Jämställdhetsrådet 2008-05-23 Tillgänglighet i regional utveckling Tillgänglighet i siffror Maria Salomonsson och Jan Molde.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Kvinnors och mäns synpunkter i medborgardeltagandet - ur ett genusperspektiv Anita Larsson Stadsbyggnadsdagar 2009.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Målkonflikter och ekonomiska styrmedel
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Förstudie Roslagspilen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Vägar till en jämlik hälsa
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Vi blir Region Jönköpings län
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Infrastrukturplanering
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Omställningen av hälso- och sjukvården
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Vad innebär regionbildningen?
Presentationens avskrift:

Jämställdhetsrådet Tillgänglighet i regional utveckling Tillgänglighet i siffror Maria Salomonsson och Jan Molde

Tillgänglighet i regional utveckling Tillgänglighet till vad? Tillgänglighet för vem? Tillgänglighet hur?

Tillgänglighet till vad? Till arbete / arbetskraft Till vård (sjukhus, hälsocentral, hemtjänst etc) Till utbildning (grundskola, gymnasium, yrkesutbildning, högskola/universitet etc) Till kommersiell service (livsmedel, bensin etc) Till naturen Till kunder och marknader Osv

Tillgänglighet till arbete / arbetskraft Samband tillgänglighet och regional utveckling belagt. Ju fler som har tillgång till en gemensam arbetsmarknadsregion, ju bättre går det. Större arbetsmarknadsregioner (mätt i antal personer) har ofta en bättre utveckling är mindre. Därför pratar många om behovet av ”regionförstoring”.

Regionförstoring kan uppnås på många sätt Ökad befolkning Positiva födelsenetton, positiva flyttnetton (fler inflyttade än utflyttade) Påverkas av bebyggelseplanering – förtätning Ökad inpendling Fler pendlar in inom en vissa avstånd Fler pendlar in allt längre ifrån

Transportpolitiska mål i förändring Nu gällande övergripande mål ”….säkerställa en samhällsekonomisk effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet”

6 delmål Ett tillgängligt transportsystem Hög transportkvalitet Säker trafik God miljö Regional utveckling Ett jämställt transportsystem

”Målet skall vara ett jämtställt transportsystem, där transportsystemet är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ges samma möjligheter att påverka transportsystemets tillkomst, utformning och förvaltning och deras värderingar skall tillmätas samma vikt.”

Förslag till nya transportpolitiska mål ” … utveckla tillgängligheten på ett samhällsekonomiskt effektivt och långsiktigt hållbart sätt”

Fyrstegsprincipen i planering av transportinfrastruktur Åtgärder som kan påverka transportbehovet och val av transportsätt Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur Begränsade ombyggnadsåtgärder Nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder

Om tillgänglighet för kvinnor och män i planer och strategier Regional utvecklingsstrategi Regionalt tillväxtprogram Länstransportplan Regionalt strukturfondsprogram etc

Jämtlands län - en region att längta till och växa i! Jämtlands län år 2020 är en region där många vill bo och verka och dit många vill resa. Regionen präglas av drivkraft och attraktiv livsmiljö.

Utvecklingsområden Livsmiljö och stark attraktionskraft Näringsliv och företagande Infrastruktur och tillgänglighet Kompetens och kunskapsutveckling

Infrastruktur och tillgänglighet Goda tågförbindelser Bra flygförbindelser Väl utbyggd busstrafik Bra standard på våra vägar Hög trafiksäkerhet God tillgång till gång- och cykelbanor Bra förutsättningar för godstransporter Väl utbyggd IT-infrastruktur och väl fungerande mobiltelefoni i hela länet Väl fungerande vård och omsorg

Målkonflikter som kan uppstå Intensiv turism - bibehållna höga natur- och miljövärden Flygburen turism - minskad klimatpåverkan Regionförstoring - minskad klimatpåverkan

Regionalt strukturfondsprogram Transporter, logistik o regionförstoring tkr EU-medel 2.2.2Informationsteknik – struktur och tillämpningar tkr EU-medel

Kartan visar (utifrån befolkningsuppgifter per km2 rutor) restider med bil till större tätorter inom 30, 45 resp 60 minuters bilresa. Av kartan framgår att stora delar av framför allt den västra delen av regionen inte har möjlighet att nå större arbetsmarknadsområden inom en restid om 1 timme med bil. Generellt sett sker merparten av den dagliga arbetspendlingen inom ett avstånd om 60 minuter mellan bostad och arbetsplats. Pendlingsmönstren varierar dock kraftigt. Kvinnor pendlar generellt sett kortare sträckor än män och oftare kollektivt. Högutbildade män pendlar längst. Huvudansvar för barn innebär oftast mindre möjligheter till längre arbetspendling. För dessa personer är dessutom längre arbetspendling oftast mindre lönsamt då de oftare arbetar deltid

Ett av målen i strukturfondsprogrammet; Antal sysselsatta inom 45 minuters restid från regionens större arbetsmarknadsställen ska öka med 5 procent. (Basvärde fastställs vid programstart).

Källa: SIKA

Resfrekvens koll.trafik arbetsresor

Resfrekvens med bil som förare arbetsresor

Källa:

Källa: SIKA

Källa:Vägverket

Källa: SCB och Vägverket

Källa: Vägverket

Källa:

Dödade i trafiken 2006 Jämtlands län: 10 män och 1 kvinna. Riket: 333 män och 112 kvinnor

Ur ett miljöperspektiv.. Kvinnors bilar ger lägre utsläpp! Det visar sig att kvinnor kör bilar med lägre utsläpp i högre uträckning än män. Bilar registrerade på män släpper ut 184 gram CO 2 per kilometer, medan bilar skrivna på kvinnor endast släpper ut 169 gram i genomsnitt. – Den typiske stadsjeeps- eller monstertrucksföraren är en man, medan huvuddelen av de nya snåla miljöbilarna körs av kvinnor. Det är en könsuppdelning vi måste bryta – många fler manliga bilister måste börja tänka kvinnligt i sitt bilval, säger Mattias Goldmann. Källa:

Sammanfattning Det har inte skett så stor förändring av vad som är den typiske bilföraren, passageraren, kollektivresenären eller flygresenären. Andelen män som har körkort är större än kvinnornas Skillnaden mellan andelen män och kvinnor som är fordonsägare är inte så stor Andelen gående som skadas domineras av kvinnor Betydligt fler män än kvinnor dör i trafiken Kvinnors resande tär mindre på miljön än männens

Tillgänglighet för män och kvinnor Stora skillnader i resmönster Små skillnader i värderingar Har vi ett ojämställt transportsystem eller är nyttjandet av transportssystemet en återspegling av ett ojämställt samhälle (när det gäller inkomst, yrkesval, ansvar för hem o barn etc) ?

Nya planer för transportsinfrastruktur Gällande planer för 2004 – 2015 Nya planer ska tas fram för 2010 – 2020 Arbetet påbörjat Ska vara klart hösten 2009 Gäller både nationella och regionala planer På vilket ska jämställdhetsperspektivet integreras?