Hälsopedagogik- Vad är det ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
• Presentera dig tydligt med vart du kommer ifrån eller organisation. • Ställ öppna frågor som Om du fick bestämma, hur skulle då miljö och klimatpolitiken.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Grannsamverkan i flerbostadshus
Att läsa och studera.
Musik & kommunikation 50p.
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Välkommen.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Repetition och tillbakablick
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
SERVICEBRANSCHEN.
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Resonemang på en högre nivå
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Aktivt lyssnade.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
socionom och journalist kommunikatör
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Modul 5 Att söka arbete.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hälsopedagogik Kapitel 4
Vad ska ingå i uppgiften?
Datastrukturer och algoritmer VT © Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Bredden-först exempel ABCD EFGH IJKL MNOP = Obesökt.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En guide för arbeten i SO
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
UNGDOMSPROJEKT KALIX. Tron på sig själv Starka sidor Självförtroende Motivation Anställningsbar.
om företaget där du gör din praktik!
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Hur du tar hand om din kunskap
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Formellt, skarpt och snyggt
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Turism kap 9 Service Att arbeta med service Funktionell service
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogik- Vad är det ? Kapitel 3 Hälsopedagogik- Vad är det ?

Har du läst igenom läxan? Förklara hälsa och ohälsa samt riskfaktorer eller friskfaktorer. Olika sätt att förmedla på: kunskaper, utbilda, informera och genomföra kampanjer.

WHO:s definition av hälsofrämjande arbete. 83 WHO: Den process som ger människor möjlighet att öka kontrollen över sin in hälsa och förbättra den

Tvärvetenskapligt ämne S 84 Stämmer beskrivningen om den inaktiva tillbakadragna tjejen? S 85 Ge ex på positiva hälsoeffekter i äldreboende!

S 85 Gör uppgiften: Diskutera.= Ringa in de områden du anser hör till ett hälsopedagogiskt arbete. s 86 Människor har olika förutsättningar: Skylla ifrån sig, kunskap, tid, pengar, kost. S 87 Uppväxtmiljö, föräldrar, skola, arbete utbildningsnivå och livsstil.

Ett holistiskt synsätt S 87-88 Holistiskt synsätt = Hela människan och den totala livsmiljön

Sid 87 Vilka frågor ska du ställa dig när du ska ¨skatta¨ din hälsonivå? S 88 Kartlägg din hälsa i hjulet.

En modell för beteendeförändring S 90 Behaviorism = En vetenskaplig psykologisk metod som studerar människors beteende. KBT = Man kombinerar kunskaper om vårt beteende – jobbar med terapi som kallas kognitivt beteende.

KBT S 90 En modell för beteendeförändring: 1. Måluppsättning 2. Aktivitet och metod 3. Värderingar 4. Beteendeförändring http://www.youtube.com/watch?v=ysRZt5dB1vY

Hälsopedagogiken är en process Att påverka någon annans eller ditt eget hälsoläge fungerar som en process = steg för steg. Steg 1 Info Steg 2 Motivation Steg 3: Utbildning nivå 1: beteende och attityd Steg 4: Utbildning, nivå 2: förståelse Steg 5 Miljö Steg 6 Utveckling - utvärdering

Upplevelsebaserad verksamhet Diskutera Hitta alternativ! S 99 Diskutera: berätta om en sinnesstämning eller en estetisk upplevelse

Hälsopedagogik och fritid Diskutera kring vilken typ av fritidsaktivitet du skulle rekommendera personerna! Gör uppgifterna på sid 102 + öva s 102-103

Mål: Gör en analys på din praktikplats om hur dom arbetar hälsopedagogiskt! Vilken metod används?

Luta dig tillbaks och låt dig inspireras! http://www.youtube.com/watch?v=1OW9Nzuce_Q&feature=related