BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
Politiskt beslut i Västra Götaland; kommun / landsting Barn / ungdomar m sammansatt psykisk/psykiatrisk och social problematik Samverkan skall ske i ett tvärprofessionellt samråd
GRUNDSKOLE- FÖRORDNINGEN 5 kap 1§ Om det genom uppgifter från skolans personal, en elev dennes vårdnadshavare eller på annat sätt har framkommit att eleven behöver särskilda stödåtgärder, skall rektorn se till att behovet utreds. Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd skall rektor se till att ett åtgärdsprogram utarbetas. Av programmet skall det framgå vilka behoven är, hur de skall tillgodoses samt hur åtgärderna skall följas upp och utvärderas.
BASNIVÅ Enligt nuvarande skollag och grundskoleförordning skall skolan tillhandahålla skolhälsovård och elevvårdande verksamhet. Rektor är den som beslutar om sammansättning av elevvårdskonferens.
Regeringens proposition 2001/02:14 I ”Hälsa, lärande och trygghet” presenterar regeringen sin bedömning av elevhälsa som ett eget verksamhetsområde där skolhälsovård, elevvård och specialpedagogiska insatser ingår.
Basnivån skall nå alla barn och unga som är skolpliktiga Den tvärprofessionella elevhälsan Socialtjänstens förebyggande verksamhet Mödrahälsovård Barnhälsovården Övrig primärvård, såsom ungdomsmottagningar.
SYFTET MED UTREDNING PÅ BASNIVÅ och kunskap om elevens behov. är att ge fördjupad förståelse och kunskap om elevens behov.
BASUTREDNING Underlag för åtgärder i lärandemiljön i skolan Ligger till grund för remiss till specialistnivån
Specialistnivå Socialtjänstens handikappomsorg IFO Socialtjänstens handikappomsorg Barn- och ungdomsmedicin BUP HAB Barnneuropsykiatrin Vuxenpsykiatrin (äldre ungdomar) HVB-hem / särskilda ungdomshem
Västbus riktlinjer Först när resurserna i vardagsmiljön inte är tillräckliga för att möta behoven ska mer specialiserad verksamhet träda till som därmed når en liten andel barn. Denna nivå ska komplettera basverksamheterna och ge konsultation till basnivån. Den svarar för utredning, diagnostik och behandling när basnivåns kunskaper och resurser behöver kompletteras.
BASUTREDNING att uppmärksamma – att utreda – att dokumentera – att åtgärda (och följa upp) samt att utvärdera.
TVÄRPROFESSIONELLA BEDÖMNINGAR Elevens skolsvårigheter SKALL beaktas ur ett HELHETSPERSPEKTIV samtliga professioner inom elevhälsoteamen kan vara involverade i arbetet med att utreda svårigheterna. endast en eller några professioner samarbetar i en utredning för att söka stötta eleven. Vilket / vilka bedömningsunderlag som behövs, avgörs i varje enskilt fall.
Fullständig BASUTREDNING specialpedagogisk social medicinsk psykologisk professioner / kompetens
I den mån skolenheten inte har tillgång till samtliga professioner inom sitt elevhälsoteam, skall rektor tillse att kompetensen tillförs i utredningsarbetet.
Steg 1 Uppmärksamma RUTINER för att uppmärksamma behov av stöd; lärande, socialt, medicinskt, psykologiskt
RUTINER för utredning inför upprättande av åtgärdsprogram Steg 2 Utreda RUTINER för utredning inför upprättande av åtgärdsprogram
Pedagogisk / specialpedagogisk utredning Steg 3 Pedagogisk / specialpedagogisk utredning
Upprätta åtgärdsprogram Steg 4 Upprätta åtgärdsprogram
Åtgärdsprogram 1976 – beslut av riksdagen; åtgärdsprogram skulle upprättas inom grundskolan då behov förelåg SIA-utredningen m syfte att förändra undervisningen - inte individen istället för tidigare individuella träningsprogram Lgr 80 - kommentarmaterialet
Skolverkets inspektion år 2000 – utvalda kommuner elever i behov av särskilt stöd dokumentation uppföljning av kunskapsutveckling betyg och bedömning utvärdering (kvalitetsredovisning) ÅTGÄRDSPROGRAM
Syfte Att förbättra elevernas kunskapsresultat Att tillhandahålla en likvärdig utbildning Att få till stånd en systematisk arbetsprocess – SKOLUTVECKLING
Fokus på åtgärdsprogram Betänkande ”Att lämna skolan med rak rygg” Elevvårdsutredningen ”Från dubbla spår till elevhälsa …….” Utredningen ”Funkis – funktionshindrade elever i skolan” Barnpsykiatrins slutbetänkande VÄSTBUS
Rektors ansvar: Utredning* Särskilt / särskilda behov Stödåtgärder Kompetens* Rutiner
Utredning sker på: INDIVID GRUPP och ORGANISATIONSNIVÅ
Särskilda behov – definition: Fysiska handikapp Psykiska besvär Inlärningssvårigheter Koncentrationssvårigheter Sociala svårigheter Motoriska svårigheter Diagnoser
Tvärprofessionell kompetens Skolledare m utbildning Behöriga lärare enskild kompetens kontinuerlig kompetensutveckling ämnesdidaktisk skolutveckling Specialkompetens speciallärare specialpedagoger skolsköterska / skolläkare skolkurator skolpsykolog
Allmänna råd och kommentarer; För arbete med åtgärdsprogram 2008 Svårigheter att genomföra de utredningar som skall ligga till grund för åtgärdsprogrammet. Eleven ses som ensam bärare av de problem som skolan önskar åtgärda genom åtgärdsprogrammet.
