Carema Verksamhet i Sverige, Norge och Finland Grundat 1996

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

…..och nu Dirigenter finns!!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Samverkansavtal Varför avtala om samverkan?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Vårdplanering Liselott Sjöqvist Västmanlands Sjukhus.
Mat och ätande ett komplext område Lusten att äta likaså
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vision från arbetsgrupp i HIS
ViSam Vårdplanering och informationsöverföring i en samlad modell
Genombrottsprojektet Ger rehab/ Tomelilla kommun
Vuxenpsykiatrin Avd 32 Sunderby sjukhus
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Vårdsamverkan Fyrbodal
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Bättre liv för sjuka äldre
”Linnea mår inte väl, jag vill att du ska komma”
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
RIKSSTÄMMAN 2008 – samverkan i vården eller att bygga broar Hilmaprojektet Inger Nordin Olsson Samordnande distriktsöverläkare Doktorand, Allmänmedicinskt.
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Informationsöverföring mellan kommun och landsting - en tryggare väg för Linnea.
Medicinsk Vårdplan.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Förslag till utbildning av Patientansvarig sköterska.
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården
Meddix och samverkansrutiner
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Kalix, Övertorneå, Överkalix, Haparanda.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Gällivare, Jokkmokk, Pajala kommun Snabbt.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Palliativ vård och samordning
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Medicinsk vårdplanering VPL Solveig Wanland Distriktsläkare Vårdcentralen Tidan.
Samverkan kommun - landsting. Historik Första samverkansavtalet 1993 Wreta-projektet 2001 Samverkansråd för vårdens övergångsställen 2003 Wreta och Samverkansråd.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Primärvårdscentrum Östergötland
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Projekt Mobila team: Ersättningssystem
SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
LÄR-UT Bättre läkemedelsanvändning för äldre
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
KPR april 2018.
Samordningssköterskans uppdrag
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Verktyget Utmärkelsen….
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Presentationens avskrift:

Farsta hemvårdsmodell Samverkan mellan Carema Primärvård och Carema Äldreomsorg

Carema Verksamhet i Sverige, Norge och Finland Grundat 1996 4 800 årsanställda Verksamhet i Sverige, Norge och Finland

Farsta hemvårdsmodell - bakgrund Problem finns i samverkan mellan Primärvård och Äldreomsorg inom hemvård och SÄBO: Överlappning och brist i informationsöverföring Gränsdragningsdiskussioner - gråzon Många vårdgivare Utvecklingsarbete inom Carema har givit modeller för lösning av problemen.

Farsta hemvårdsmodell -bakgrund Vårdgivare i hemmet Akut- sjukhus Basal HSV dsk + läkare Socialt stöd ADL Nattpatrull Jourläkare SLL Hemrehab Geriatrik ORK Stroketeam Särskilt boende korttidsvård SAH

Farsta hemvårdsmodell - så här gjorde vi Projektorganisation Styrgrupp Arbetsgrupp Chef Carema Äldreomsorg Kvalitetschef Carema Primärvård Projektledare Carema Primärvård Representanter från beställarna – kommun och landsting Projektledare, läkare Carema primärvård Undersköterska Distriktssköterska Verksamhetschef Carema Primärvård Regionchef Rådgivare HSL Enhetschef Undersköterska Carema Äldreomsorg

Farsta hemvårdsmodell Målgrupp Äldre multisjuka med behov av hemsjukvård och hemtjänst. Syfte Optimal samverkan mellan Hemtjänst och Hemsjukvård Trygghet för vårdtagaren Mål Modell för hemvård med gemensamma rutiner och arbetssätt och fördelning av ansvar

Farsta hemvårdsmodell - så här gjorde vi Målgruppernas problem,krav och behov Analys av…. Viktiga dimensioner Ägare Medarbetare Vårdtagare Huvudmän Samverkan mellan enheterna Informationsöverföring Vårdplanering Kontinuitet/tillgänglighet Handledning/personalutv. Avvikelser Läkemedelshantering Uppföljning Samverkan mellan enheterna Informationsöverföring Vårdplanering Kontinuitet/tillgänglighet av vårdinsatser Handledning och personalutveckling Avvikelser Läkemedelshantering Uppföljning

Farsta hemvårdsmodell - så här gjorde vi Målgruppernas problem, krav och behov Hur gör andra? Benchmarking i Öckerö hemvård Vad tycker vårdtagare och närstående? Fokusgrupp Hur ser vi på våra yrkesroller? Hur kan vi dela på jobbet för vårdtagarens bästa?

