Motions- och Idrottskadeenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Välkomna.
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Regionala Vårdriktlinjer
Landstinget i Östergötland
NITHA - Nationellt IT-stöd för HändelseAnalyser
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Framtidens bästa primärvård
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Forskningsmöjligheterna i Östergötland Evalill Nilsson, läkare, med dr FoU-samordnare NSÖ (Närsjukvården i östra länsdelen) tel: mail:
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Att tillsammans påverka!
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
MRSA 2014 Statistik Smittskyddsenehten, , Karin Strand.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Multimodal rehabilitering
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Det ständiga förbättringsarbete
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Trygg och säker utskrivning och uppföljning
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Kortare ledtider i cancervården – en nationell satsning
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Läkarundersökning och bedömning av tandhälsa
Produktionsplanering en viktig
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Förändrad ledningsstruktur.
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
1 Teamet för personer med FlerfunktionshinderOrupssjukhusetSUS.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Projekt Stöd och behandling
Direkt-Access en lyckad process
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Samtalsterapeut direkt
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Tillgänglig primärvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Nationell patientöversikt
Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Motions- och Idrottskadeenhet MIE Motions- och Idrottskadeenhet, 2015-02-10, Desirée Hallberg

Bakgrund Den idrottsmedicinska enheten IME lokaliserat på Regionsjukhuset var ett nationellt centrum för idrottsmedicin. Verksamheten upphörde under senare delen av 90-talet. Patienter med problem av idrottmedicinsk karaktär finns idag på olika centrum och kliniker inom LiÖ men även på olika privata rehabiliteringsenheter. Idrottsmedicinsk forskning bedrivs framgångsrik på Hälsouniversitetet.

Syfte Syftet med projektet är att möta behovet från patienter med motions- och idrottsskador att få en snabb och effektiv hantering av sina problem genom att styra upp flödet och slussas patienterna direkt till rätt vårdnivå och rätt kompetens samt skapa evidensbaserade behandlingsriktlinjer.

Effektmål E1: 90 % av patienter ska ha följt det uppstyrda flödet och sökt sjukgymnast som primärinstans det vill säga rätt kompetens och rätt vårdnivå direkt utan att ha besökt annan enhet innan. Baslinjemätning utförs innan driftsstart, följs kontinuerligt och målsättning ska vara uppnådd 1 år efter driftstart. E2: 90 % av patienterna som söker enheten ska få kontakt med sjukgymnast samma dag och patienter med medicinska behov ska ha en besökstid till sjukgymnast inom fjorton dagar vilket följs upp kvartalsvis.

Effektmål E3: Ledtiderna för patienterna från besök hos sjukgymnast till besök hos ortoped inom projektet ”Motions- och idrottskadeenhet” ska vara högst 60 dagar vilket följs upp kvartalsvis. E4: 90 % av de patienter som söker motions- och idrottskadeenheten ska vara nöjda med vården och bemötande vilket mäts kontinuerligt via patientenkät efter avslutad kontakt.

Projektresultat P1: Framtagen modell för en motions- och idrottskadeenhet inom Landstinget i Östergötland P2: En driftsatt organisation utifrån framtagen modell inriktad mot bredden vad gäller motions- och idrottsrelaterade problem från rörelseapparaten. P3: Genomförd informationskampanj P4: Framtagen och genomförd plan för utvärdering eventuellt genom involvering av Hälsouniversitet.

Tidplan Projektstart december 2013. Den framtagen modell för en motions- och idrottskadeenhet inom Landstinget i Östergötland presenterades under våren 2014. Planeringsfas hösten 2014 där arbetet med att implementerar modellen startar och förberedelsearbetet inför uppstart genomförs tillsammans med projektgrupp.

Tidplan Verksamheten ska komma igång under första kvartalen 2015 och kommer att startas i olika steg. Pilotprojekt varar från 1 mars 2015 till och med 31 december 2016 Utvärdering av verksamheten under hösten 2016 som beslutsunderlag till styrgruppen om att eventuellt göra verksamheten permanent inom landstinget i Östergötland.

Organisation En samverkansenhet ”Motions- och Idrottskadeenhet” med två mottagningar dvs en i Linköping och en i Norrköping. Linköping: Rörelse&Hälsa Norrköping: Nya Parken.

Bemanning på enheten En sammanhållen grupp på respektive mottagning som tar emot patienter i en gemensam lokal Gruppen består av: Ortopeder anställda inom LiÖ Sjukgymnaster anställda i LiÖ Lagetablerade sjukgymnaster

Vägen in för patienterna Telefon med TeleQ: Uppringd samma dag av koordinator. Ett telefonnummer till enheten och sedan choice om: 1) Centrala och Västra länsdelen 2) Östra delen Remisser Ställda till ortoped och rehab men även vara uppföljning från akuten (”röda knän”)

Åtgärd Råd per telefon (50%) Bokas in för bedömnings hos sjukgymnast (48%) Bokas in för bedömnings av ortoped (Litet flöde direkt från teleQ (2%) men de flesta via sjukgymnast (25%)

Uppföljning Den vårdgivare som träffat patienten har även ett uppföljningsansvar då behov finns. Uppföljningen är då lokaliserad på ordinarie enhet. Detta behöver inte betyda att samma sjukgymnastik eller ortoped träffar patienten igen men att ansvaret för vidare kontakt ligger på den bedömmande sjukgymnasten eller ortopeden

Kontakt Projektledare: Desirée Hallberg Mail: desiree.hallberg@regionostergotland.se Telefonnummer: 010 - 103 0847