Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Ledarskap i klassrummet
Generella insatser i skolåldern
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Om risk- och skyddsfaktorer
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Kompetensombudsträff
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Ulf Ljungberg Folkhälsoenheten, Malmö stad
Förebyggandets konst –förebyggande arbete i skolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Livskunskap för de allra yngsta
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Återkommande undersökningar
Tidiga insatser för barn i förskolan
Läroplansträff fritidshem
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Överenskommelse om samordning kring barn
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Föräldrakraft.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Elevdemokrati i praktiken
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Roligt att så många är här.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Tullie Sewerin 2010 Kan psykisk ohälsa förebyggas? Erfarenheter från ett Nationellt projekt Visby 26 april 2010.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Rökfria miljöer - skolan
Bedömning av individens kriminalitet
Presentationens avskrift:

Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003 Syftet med projektet var att skapa två utvecklingscenter (ett i Fyrbodal och ett i Östfold), för att verka som ett hälso-pedagogiskt stöd, för skolor och andra nyckelgrupper/ organisationer för att främja barn och ungdomars hälsa i Fyrbodal och Östfold!

En förstudie gjordes Vad skulle Hälsokällan arbeta med? Självkänsla Självförtroende Goda relationer Hur? Program med barn och ungdomar Utbildning och handledning med personal som möter barn och unga! Nätverk

Hälsokällans Fokusområden de första fem åren Värdegrund och livskunskap i förskola och skola! Föräldrastöd Mångfaldsfrågor

Värdegrund och livskunskap i förskola och skola Elevers sociala och emotionella kompetens – livskunskap Ledarskap i klassrummet Förhållningssättet i mötet med andra Mobbningsförebyggande insatser (Olweus mobbningsförebyggande program)

Föräldrastödsprogram - ledarutbildningar Föräldrastödskedjan -9 månader – 18 år Föräldrastödsprogram - ledarutbildningar Stöd och handledning till familjecentraler och öppna förskolor Prata även om generella nätverk – programnätverk Bidrag från Länsstyrelsen Nationellt Uppdrag Föräldrastödsutredningen!

-att arbeta för allas lika värde Mångfald -att arbeta för allas lika värde Spetskompetensnätverk mot Hedersrelaterad problematik Föräldrastöd för föräldrar på SFI Utbildning personal på SFI Utbildningar sex och samlevnad – hbt-frågor allas lika värde

KASAM – Begriplighet, Hanterbarhet och Meningsfullhet LÅG HÖG COPINGFÖRMÅGA Destruktiv Coping Framgångsrik Coping Flykt Förhandla Undvikande Problemlösning Bedövande Socialt stöd Konfrontation Professionellt stöd Rigiditet Optimism Stor Självkritik Humor Diskvalificering Positiv omformulering Anpassning Jämförelse Önsketänkande Magiskt tänkande

INDIVIDUELLA FRISKFAKTORER OMVÄRLDSFAKTORER STÖDJANDE FÖRÄLDRASYSTEM STÖDJANDE OCH INKLUDERANDE SKOLSYSTEM ANDRA STÖDJANDE VUXNA HJÄLPA ANDRA GÖRA MENINGSFULLA AKTIVITETER INDIVIDUELLA FRISKFAKTORER GOD SOCIAL KAPACITET POSITIVT SJÄLVFÖRTROENDE SJÄLVSTÄNDIGHET UTVECKLING AV SPECIELLA INTRESSEN OCH HOBBIES IMPULSKONTROLL AKTIVITET OCH ENERGI INTELLIGENS KREATIVITET FRAMGÅNGSRIK COPING INRE ”LOCUS OF CONTROL”

Exempel på skyddande faktorer Skola Tydliga normer/regler och förväntningar från vuxna Att uppmärksammas för positiva handlingar Att känna tillhörighet och anknytning Ett gott socialt och emotionellt klimat Tydliga förväntningar från vuxna Familj Tydliga normer och förväntningar från föräldrar Goda och kärleksfulla relationer God insyn i vad barnet gör utanför hemmet Individ Social och kognitiv kompetens Intelligens Skolframgång Välanpassade kompisar Risk- och skyddsfaktorer finns på olika nivåer: individen, familjen, kamrater, skolan, närsamhället och nationellt. Källa: En grund för att växa, Knut Sundell & Martin Forster samt Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens, Birgitta Kimber