Farsta hemvårdsmodell - resultat Struktur Akuta händelser Vård i livets slutskede När en vårdtagare avlider Gemensamma möten Gemensamma rutiner Information Uppföljning Gemensam introduktion, fortbildning, möten och vårdplanering Nyckeltal

Farsta hemvårdsmodell Vårdprinciper vårdprocesser Verktyg Samverkan i dagligt arbete Introduktion Fortbildning Samverkansavtal och Uppföljning Vad vill vi åstadkomma? Hur genomför vi det? Hur reglerar vi det? Hur följer vi upp det?

Farsta hemvårdsmodell Vårdprinciper för kund Grundbultar för medarbetare Samma tillgång till läkarvård som andra medborgare Vårdplanering i samverkan - individens önskan och behov Kontinuitet Egen läkare och dsk och kontaktman Kvarboendeprincipen Intresse för äldre Underlätta samverkan, infor- mation och kommunikation Växa och utvecklas Vi ska ha roligt tillsammans!

Farsta hemvårdsmodell Vårdprocesser Akuta situationer Vård i livets slutskede När en boende avlider Delegering Tydliga process – steg, roller och ansvar Tydliga rutiner och struktur

Farsta hemvårdsmodell Akut medicinsk händelse, dagtid Hembesök Inplaneras i Tidbok Behov av hembesök? ja DSK utför åtgärd själv Instruktion Till HT om omvårdnad Råd Till KP Nej nej Nej KP/ersättare HT ringer till aktuell dsk Akut medicinsk händelse ja Behov av akut läkar besök? nej Hembesök och bedömn Dsk DSK bedömer Akut? Behov av läkarinsats? Läkare kontaktas ja 1 Möjlig fara Ja Dokumentation Dokumentation 1. Dokumentation Instruktion till dsk Pat skickas akut nej Ja Nej Läkare bedömer Akut? Hembesök HSV läk alt jour nej Medicinsk Åtgärd/ vårdplan ja Kan göra hembesök? ja Akut sluten vårds Behov? 1 Telkontakt läkare Dokumentation Dokumentation Dokumentation Dokumentation

Farsta hemvårdsmodell Akut medicinsk händelse – Roller och ansvar Vid skada eller akut sjukdom Kp/usk bedömer och tar kontakt med dsk vid behov. Kp/usk dokumenterar aktiviteten. Dsk gör bedömning om akut hembesök skall göras. Dsk ger råd om fortsatt omvårdnad till kp/usk. Dsk gör hembesök och en egen bedömning. Läkare kontaktas om behov finns. Läkaren gör bedömning om fortsatt vård via hembesök eller telefon. Dsk ansvarar för att den vård som läkaren ordinerat blir utförd Dsk ansvarar även för att närstående blir informerade Aktiviteterna dokumenteras av läkare och dsk.

Farsta hemvårdsmodell Kompetensutveckling, planering och daglig samverkan Introduktion - gemensam Fortbildning - inbjuda varandra Planering och samverkan. Långsiktig - planeringsdag dagligt arbete - teammöten, veckorond , rutiner för arbete i gråzon stormöte på vårt sätt – läkaren deltar Avvikelsehantering och kvalitetsarbete

Farsta hemvårdsmodell Gemensam kontaktpärm i hemmet Kontaktpärm i hemmet Farsta hemsjukvård i samarbete med Farsta hemtjänst

Farsta hemvårdsmodell Uppföljning Medicinsk Kund och medarbetare Nyckeltal Mål Nyckeltal Mål Andel vårdtagare som fått minst 1 läkarbesök/ år 100 % Läkemedelsgenomgång Antal per pat/ år > 1/år Akuttransporter till akutsjukhus Minimera Kundnöjdhet / Närstående 90 %, bra mkt bra Medarbetare 90 % : totalindex > 4 Springet = antal individer Minimera per vårdtagare under 3 v.

Farsta hemvårdsmodell Uppföljning Process Ekonomi Produktivitet och kostnadseffektivitet Nyckeltal Mål Nyckeltal Mål Stor-möte ( läkare, hemtjänst, dsk, rehab) 3 ggr/år/ grupp Teammöten /vecka 1/ v Antal besök per heltidssköterska Ej försämring ) Effektivitet o produktivitet: Hemtjänsten Ej försämring

Farsta hemvårdsmodell Samverkansavtal Förankring Vårdtagare/ närstående Vårdgrannar Medarbetare Beställare

Farsta hemvårdsmodell – hur gick det? Implementering Start HT -05 Nytt avtal satte käppar i hjulen Turbulens, omorganisation, personal och chefsförändringar För kort tid för mätningar Fortsättning: Nystart - 07

Farsta hemvårdsmodell – hur gick det? Några styrkor och möjligheter Yrkesroller Distriktssköterskorna mer undervisande, handledande Undersköterskorna får fler delegeringar, höjer statusen Läkare får information från alla nivåer Vårdtagare/närstående Ökad kontinuitet, färre personer Ökad trygghetskänsla Bättre kontakt

Farsta hemvårdsmodell Trygghet , kontinuitet, effektivitet