Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Om människosyn och etik
Välkomna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Genusperspektiv i förskola/skola
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Religionskunskap A 50p.
Vanningsåkers förskola
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Bör staten styra skolan?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Debattartikel.
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Nämndplan 2015.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Integritet läroplansanalys.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
”Förskolebarnens röst”
Religion.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!

Gemensam dagordning: Uppföljning föregående protokoll Öppet hus Skolavslutning i kyrkan, information Överskolningsplan – när - var - hur? Normer och värden – Vad gör vi egentligen?

Normer och värden Lpfö -98 Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar: öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av kön, social eller etnisk bakgrund och respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.

Normer och värden Lpo -94 Skolan skall sträva efter att varje elev • utvecklar sin förmåga att göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper och personliga erfarenheter, • respekterar andra människors egenvärde, • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att bistå andra människor, • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen och • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.