Exempel på riskfaktorer Samhället Tillgång till droger Avsaknad av lagar och normer Bostadsområde som präglas av kriminalitet, bostadsbrist, social utslagning Skolan Otrivsel Låg kunskapsnivå Oordning Brist på struktur Låga förväntningar Familjen Missbruk inom familjen Brister i anknytning, uppfostran och tillsyn Familjkonflikter , tillåtande attityd (föräldrar som bjuder) Individen/ kamrater Tidigt och långvarigt asocialt beteende Koncentrationssvårigheter Misslyckande i skolan Skolk Kamrater som har problem Tidig debut och positiv attityd till t ex droger Under uppväxtåren utgör familjen den allra viktigaste risk- eller skyddsfaktorn. En god föräldraroll innebär framförallt att sätta gränser och att ha roligt och umgås med sina barn. Riskfaktorer under uppväxtåren är t.ex. antisociala vänner (vänner med problem) eller bristande kamratrelationer som gör att barn/unga att söker sig till kompisar som också är utanför. Skoltrivsel och skolklimat spelar också en betydande roll som antingen risk- eller skyddsfaktorer. På samhällsnivå lokalt, i närområdet, kan riskfaktorer handla om småbrott som inte åtgärdas, t.ex. cykelstölder, klotter och vandalism. Saker som visar att vuxna inte reagerar och som kan leda till en stor boendeomflyttning och färre vuxna som känner barnen. Positiva normer kring droger och kriminalitet kan uppstår i ungdomsgängen. På samhällsnivå nationellt kan det handla om lagar och normer som gynnar konsumtion av alkohol och droger. T.ex. låga priser och god tillgänglighet. Skyddsfaktorer är då god tillsyn enligt alkohollagen vad gäller utskänkningstillstånd, ökat pris och åldergränser vid köp. Observera att de flesta riskfaktorerna går att vända på och beskrivas som en skyddsfaktor. Ex. Skola - låga förväntningar, skyddsfaktorn är då höga förväntningar i skolan. Källa: En grund för att växa, Knut Sundell & Martin Forster samt Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens, Birgitta Kimber

Risk- och skyddsfaktorer samspelar En undersökning genomförd av Knut Sundell på FoU-enheten i Stockholms stad visar att Stockholmselever i årskurs nio med många riskfaktorer samt få skyddsfaktorer konsumerar mest alkohol. Däremot är risken betydligt mindre hos elever med många riskfaktorer men som samtidigt har många skyddande faktorer i sin omgivning. Skyddsfaktorerna verkar ha en slags buffrande effekt. Bilden ser likadan ut när det gäller narkotikakonsumtion. Källa: Sundell Knut (2003). Drog- och riskbeteenden hos Stockholmselever. Resultat från Stockholms drogvaneinventering år 2002 (FoU-rapport 2003:2). Stockholms socialtjänstförvaltning: FoU-enheten.

Ekonomiska vinster för samhället Samhällskostnaden för en tonåring som gjort brottskarriär är cirka 20 miljoner kronor när tonåringen nått vuxen ålder. Motsvarande kostnad för en ung människa som utvecklar ett bestående missbruk är 11,5 miljoner kronor.

Exempel på nätverk som skapats: Exempel på aktiviteter i Hälsokällans regi 2003-2008 (i Fyrbodals kommuner och regionala verksamheter Utbildning: 4256 viktiga vuxna har utbildats (en dag till utbildningar över fem dagar) Program: Cirka 10 000 barn och ungdomar har deltagit i aktiviteter Föreläsningar: Cirka 2000 deltagare Processhandledning: Cirka 700 deltagare Exempel på nätverk som skapats: Värdegrund och livskunskap i förskola och skola Föräldrastöd Sex och samlevnad Hedersrelaterad problematik Kamratstödjarnätverk