Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Direkt-Access en lyckad process

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Direkt-Access en lyckad process"— Presentationens avskrift:

1 Direkt-Access en lyckad process
Snabbare tillgång till sjukgymnastiken på Habo Vårdcentral efter enkla åtgärder. Ett förbättrat arbetssätt på hela vårdcentralen för att patienterna ska komma till rätt vårdnivå. 2015 2016 Syfte/Mål Vid projektets början var det långa väntetider till sjukgymnastiken. Det var också mycket dubbelbesök, d.v.s. många patienter kom både till läkare och sjukgymnast för samma besvär och många med muskel- och ledbesvär kom till läkaren som första instans istället för till sjukgymnasten. Målet var att minst 45% av patienterna skulle få en nybesökstid till sjukgymnast inom 5 dagar. Efter andra mätningen ändrades målet till 75%. Målet var även att patienterna skulle komma till rätt vårdnivå direkt, d.v.s. de patienter som sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan skulle komma till sjukgymnast vid första besöket. Diagram 2: Antal patienter med besvär i muskler, leder eller stödjeorgan som hamnade hos läkare som första instans istället för hos sjukgymnasten v , v samt v Patienter till rätt vårdnivå Dag Antal patienter totalt Fick tid till läkare Fick tid till sjukgymnast Fick rådgivning Måndag 13 5 7 1 Tisdag 4 3 Onsdag 2 Torsdag Fredag Diagram 1: Andel (%) patienter som fått en nybesökstid till sjukgymnast inom 0-5 dagar 2015 och 2016. V Andel som fick tid till sjukgymnast : 54% Andel som fick tid till läkare:37,5 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 62,5 % Metod Ta bort internremisser. Möjliggöra öppen tidbok. Starta SOM-mottagning, diagram 1. Mätning av andel patienter som får nybesökstid till sjukgymnast inom 5 dagar, diagram 1. Bortfallsmätning, diagram 2. Mätning ”Patienter till rätt vårdnivå”, tabell 1. Resultat Ökad tillgänglighet efter bottagande av internremisser och införande av öppen tidbok. Därefter minskad tillgänglighet igen efter uppstart av SOM-mottagning. Återigen ökad tillgänglighet efter anställning av en ny sjukgymnast. Detta enligt diagram 1. Ingen direkt förändring av bortfallsmätningen mellan v och v enligt diagram 2. Ny mätning som gjordes v visar att: v. 39 fick 54 % av patienterna som sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan och ringde till sköterskerådgivningen en tid till sjukgymnast, enligt tabell V. 40 var andelen 82 % enligt tabell 1. Dag Antal patienter totalt Fick tid till läkare Fick tid till sjukgymnast Fick rådgivning Måndag 3 Tisdag 1 Onsdag 2 Torsdag Fredag V Andel som fick tid till sjukgymnast : 82 % Andel som fick tid till läkare: 18 % Andel som fick tid till sjukgymnast eller rådgivning: 82 % Tabell 1: Visar antal och andel patienter som under v sökte för besvär i muskler, leder eller stödjeorgan via sköterskerådgivningen. Visar även om patienten fick tid till läkare, sjukgymnast eller rådgivning av sköterska. Förbättringsarbete Habo VC. Ansvariga sjukgymnaster Malin Andersson, Roger Green, Daniel Nilsson och Erica Widell .

2


Ladda ner ppt "Direkt-Access en lyckad process"

Liknande presentationer


Google-annonser