Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa"— Presentationens avskrift:

1 Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Annika Landewall Rehabkoordinator/distriktssköterska/KBT-steg 1 Ljungsbro vårdcentral –

2 Triageras direkt till REKO
Vet arbetsgivaren om orsaken? Sjuksköterska i tele-q ber pat berätta för sin arbetsgivare innan tid bokas till REKO. Om pat ej vill kontakta chef ges teltid till REKO. Arbetsrelaterade orsaker triageras direkt till REKO från telefonrådgivningen Telefonbokningar bokas oftast samma dag! Vid behov av läkarinsatser/andra professioner kopplar REKO in dessa utifrån de specifika behov som patienten har, exempelvis läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog, annat

3 Samverka med arbetsgivaren!
Viktigt med tidig samverkan för återgång till arbetet. Arbetsgivare kontaktas oftast samma dag av patient/REKO. Pat lämnar sitt samtycke till att arbetsgivaren kontaktas och vad REKO får ge för information. Viktigt att boka flerpartsmöte. Arbetsgivaren kan ofta anpassa och har ett rehabiliteringsansvar vilket REKO ofta tar upp med arbetsgivaren.

4 Arbetsgivaren tar beslut om företagshälsovård (FH) ska anlitas.
Vården kan aldrig hänvisa patienten till FH. Hänvisa alltid till arbetsgivaren.

5 Tidig kontakt med patienter som uppger att de lider av arbetsrelaterad ohälsa
Vad är problemet? Annat, social belastning, droger/alkohol? Trivsel på arbetet? Hot, mobbning, mm? Kost, motion? Kontakt med fack, AG, FH, annat? Berättat för AG? Vill patienten vara kvar på arbetet? Ekonomi/karens hos A-kassa Motivation (är arbetet en positiv eller negativ upplevelse)?

6 Flödesschema/Triagering/Rehabprocess vid Ljungsbro Vårdcentral
Sjukgymnast, Arbetsterapeut, Samtalsbehandlare, SSK/USK-dietist mottagningar Patient Ingång Rådgivning egenvård Akutteam ssk bedömning ev Läkartid, bedömning, beslut Call-me Bedömning Remiss till specialistklinik Rehabkoordinator uppdrag: Tidig kontakt med patient, Samtycke, kartläggnings-samtal ev blodprover, kolla upp vad har skett medicinskt? Riskfaktorer? Kontaktar Arbetsgivare, AF, FK Socialförvaltning, m fl. Ta fram sjukskrivningsstatistik , informera medarbetare, stödfunktion till medarbetare och chef. Pat får information om att sjukskrivning är en behandling och att sjukskrivning ger tid till patientens rehabilitering Vid Läkarintyg/sjukskrivning: Eventuellt flerparts-avstämningsmöte i sjukskrivningsprocessen (Rehabkoordinator bokar med externa aktörer) Läkaruppföljning beslut Sjuk-aktivitets- ersättning EX på remiss er : Fysisk aktivitet MMR/Stress-hanteringsgrupp rörelse /hälsa, samtalsbehandling MMR/Neurorehab mfl Resursteam: Arbetsterapeut (aktivitets- kognitiv bedömning/Sjukgymnast: (funktionsbed/ Lintonscreening). Behandlande läkare Rehab-koordinator. Rehabplan upprättas utifrån individens behov. Uppföljning och planering sker återkommande i samråd med sjukskrivande läkare om pat är sjukskriven. Om förebyggande åtgärder sker har pat kontakt med Rehabkoordinator (övr behandlare) . Sjukskrivning upphör 3

7 Genushanden Tänk tvärtom! Det är lätt att ha ”genusglasögonen” på sig!
Ställ samma frågor till män och kvinnor!

8 Genushanden ”I sjukvården ska bemötande, kommunikation och service ges utifrån alla människors lika värde och individuella förutsättningar och behov – inte utifrån bemötarens föreställningar.” - TÄNK TVÄRTOM!

9


Ladda ner ppt "Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa"

Liknande presentationer


Google-annonser