Lärande besök på Ma/No-spåret. Lärande besök/kollegial utvärdering §Mål och syfte: §Via Lärande besök skapa förutsättningar för förbättringsarbete och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Enkät kursslut chef ,5%
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Tyresö förskola och skola
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Skolutveckling i samverkan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Askersunds kommun
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
MODIGT MEDARBETARSKAP
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff Välkomna!.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Skolutveckling via digitala medier
Gymnasie & Vuxenutbildning
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Tyresö förskola och skola
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Ledningssystem på 60 minuter
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsbeskrivning
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Lärande besök på Ma/No-spåret

Lärande besök/kollegial utvärdering §Mål och syfte: §Via Lärande besök skapa förutsättningar för förbättringsarbete och ökad kvalitet i verksamheten §Spegla, uppmuntra och utmana pedagogers utvecklingsarbete

Vi har tittat på… Arbetssätt Tidsanvändning Samarbete/Spridning Helhetstänkande Lokaler

Styrkor Arbetssätt §Kommunikation §Förhållningssätt §Mentorsgrupper §Inskolning §Nöjda elever §Information §Variation av arbetssätt §Ökat samarbete- ökad samsyn §Lärares engagemang och ansträngning

Utvecklingsområden Arbetssätt §Karaktärsgenomsyrning §Nya arbetssätt för eleverna §Utomhuslärande §Medvetenhet om inflytande

Styrkor Tidsanvändning §Flexibelt schema §Långa arbetspass §Ingen schemastress §IT-utnyttjande §Effektiv informationsspridning

Utvecklingsområden Tidsanvändning §Elevens möjlighet att ”göra klart” §Antal lokalbyten / dag §Ta tillvara aktuella händelser inom Ma/No §Utomhuslärande §Elevens tillgång till tid efter behov

Styrkor Samarbete/Spridning §Samarbete med Dalenium §Antalet Daleniumbesök ger input §Överinskolning från flera enheter

Utvecklingsområden Samarbete/Spridning §Samarbete med övriga enheter §Kunskapsspridning till andra §Att använda IT som spridningsmedium

Styrkor Helhetstänkande §Flexibla lärare med kompletterande kompetenser §Lärande organisation ger breddning för lärare… §och helhetsperspektiv för elever §Temaområden väver samman ämnen §Helhetssyn på eleven

Utvecklingsområden Helhetstänkande §Karaktärsgenomsyrning utanför temaområden §Likvärdigheten för eleverna §Tillgång till specialpedagog §Ta in naturen i klassrummen

Styrkor Lokaler §Samlade lokaler §Tillgång till Kyrkerörskolans lokaler och utrustning §Centralt läge

Utvecklingsområden Lokaler §Synliggör Ma/No-profilen i lokalerna §Ändamålsenliga möbler och utrustning §Utökning av lokaler framöver §Olika rumsanvändning eller hemklassrum?

Tack för givande dagar hos er…… §”Lärarna tycker att det är roligt att undervisa och skojar mer” §”Man känner att man blivit äldre” §”Lärarna anstränger sig och de vill att vi ska trivas” §”Inget känns precis nytt men det är bättre lärare för de kan mer” §”Rätt lärare på rätt ämne, de kan sina ämnen bättre än en klasslärare” §”De sa att vi skulle vara ute mycket, men det är vi inte” §”Lärarna förklarar så bra så att alla förstår” §”Det finns ingen hjälplärare om man behöver extra hjälp” §”Man lär sig mer än andra och vi missar ändå inget – bara elevens val” §”Det är roligare än tidigare” §”Allt är bra för att vara en skola” §”Det är viktigt att veta mer hur man tänker i matte för man kan tänka på olika sätt”