningsprojektet
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Förslag till inrättande av gemensam nämnd
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Bredband och digital agenda
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Workshop för GIS samordnare
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Om regional demensöverenskommelse
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Strategi för eSamhället
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Tekniska arkitekturen för vården RIVTA 2.1
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Förbundsfullmäktige Pajala
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
eBlomlådan Hur mäter vi digitaliseringsmognaden i Sveriges kommuner
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Myndigheten för delaktighet Välfärdsteknik – för bättre vård och omsorg Luleå
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
På väg mot Linnéuniversitetet
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Sofie Zetterström, vice vd
Korta noteringar från borden
Omställningen av hälso- och sjukvården
ArtDatabanken Till styrmodell .
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället i Norrbottens län 2012-11-01

Omvärlden Processer & service Verksamhetsutveckling El, värme & VA Transport Omvärlden Telekom Industri Kultur Turism Miljö Media FoU Vård & Omsorg Lokalt näringsliv Hantverk Handel Fritid Skola Fastighet & Bygg Bank & Försäkring Omsorg Jordbruk, skog Processer & service Verksamhetsutveckling Mjuk infrastruktur Interoperabilitet Hård infrastruktur Tillgänglighet Standards Affärs- modeller Juridik Informationslagring Transmission Identifiering Gränssnitt Avtal Signering Protokoll, IP Licenser Termer & begrepp domänhantering Behörighet e-leg Tekniska plattformar Stomnät Tomrör Radiolänk Interoperabilitet förmåga hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att överenskomna regler skapas och följs. Ett projekt som bara genomförs i en nivå, möjliggör inte en utveckling totalt. Ex. ”smarta hem” projekt, där senaste tekniken kopplas in i fastigheten, (nivå 1 hård infrastruktur) underlättar inte kvarboende, om vi inte samtidigt kan överför vård- information på ett säkert sätt, och verksamheterna kan vara med och utveckla hur tekniken ska användas för att stödja kvarboendet, (dvs nivå 2 och 3). ADSL Kabel-TV Fastighetsnät PLC Kopparnät Lokala nät (fiber) WiFi TV 3G GSM Radio

Rätt information till rätt person i rätt tid! Syfte med eHälsa vision Tillgänglighet Rätt information till rätt person i rätt tid! Hälsokonto/journal på nätet Kunna följa sitt ärende Ansöka om vård Medborgaren Medarbetaren Tidsbokning Verksamhetsansvariga Individuellt utvecklad teknik i hemmet Nationell eHälsa handlar om hur vi med gemensamma ansträngningar nu arbetar för att reformera och förbättra informationshanteringen inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten till gagn för individen, personalen och beslutsfattarna. Ett elektroniskt verktyg för samordnad vårdplanering infördes 2005 Under 2010 infördes ”tittafunktion” för kommuners legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal i landstingets primärvårdsjournal → införandet av NPÖ Apotekets krav på HSA/SITHS-lösningar för åtkomst till edos – klart i maj 2012 Socialstyrelsens krav på säker inloggning i olika kvalitetsregister, såsom Palliativa registret och Senior alert Förenklat kan man säga att begreppet eHälsa omfattar all användning av informations- och kommunikationsteknologi inom vård och omsorg. Exempel är elektroniska patientjournaler, elektroniska recept och webbportaler med hälsoinformation riktad till invånarna. Säkerhet

Vad pågår hos oss? Införandet av HSA/SITHS Införandet av Nationell Patient Översikt (NPÖ) – konsument/producent Inloggning till Meddix och kvalitetsregister Regionnav för kvalitetssäkrade befolkningsuppgifter

Strategin Strategin för eSamhället som SKL har tagit fram omfattar hela den kommunala bredden av verksamheter och pekar ut tre övergripande mål: Enklare vardag för privatpersoner och företag, t ex genom enkla, användarvänliga, någorlunda likartade och samordnade e-tjänster Smartare och öppnare förvaltning som stöder innovation och delaktighet t ex genom att göra offentlig information tillgänglig elektroniskt → kunna jämföra service och tjänster, statistikunderlag, öka medborgardialogen

Strategin Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten t ex genom tillgång till aktuella uppgifter och ny kunskap samt samordning → Minska risken för felbehandling Minska felutbetalningar och öka servicen i trygghetssystem Samutnyttjande av personal Minska miljöbelastningen

Strategin för eSamhället Kommunförbundets styrelse antog 2011-10-20 strategin för eSamhället och rekommenderade kommuner i Norrbottens län att föra diskussioner om lokalt arbete för att förverkliga intentionerna i strategin och att för sin del anta strategin Detta förpliktigar att man arbetar i strategins riktning

Samverkan kring strategin För att undersöka möjligheterna till samverkan/samordning i länet för att implementera strategin för eSamhället utsåg kommuncheferna och kommunalråden en arbetsgrupp bestående av 3 kommunalråd, 3 kommunchefer, en IT-chef och två tjänsteman från Kommunförbundet Arbetsgruppen har gjort studiebesök i Stockholm och Karlstad för att ta del av deras arbete och erfarenheter ang samverkan kring dessa frågor

Framtida samverkan? Styrelsens beslut 2012-09-27 att  arbetsgruppen AG IT får i uppdrag att till styrelsemötet i december komma med ett konkret förslag avseende en gemensam strategi, prioriterade utvecklingsuppdrag, ledning/samordning och ekonomi för det gemensamma arbetet från 2013-01-01 Arbetsgruppen har träffats och börjat ta fram ett underlag som kommunchefer och kommunalråden ska få diskutera på sin träff den 22 november Ett beslutunderlag ska skickas ut till Kfb-styrelse som äger rum den 13/12

Vision och mål Gemensam utveckling i Norrbotten för att nå intentionerna i strategin för eSamhället → sänker kostnader för enskilda kommuner samt höjer service och säkerhetsnivå Kommunerna erbjuder likartade tjänster Enklare vardag för medborgare och företagare Plattform för drift av e-tjänster Stödja möjligheter för ökad valfrihet för invånare, ex vårdval – möjlighet att jämföra tjänster Effektivare verksamhet