Kärnkompetens Vilken är vår affär? 2015-03-211. 2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Hur kan jag vara viss om min tro?
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
En förskola att förundras i!
Varför är det viktigt att mäta?
~ Den första mobiltelefonen ~
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
En av de främsta samhällsteoretikerna.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
verksamhetsförklaring
Det va en gång en katt och hund del 1
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Varför tror människor.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Workshop inför Projektet
Hur lång är en timme?.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Lönsam rekrytering och Socialt ansvar
Etik och moral.
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Tillsammans räddar vi liv
EcoCraft. Hur det är tänkt…. Härefter kommer ett antal påståenden. Det är inte åsikter eller något slags ”regelverk” Det handlar inte om rätt eller fel.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Ett material från Migrationsverket 2015 Här kan den som gör presentationen lägga in sitt namn.
Hur gör man en debattartikel?
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Agentskap
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Filosofi 1.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Det va en gång en katt och hund del 1
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ett material från Migrationsverket VARFÖR… vill människor komma hit?VEM… bestämmer?VAD… gör Migrationsverket?
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Presentationens avskrift:

Kärnkompetens Vilken är vår affär?

2 Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs genom att göra! (Tyst kunskap - att göra rätt utan att veta varför) Kärnkompetens: Ahrens fokusering - djupkunskap. Ger kunden ett starkt mervärde. Har flera tillämpnings- områden. Svår att imitera. Ej på underleverantörer. Sorterar ut det vi inte skall göra! (Taket över allt strategiskt tänkande) Kompetens och kärnkompetens

Vad är kärnkompetens? Vår kärnkompetens ger kunden ett mervärde. Kärnkompetensen går att använda på flera tillämpningsområden. Vår kärnkompetens låter sig inte med lätthet imiteras. Vår kärnkompetens är unik. Vår kärnkompetens är så fokuserad att vi hela tiden kan spetsa den…

Vad är kärnkompetens? Skapar större och vidare mervärden än andra aktörer. Bryter branschlogiken. Väcker slumrande behov och skapar nya marknader. Slår vakt om tidsmonopolet…

Vi tänker fel ! Vi börjar i fel ända: Det vi redan gör. Det vi redan kan. Det vi är vana vid. Utifrån detta försöker vi krysta fram något som är lite annorlunda. Vi måste börja hos kunden: Utgå från kundens behov. Utgå från kundens situation. Till och med sträcka oss förbi kunden och upptäcka hans möjligheter innan han gör det själv…

Vad skulle få kunden att upp- leva vår kärnkompetens som unik? Vårt sätt att kommunicera med kunden? Vårt sätt att hålla oss underrättade om kundens verksamhet? Vårt sätt att se kundens möjligheter på marknaden innan han ser dem själv? Vårt sätt att engagera oss i kundens produktutveckling, konstruktion, produktion? Vår förmåga att skapa de oväntade bindestrecken…

Vad gör oss unika? Vårt sätt att lösa kundens problem på ett sätt som ingen annan gör? Vårt sätt att göra kundens produktion mycket enklare och billigare? Våra extremt korta ledtider, leveranstider? Vår extremt höga kvalitet? Vår höga och speciella service efter leverans? Vårt sätt att förenkla och förbilliga kundens distribution? Vårt sätt att överföra spetskompetens till kunden?

Vågar vi lämna det trygga? Kunden behöver: Ren luft. Flytta grejor. Rent processvatten. Lätta material, lätta att bearbeta. Vi gör: Fläktar. Truckar. Filter för industrivatten. Aluminiumprofiler

9 Det sista tabut försvinner Det sista tabut kommer att försvinna – att tala emotionellt till konsumenterna. iMac talar estetiskt till kunderna. Body Shop talar etiskt till kunderna. Jag kan alltså inte springa bredvid mina konkurrenter, jag måste springa ett annat lopp…

10 Oväntade bindestreck… Oväntade bindestreck mellan olika begrepp ger utdelning. Violinmusik – Playboy. (Linda Lampenius). Apple, Audi, BMW,Virgin, Harley Davidsson, Coca- Cola…

11 Hur uppstår det nya? Johan Wiklunds forskning: ”I dialog och reflektion med många andra begåvade och kreativa människor.” Har vi tid och förmåga till kreativ dialog och reflektion? Nej det har vi inte – de flesta av oss. Det måste vi lära oss att foga in i våra liv som företagare. Ett av målen med LIFT!