5 avsnitt – länkas ihop som en kedja God lärandemiljö Uppmärksamma behov av särskilt stöd Utreda behov av särskilt stöd Utarbeta åtgärdsprogram Följa upp och utvärdera
Arbetsgång Uppmärksamma Utreda Utarbeta åtgärdsprogram Genomföra åtgärdsprogram Följa upp och ev revidera åtgärdsprogram
Allmänna råd Lärandemiljö Skolans arbete bör baseras på kunskap om de faktorer som främjar elevers lärande och utveckling En god lärandemiljö möjliggör för elever med olika förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen.
För många elever, de flesta är en generellt god kvalitet på verksamheten ett tillräckligt stöd. De arbetssätt och arbetsformer som skolan väljer samt skolans sätt att organisera arbetet påverkar elevernas behov av särskilt stöd.
Orsaker till elevers svårigheter bör i första hand sökas i deras möte med undervisningens innehåll och lärandemiljö. Detta förutsätter en bred kunskap om olika pedagogiska metoder för att tillgodose elevernas varierade behov och för att följa upp deras utveckling.
Särskilt stöd Alla elever behöver stöd för sin utveckling, några behöver stöd under vissa perioder, andra under hela sin skoltid.
Uppmärksamma Riskerar att ej nå målen för utbildningen. I behov av särskilt stöd av annan orsak. Vantrivs i skolan Frånvaro – skolk Utagerande beteende Koncentrationssvårigheter Tal- språksvårigheter Psykosociala problem mm mm Fungerande ELEVHÄLSA
Utreda Om det framkommer att en elev kan vara i behov av särskilt stöd ansvarar rektor för att behovet utreds.
Utredning syftar till att ta fram ett underlag för att bedöma vilka åtgärder skolan behöver vidta för att tillgodose elevens behov av särskilt stöd. 1. kartläggning Enkel / klassföreståndare – mentor Uppenbara problem Enstaka ämne Grundlig utredning – specialpedagog Basutredning Specialpedagogisk utredning Medicinsk utredning Social utredning Psykologutredning 2. slutsatser om tänkbara orsaker och behov
Att tänka på: Diagnoser får ALDRIG vara ett villkor för stöd. Dröjsmål av insatser pga kompletterande utredning (ev av annan part) är EJ acceptabla. Skolan ansvarar för att genomföra de utredningar som situationen kräver även om vårdnadshavaren motsätter sig detta, gäller även insatser.
Särskilt stöd Att ge särskilt stöd ställer krav på personalens kompetens Vilken kompetens som behövs beslutar rektor om (specialpedagogisk utredning)
Uppföljning / Utvärdering Rutiner Ansvar; vem gör vad? Synliggöra elevens framsteg Ev ytterligare utredningar Elevens / målsmans bedömning av åtgärder är viktiga.
Samarbetssvårigheter Vårdnadshavare – skola Rektor ansvarar för att åtgärder sätts in. Åtgärdsprogram skall upprättas.
Följa upp åtgärdsprogram, förändra insatser och åtgärder Steg 5 Följa upp åtgärdsprogram, förändra insatser och åtgärder
Professioner / kompetens Steg 6 Utökad utredning Social Medicinsk Psykologisk Professioner / kompetens HELHETSPERSPEKTIV
ANALYS När de utredningar som ansetts nödvändiga är färdigställda, skall utredningarna först analyseras av varje profession för sig. Därefter skall teamet sammanställa sitt material och göra en analys över vilka insatser / åtgärder som skall sättas in.
BEDÖMNINGAR Bedömningen av sammanställningen kan innebära att basnivån utvecklar och tar ansvar för olika insatser / åtgärder kring den enskilde eleven. Bedömningen kan även innebära att olika instanser på specialistnivån kontaktas för konsultation och / eller insatser / åtgärder.
UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING Då insatserna är fastställda, beslutade och igångsatta skall situationen för den enskilde eleven följas upp. Insatserna skall leda till en förbättrad skol- och livssituation. Uppföljningen skall därför ses som ett medel för att åstadkomma förbättringarna och garantera denna utveckling. Varje nivå har ansvar för uppföljning av insatser, dels i den egna verksamheten och dels de insatser som skett i samråd med övriga aktörer.
Underlag för nätverksträff Då en fullgod basutredning av elevhälsan är genomförd och vårdnadshavaren är informerad och godkänt att specialistnivån kopplas in skall analysen och sammanfattningen ligga till grund för nätverksträffen, vilken inleder samverkan med specialistnivån.
DOKUMENT Kallelse till nätverksträff Handlingsplan / vårdplan Uppföljning / utvärdering
RÅD Råd / riktlinjer för BASUTREDNING
UNDANTAG Misstänkta medicinska och barnpsykiatriska tillstånd som kräver specifik behandling, t ex depression, ska remitteras utan fördröjning. I dessa fall skall man INTE invänta basutredning!
Larsen, miljöterapeut Utveckling kan inte forceras, utveckling kan bara stimuleras, ALL utveckling måste organiseras.