Auditeringsmodellen för 2011-2017 Ole Karlsson 24.9.2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
UTGÅNGSPUNKTER FÖR UTVECKLANDET AV KVALITETSLEDNINGSYSTEMET
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Pedagogiskt ledarskap
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Hur blir man klok på universitetet?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Revisionsplan — Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Nordic Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
ÅA:s förvaltning och regelverk Välkomna till en värld av demokrati och regelverk utan byråkrati och huvudverk Ulla Achrén Förvaltningsdirektör Heinänokka.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Uppföljning och utvärdering
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Välkommen till studentdagen 2016
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Sammanhållet kvalitetssystem
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Enhetens utvecklingsutvärdering
Mätning av samhällelig växelverkan - hur ser det ut i Finland?
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Presentationens avskrift:

Auditeringsmodellen för Ole Karlsson

Innehåll  Vad är en auditering?  Auditeringsmodellen förändras  Auditeringsobjekten  Material för auditeringen  Självvärderingsrapporten  Examensinriktad granskning  Arbetet vid ÅA

Vad är en auditering?  Universitetslagen förutsätter att varje universitet uppvisar en hög, internationell kvalitet på sin verksamhet – Trovärdigheten bygger på bevis (systematik, dokumentation och effekt)  Vart sjätte år genomförs en extern revision – Universitetet lämnar in material om sitt kvalitetssystem – En expertgrupp besöker universitetet (intervjuer med anställda, studerande och utomstående intressenter under 3- 5 dagar) – Resultatet, inkluderande utvecklingsförslag, offentliggörs i en rapport

Vad är en auditering? (forts)  I auditeringen kontrolleras olika delar av verksamheten (auditeringsobjekt)  Varje objekt nivåbedöms utgående från givna kriterier  Det finns fyra utvecklingsfaser – Bristfällig, inledande, under utveckling eller inarbetad  En godkänd högskola får Rådets för utvärdering av högskolans kvalitetscertifikat och antas till det nationella auditeringsregistret för sex år framåt  Åbo Akademi auditerades och godkändes hösten 2009

Auditeringsmodellen förändras  Den första auditeringsomgången genomfördes under åren – Riktade in sig på universitet som helheten – Kontroll av dokumentation och ansvarsfördelning  Den andra omgången ändrar inriktningen – Kvalitetshantering istället för kvalitetssäkring – Starkare koppling till universitetets strategiska arbete – Betoning på examensinriktad utbildning – Från dokumentbevis till självvärderingsrapport – Analysen går mer på djupet

Auditeringsobjekten Högskolans kvalitetspolitik 2.Strategisk ledning och verksamhetsstyrning 3.Utvecklandet av kvalitetssystemet 4.Kvalitetshanteringen av högskolans grundläggande uppgifter a)Examensinriktad utbildning (däribland utbildningen inom första, andra och tredje cykeln) b)Forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt konstnärlig verksamhet c)Samhällelig influens och regionutvecklingsarbete (däribland samhällsansvar, påbyggnadsutbildning, undervisning inom det öppna universitetet samt avgiftsbelagd utbildning) d)Valfritt auditeringsobjekt 5.Bevisen i den examensinriktade utbildningen: utbildningsprogram eller motsvarande examensinriktade studiehelheter 6.Kvalitetssystemet som helhet

Material för auditeringen  Basmaterial – Beskrivning av universitetet – Strategi och strategiprocess (presentera de tre viktigaste strategiska valen) – Beskrivning av kvalitetssystemet och dess utvecklingsplan – Statistik  Självvärderingsrapport

Självvärderingsrapporten  Rapporten ska omfatta alla auditeringsobjekt – Beskrivning av processen – Utvärdering av nuläget och utvecklingsprocessen – Bedömning av styrkor och utvecklingsbehov  Betoning på reflektion – Rapporten ska omfatta sidor  I samband med auditeringsbesöket kan panelen begära in bevis för det som påstås i rapporten

Examensinriktad granskning  Universitetet ska välja ut två studiehelheter – Den första ska leda till både kandidat- och magisterexamen – Den andra ska leda till doktorsexamen – Auditeringspanelen väljer ut en tredje studiehelhet  För studiehelheterna ska universitetet beskriva hur kvaliteten säkerställs i tre stadier – Planeringen av utbildningen – Genomförandet av utbildningen – Kvalitetsarbetets effekter (utvärderingsmetoder, indikatorer för uppföljning)

Arbetet vid ÅA  ÅA har fått en ny helhetsstrategi ( ) och en utvecklingsplan för kvalitetshanteringen ( )  Strukturella förändringar – Kvalitetshanteringen flyttat till Lärcentret (Forskning och utbildning) – Ny organisation för utvecklingen av kvalitetssystemet, ledningsgruppen för kvalitetshantering och lärcentret  Ledningsgruppen ska ta fram förslag för arbetsfördelning och dokumenteringsprocessen – Flera nya chefer inom förvaltningen, nya nämnder  processen söker ännu sin form  ÅA:s styrelse fattar beslut om uppdatering av kvalitetssystemet, rektor om arbetsfördelningen

Mer information  Auditeringshandboken  Kvalitetshanteringen vid Åbo Akademi