Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Innehåll Vad är en auditering? Auditeringsmodellen förändras Auditeringsobjekten Material för auditeringen Självvärderingsrapporten Examensinriktad granskning Arbetet vid ÅA
Vad är en auditering? Universitetslagen förutsätter att varje universitet uppvisar en hög, internationell kvalitet på sin verksamhet – Trovärdigheten bygger på bevis (systematik, dokumentation och effekt) Vart sjätte år genomförs en extern revision – Universitetet lämnar in material om sitt kvalitetssystem – En expertgrupp besöker universitetet (intervjuer med anställda, studerande och utomstående intressenter under 3- 5 dagar) – Resultatet, inkluderande utvecklingsförslag, offentliggörs i en rapport
Vad är en auditering? (forts) I auditeringen kontrolleras olika delar av verksamheten (auditeringsobjekt) Varje objekt nivåbedöms utgående från givna kriterier Det finns fyra utvecklingsfaser – Bristfällig, inledande, under utveckling eller inarbetad En godkänd högskola får Rådets för utvärdering av högskolans kvalitetscertifikat och antas till det nationella auditeringsregistret för sex år framåt Åbo Akademi auditerades och godkändes hösten 2009
Auditeringsmodellen förändras Den första auditeringsomgången genomfördes under åren – Riktade in sig på universitet som helheten – Kontroll av dokumentation och ansvarsfördelning Den andra omgången ändrar inriktningen – Kvalitetshantering istället för kvalitetssäkring – Starkare koppling till universitetets strategiska arbete – Betoning på examensinriktad utbildning – Från dokumentbevis till självvärderingsrapport – Analysen går mer på djupet
Auditeringsobjekten Högskolans kvalitetspolitik 2.Strategisk ledning och verksamhetsstyrning 3.Utvecklandet av kvalitetssystemet 4.Kvalitetshanteringen av högskolans grundläggande uppgifter a)Examensinriktad utbildning (däribland utbildningen inom första, andra och tredje cykeln) b)Forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt konstnärlig verksamhet c)Samhällelig influens och regionutvecklingsarbete (däribland samhällsansvar, påbyggnadsutbildning, undervisning inom det öppna universitetet samt avgiftsbelagd utbildning) d)Valfritt auditeringsobjekt 5.Bevisen i den examensinriktade utbildningen: utbildningsprogram eller motsvarande examensinriktade studiehelheter 6.Kvalitetssystemet som helhet
Material för auditeringen Basmaterial – Beskrivning av universitetet – Strategi och strategiprocess (presentera de tre viktigaste strategiska valen) – Beskrivning av kvalitetssystemet och dess utvecklingsplan – Statistik Självvärderingsrapport
Självvärderingsrapporten Rapporten ska omfatta alla auditeringsobjekt – Beskrivning av processen – Utvärdering av nuläget och utvecklingsprocessen – Bedömning av styrkor och utvecklingsbehov Betoning på reflektion – Rapporten ska omfatta sidor I samband med auditeringsbesöket kan panelen begära in bevis för det som påstås i rapporten
Examensinriktad granskning Universitetet ska välja ut två studiehelheter – Den första ska leda till både kandidat- och magisterexamen – Den andra ska leda till doktorsexamen – Auditeringspanelen väljer ut en tredje studiehelhet För studiehelheterna ska universitetet beskriva hur kvaliteten säkerställs i tre stadier – Planeringen av utbildningen – Genomförandet av utbildningen – Kvalitetsarbetets effekter (utvärderingsmetoder, indikatorer för uppföljning)
Arbetet vid ÅA ÅA har fått en ny helhetsstrategi ( ) och en utvecklingsplan för kvalitetshanteringen ( ) Strukturella förändringar – Kvalitetshanteringen flyttat till Lärcentret (Forskning och utbildning) – Ny organisation för utvecklingen av kvalitetssystemet, ledningsgruppen för kvalitetshantering och lärcentret Ledningsgruppen ska ta fram förslag för arbetsfördelning och dokumenteringsprocessen – Flera nya chefer inom förvaltningen, nya nämnder processen söker ännu sin form ÅA:s styrelse fattar beslut om uppdatering av kvalitetssystemet, rektor om arbetsfördelningen
Mer information Auditeringshandboken Kvalitetshanteringen vid Åbo Akademi